Känns Sverige för litet så det börjar bli dags att leta sig till nya marknader. Innan du tar ett beslut om var du ska satsa är det bra att kolla upp marknadens storlek och möjlighet till intäkter, konkurrensen, vilka hinder som finns och om marknaden är redo för ditt företag.
Den första frågan man ska ställa sig själv innan man beslutar sig för att ta företaget till en ny fas är varför. Är det för att tjäna mer pengar eller är tillväxten nödvändig för företagets överlevnad? Skapa därefter en tillväxtplan. Tänk över hur ni ska gå till väga, vilka marknader som är intressanta att titta på och vilka riskerna är. Att växa kostar pengar, tänk även igenom hur tillväxten ska finansieras. Riskkapital, crowdfunding eller banklån?
För att få tips om hur man ska gå tillväga när man ska expandera till nya marknader tog vi hjälp av en av CupoNations grundare och VD, Andreas Fruth. CupoNation är en ledande operatör vad gäller webbplatser och mobila lösningar där de erbjuder rabatter från flera olika företag i syfte att marknadsföra dem runtom i världen.
– Under vårt första verksamhetsår lanserade vi CupoNation i mer än tio länder, från Indien, över Europa till Brasilien. I dag är vi verksamma på 18 marknader.
Hur stor är marknaden?
När man planerar att gå in på nya marknader kan man lägga åratal på att analysera data, samla in information och diskutera med experter. Hur mycket tid du än lägger ned kommer du aldrig att få ett korrekt svar på om du kommer att lyckas i ett nytt land eller inte.
– Många frågetecken kommer att finnas kvar. Att hitta en bra balans mellan analys och vad du tror om dina resultat är nyckeln, särskilt för nystartade företag som inte har råd att jobba flera månader med att analysera.
När Andreas letar nya marknader till CupoNation är det främst några faktorer han tittar på för att skapa en bild om de ska satsa eller inte. De försöker att inte investera för mycket tid på att analysera och samla in data som antagligen inte ändrar beslutet ändå.
– En ny marknad bör ha en rimlig storlek, antingen i dag eller inom en snar framtid. Det måste vara möjligt att ha ett positivt täckningsbidrag, beroende på företagets finansiella resurser. Att analysera marknadspotentialen går i allmänhet snabbt, eftersom du alltid kan göra top-down uppskattningar för respektive bransch. Om man ska titta på ett företags affärspotential blir det mer komplicerat. Då måste man vara realistisk i sina prognoser om hur stora marknadsandelar ditt företag kan ta.
Man tittar då även på eventuella nya affärsområden för företag för att räkna ut hur mycket intäkter man kan förvänta sig innan man beslutar sig för att ta risken innan man går in på en ny marknad.
– Det är viktigt att inte underskatta hur komplext det är att gå in på nya marknader. Du behöver ett team som hjälper dig att översätta dokument eller utbilda en ny grupp människor i ämnen dina nuvarande medarbetare har lärt sig under flera år. Och hela organisationen behöver anpassa sig efter nya villkor.
Enligt Andreas egna erfarenhet förändas förutsättningarna verkligen när man lägger till mellan tre till fem marknader.
– I det skedet behövs en helt skalbar organisation med olika strukturer för att kunna driva företaget. Att gå in på flera marknader leder också till en kulturell förändring i organisation.
Är marknaden mogen?
För att förstå om en marknad är mogen eller inte kan man titta på den lokala konkurrensen.
– Om någon redan är framgångsrik där är det ett gott tecken. Har ingen gjort något liknande innan kan du gå den hårda vägen och prata med potentiella kunder och erfarna affärsmän i området. Att vara på en marknad som ännu inte är redo för din affärsmodell är inget problem i sig, men de positiva resultaten kan komma långt in i framtiden. Det tar värdefulla resurser en startup kunde ha utnyttjat på bättre sätt.
Hur stor är konkurrensen?
Finns det konkurrens är det ett bevis på att din verksamhet fungerar på den tilltänkta marknaden. Men den kan också vara så stark att det krävs mycket resurser för att kunna slå sig in.
– Att gå in på en marknad där de ledande marknadspositionerna redan fångats upp om du inte vet hur du ska vara betydligt bättre än redan existerande företag, åtminstone fem till tio gånger bättre, är det kanske inte det bästa draget för verksamheten. För att göra det ännu värre, konkurrenter har ofta en fördel i och med lokalkännedom. Å andra sidan behöver man inte vara för ängslig. Om ett företag har sin verksamhet under kontroll, har överlägsna kunskaper, processer och ett överlägset team är det en fördel gentemot konkurrenterna.
Ta dig förbi hindren
Oavsett marknad finns det alltid hinder för att gå in. Från att skaffa en lokal banklicens till språkbarriärer och juridiska bördor.
– På CupoNation tror vi att 95 procent av dessa hinder kan övervinnas om en marknad är värd att gå in på. Vi ser sällan dessa hinder som anledningar för att inte gå in på en marknad. Däremot kan hinder skjuta fram det tänkta lanseringsdatumet.
Trots att det finns många fler saker ett företag kan titta på för att fatta ett välgrundat beslut, tror Andreas att dessa fyra faktorer i slutändan kan definiera om du ska in på en marknad eller inte. När det finns en prioriteringslista över marknader blir det mer en fråga om timing och hur många marknader en startup tror att den kan hantera parallellt utan att hamna allvarliga skalningsproblem med teamet, processer, infrastruktur eller balansräkningen.