Nu växer e-handeln så det knakar inom alla områden. Det finns en allmän uppfattning om att det är hur enkelt som helst att driva en e-butik. Visst i starten, utvecklingen har gått snabbt och det finns många väl anpassade tekniska lösningar att använda sig av. Den verkliga utmaningen kommer när man ska driva trafik till sidan.
När den första e-handelsvågen kom i början av 2000-talet jobbade Urban Lindstedt som journalist på Internetworld.
– Jag såg på med stora ögon vad som hände, det var en galen tid. Många satsade på e-handel och det brändes hejdlöst med pengar, men kunderna var inte mogna.
Urban har länge skrivit om e-handel och driver själv en e-
butik med jogaprodukter så han kan området. I dag arbetar han som e-handelskonsult och hjälper företag i sin satsning på nätet.
– Nu för tiden är det enklare att komma igång, det finns en väl utarbetat infrastruktur med system, leverantörer och betallösningar. Då fick man bygga allt själv, men konkurrensen var obefintlig.
I dag uppskattar Urban att det finns runt 20?000 nätbutiker i Sverige, vissa är stora företag och andra rena hobbyprojekt. Han berättar att det finns en naivitet, folk tror att det bara är att starta upp och bara köra, men det krävs professionalism och engagemang.
– Men jag träffar många som lyckas mot alla odds. Gemensamt för många som det går bra för är att de är väl nischade. Jag blir impad av dem som hittar en egen smart nisch.
Även e-handelsleverantörer målar upp en bild om hur lätt det är att starta en e-butik, och det är det. Tekniskt sett. Men att driva trafik till sin sida är klurigare.
– För mindre aktörer är det svårt att komma upp i den omsättning som krävs för att man ska bli lönsam, alla klarar inte det. Och att köpa besökare på den digitala marknaden har blivit dyrare. Bara för några år sedan var det billigare att köpa trafik. Startar man från scratch, utan pengar inom ett konkurrenssatt område är det ingen bra idé. Har man redan en försäljning av sina produkter är uppförsbacken kortare.
“I och med att det är så svårt och dyrt att driva trafik är det bra att låta någon annan göra det”
Under 15 års tid Urban klurat på varför vissa lyckats och andra inte. Svaret är inte helt enkelt.
– Jag håller föreläsningar om e-handel, varenda gång kommer det fram någon som gjort precis tvärtom och det har gått jättebra. Något man dock måste förstå är att det inte handlar om att sälja på nätet, utan att sälja. Man måste även förstå att det är ett företag, som vilket som helst. Man måste göra samma analyser. Undersöka marknaden, göra en affärsplan och satsa på marknadsföring. Övertron till e-handel lockar folk som inte borde hålla på.
Innan man drar igång måste man noggrant fundera över vad man har för erbjudande till kunden. I det ingår allt från hur butiken är uppbyggd till vilka produkter man säljer, pris, leveransvillkor, returregler och service. Under de senaste åren har e-handlare gjort allt för att skämma bort kunderna med bland annat pressade priser, fri frakt och korta leveranstider så dagens e-handelskunder är krävande.
– Man måste också vara beredd på att ändra sitt erbjudande och sitt sätt att arbeta. E-handel är en hyfsat ny bransch som förändras snabbt, inget är fast och fixt.
Är man en liten aktör är det viktigare att även ha en fysisk butik än om man är stor. Än viktigare är det att satsa på e-handel om man redan har en fysisk butik, i dag influeras all handel av internet. Men skillnaden mellan de olika verksamheterna är stor.
– Att ta fram bra produkttexter och snygga bilder innebär mycket arbete, det måste man förstå. För att lyckas krävs tusentals produkter, det är viktigt ur konkurrenssynpunkt. En butik jag imponeras av är Cool Stuff, ingen gör bättre produkttexter än dem.
Det tar oss in på nästa område, lager. Att ha ett stort lager med över tusen produkter är både kostsamt och besvärligt.
– Vid nystart finns en risk att man köper in fel grejer, det har nog varenda e-handlare stött på. Det är inte självklart vad som säljer och vad som inte gör det.
Många marknader inom business-to-consumer är välutvecklade, men än finns mycket kvar att exploatera. Speciellt inom business-to-business.
– Det är nästa e-handelsvåg, den är redan på g. Och det kommer att gå bra för dem som satsar. Men de som sysslar med B2B är konservativa så det är trögrörligt.
Vill man sälja till konsument finns det vissa områden som är tuffare än andra. Bland de områden som är mest välutvecklade syns bok- och resebranschen, där mer en 50 procent av försäljningen sker på nätet.
– Jag skulle inte satsa på att starta en bokhandel eller sälja dvd-filmer. Modebranschen är mest utvecklad, där är det tufft. Något som växer nu är sportprodukter.
Ett annat område som växer snabbt är mat. Där är nivån fortfarande låg och endast en liten del av dagligvaruhandeln sker på nätet.
En stark trend, och ett måste, är att mobilanpassa sin nätbutik.
– Folk handlar i större utsträckning via mobilen och det växer extremt snabbt. Mobilen har du alltid med dig, så näthandeln är mer tillgänglig i dag än för två år sen.
“Man måste också vara beredd på att ändra sitt erbjudande och sitt sätt att arbeta. E-handel är en hyfsat ny bransch som förändras snabbt, inget är fast och fixt”
Hur man ska tänka i val av plattform är en komplex fråga. Ett smart tips är att utgå från din affärsplan och lita på dig själv i upphandlingen av IT-system.
– Jag har haft klienter som sagt att de vill ha speciella avancerade system, men de vet inte varför. En kompis har sagt att det är bra. Man ska inte försöka vara som en tekniker om man inte är det.
I Sverige finns det ett 30-tal plattformar att välja bland. Som lekman är det lätt att stirra sig blind på plattformarnas referenskunder, men de säger inte så mycket. Det kan ligga 100 timmar utveckling vid sidan av plattformen.
– Man ska inte vara för snål i valet. Kan man inte lägga några tusenlappar i månaden på plattformen ska man inte starta en nätbutik. De billigare alternativen har begränsade användningsområden och vilka de är vet man inte i början.
Open source plattformar har blivit populärt, där WordPresspluginet WooCommerce hamnar i topp bland plattformar i världen.
– Att gå in i den världen utan kunskap är svårt, man ska också komma ihåg att open source inte är gratis. Man måste utveckla och anpassa och skulle någonting gå fel finns det ingen ansvarig.
Urban tycker inte att man ska fastna i val av plattform och betallösning utan lägga energin när handeln väl är igång.
– Det är lätt att starta upp, men luften går ofta ut när man inser hur svårt det är att driva trafik. Jag tror generellt sett att man underskattar det. Som liten ska man satsa digitalt, Google Adwords funkar bäst.
Vissa saker är mer dumt att göra fel på från början än andra. Som att inte tillhandahålla flera betalsätt.
– Vi svenskar är speciella, en tredjedel föredrar kort, en tredjedel faktura och en fjärdedel direktbetalning. Små e-handlare tror att det räcker med faktura eller kort, men man kan inte utgå från sig själv när man bygger sin butik.
Ett annat klassiskt misstag är att man tror att man kan göra sidan på svenska och engelska och sedan sälja till hela världen.
– Folk förstår inte vikten av att översätta. Ska man sälja till Norge måste man ha sidan på norska. Man måste även tillhandahålla betalning i norska kronor. Generellt för e-handlare i Sverige är att de måste satsa internationellt från start, det är för liten marknad här. I alla fall i de nordiska länderna. Norge är en fantastisk marknad att sälja på, i Danmark går det lite trögt just nu.
I framtiden tror Urban att nya betalsätt kommer att ta över.
– Swish för e-handlare tror jag kommer sopa mattan med alla andra. Även Masterpass är bra. Som e-handlare är det viktigt att hänga med.
Ett område där vi är lite efter i Sverige är att använda oss av marknadsplatser som Fyndiq, Amazon eller CDON Marketplace.
– I och med att det är så svårt och dyrt att driva trafik är det bra att låta någon annan göra det.
INFO
Urban Lindstedt driver sidan uppkopplat.se där han delar med sig av nyheter inom e-handel och digital marknadsföring. Han erbjuder webbkurser, skräddarsydda föreläsningar och kurser samt strategisk planering av en e-handelssatsning.