Marie Hagberg, som driver Hjälp en journalist, förespråkar webbseminarium som den perfekta kanalen för dig som vill visa vad du kan och på det sättet få chans att få kontakt med många presumtiva kunder. Det är enligt henne ett utmärkt sätt att visa att man är kunnig inom sitt ämne och på så vis stärka sitt personliga varumärke.
Av Nina Jansdotter
Marie håller regelbundet webbseminarium själv eller i samarbete med olika experter. Ungefär hälften av de anmälda brukar logga in och följa det live och andra hälften väljer att titta på inspelningen i efterhand.
Den största fördelen med att vara med live är att man då har möjlighet att ställa och få svar på en fråga direkt samt få ta del av de frågor som andra ställer, säger Marie.
Som anordnare av webbseminarium har man även fördelen att man får möjlighet att samla in mailadresser, som man sedan kan skicka ut nyhetsbrev till och på så vis fortsätta stärka relationen med deltagarna.
”Den största fördelen med att vara med live är att man då har möjlighet till att ställa och få svar på en fråga direkt samt få ta del av de frågor som andra ställer, säger Marie”
Marie tipsar om att det är bra att vara två personer under sändningen. En sköter det tekniska och den andre håller i föredraget och svarar på frågorna. Visst kan man köra själv också, men då blir det en hel del att hålla koll på så kanske inget man gör de första gångerna i alla fall.
– Det händer då och då att tekniken strular, vilket kan vara stressande. Därför är det bra att kolla av tekniken en stund innan för att säkerställa att till exempel ljudet fungerar, men det kan ändå bli avbrott under tiden. Det får man tyvärr vara förberedd på. Eftersom det här är ett relativt ungt medium uppstår det lättare misstag.
Den så viktiga ögonkontakten
Ju mer förberedd du är desto säkrare brukar du bli framför kameran. Men en fördel framför att hålla ett vanligt seminarium är att du kan ta hjälp från skärmen och ha ett rullande manus eller manusdokument uppe som fusklapp.
– Du maximerar kontakten när du tittar rakt in i kameran, då det ger publiken en känsla av att ni har ögonkontakt. Kom ihåg att näsan blänker lätt, så pudra den precis som de gör vid riktiga TV-inspelningar.
Några dagar före sändningen är det bra att börja marknadsföra eventet, menar Marie. Till exempel kan du skicka ut till personer som du har i din mailinglista och som du tror kan vara intresserade. Skicka även ut länken till anmälan i olika sociala medier.
Be även dina kontakter i ditt nätverk i sociala medier att hjälpa till med spridning, samt påminn om seminariet en kvart innan det sker för att fånga upp spontana lyssnare. Det gäller att vara mycket aktiv om man ska nå ut.
– I USA, som ofta ligger steget före oss vad gäller marknadsföring, finns det många gurus som håller kurser i hur man kör webbseminarium så det finns mycket att lära. Det är bara att komma igång och pröva och lära sig.