Tänk dig en win-win lösning där krögaren kan öka konverteringen och gästerna slipper vänta på sin mat. Den finns i dag, i appen Waitress. En av grundarna, Daniel Eriksson, tror att vi inom en snar framtid kommer att få se flera typer av tjänster som ersätts med mjukvara.
Klockan är 12 en helt vanlig måndag. Kön till lunchen på EAT Market på Mood Stockholm ringlar sig lång. Men några gäster slipper köa. De tar upp telefonen, går fram till skylten Waitress Pick-Up och hämtar snabbt ut sin lunch. Medan vi står i kön hörs pling efter pling från köket.
– Hör du? Det är beställningar som kommer in via Waitress. Kul, där är en gammal kursare från Handels som använder appen. Jag borde vara här och tjuvkika oftare, skrattar Daniel Eriksson.
Han har tagit fram appen tillsammans med Alexander Yngling och Jeremias Andersson. Waitress lanserades för ett år sedan och växer hela tiden. Både antalet anslutna restauranger och antalet köp per restaurang och dag ökar.
– Att det skulle växa så mycket trodde vi inte från början. I dag är det runt 60 restauranger i Stockholm som är med. Vi finns även i Kista Galleria och snart Mall of Scandinavia.
Hur mycket de växer vill Daniel inte riktigt berätta.
– Vi är bevakade av olika människor, allt från konkurrenter till investerare så vi vill inte dela för mycket känslig information.
För att sprida appen har de främst använt sig av marknadsföringsmetoden word of mouth, där användare genererar nya användare.
– Det är det enda sättet att bli riktigt stor. Tittar man på tjänster som exempelvis Spotify, Facebook och Instagram har de spridit sig på det sättet. Därför är det otroligt viktigt att göra tjänsten så bra att användare berättar om den.
Att få användare att registrera sina kontokort i appen är den största utmaningen.
– Word of mouth är det enda som fungerar på denna typ av tjänst. Det krävs att en vän som man litar på berättar att det fungerar för att man ska registrera sig. Sen finns det en grupp innovators som gillar att testa nya tjänster, dem måste man hitta.
”Word of Mouth är det enda som fungerar på denna typ av tjänst. Det krävs att en vän som man litar på berättar att det fungerar”
Varför appen gått så bra tror Daniel beror på att den löser en painpoint för en specifik målgrupp.
– Vår målgrupp köper take away och äter lunchen på kontoret. Det är främst businessfolk som vill ha bra lunch, men tycker att tiden är värdefull. De vill inte stå i kö 20 minuter per dag.
Klockan har blivit 12.30, kön är fortfarande lång. Vi sitter med utsikt över Waitress Pick-Up, det är många som kommer med sina telefoner och hämtar upp sin mat. Just EAT Market är den restaurang som har flest beställningar via Waitress, hundratals varje månad.
– Eftersom Waitress-kunder inte står i kö hjälper de restaurangerna att öka konverteringen.
Restaurangerna betalar ingenting för att ansluta sig och det finns inga fasta avgifter. När kunderna väl kommer får krögaren betala en procentuell transaktionsavgift till Waitress.
– Det blir allt vanligare att startups anammar den affärsmodellen, titta på exempelvis iZettle.
Planen för framtiden är att ta ett större grepp om restaurangbranschen.
– Vi vill hitta nya tjänster, en är bordsbeställning. Då beställer man maten och betalar notan i mobilen vid bordet. Då kan personalen fokusera på att ge bättre service i stället för att ta betalt, men där finns ett motstånd. Restaurangbranschen har alltid sett ut som den gör, det är väl förankrat. Förändring är läskigt och jobbigt, då måste man se att det finns stora effektivitetsvinster.
Hur och varför?
Daniel handlar mycket take away och har stört sig på att behöva googla telefonnummer, scrolla ned på en sida som inte är mobilanpassad och behöva ringa från tunnelbanan.
– Beställningsflödet är fyllt med så mycket friktion. Friktion som kändes enkel att ta bort. Hösten 2013 bestämde vi oss att tackla utmaningen.
Inspirerade av Uber började de utveckla appen Waitress. Den fungerar som så att du väljer restaurang och maträtt från menyn i appen. Efter att du har betalat får du ett meddelande till mobilen om hur lång tid det tar och ett kvitto via mejl. Sen är det bara att hämta maten.
Digitaliseringen fortsätter ta över nya branscher
Digitala trenden fortsätter att växa, allt fler tjänster placeras i den virtuella världen.
– Mjukvara kommer att ersätta fler tjänster där personer i dag gör jobbet. Bokföring är ett exempel. Olika bokningssystem kommer i större grad ersättas med mjukvara. Jag tror även att vi kommer flytta ut en del av kunskapen till konsumenterna. Man kommer kunna ha koll på blodtryck och kolesterol själv i hemmet och på så sätt förhindra sjukdomar innan de uppkommer.
Däremot tror Daniel inte att man ska gå digitalt bara för att.
– Många faller offer för den apptrend vi lever i. Man tänker att man måste ha en app, men inte på vad kunderna ska ha den till, det måste finnas ett värde. I dag tycker många att de har för många appar. Man måste förstå hur konsumenten vill konsumera din produkt eller tjänst.
Någonting som växer är de molnbaserade tjänsterna.
– Det är framtiden.
Några ord på vägen
• De framgångsrika entreprenörer jag känner har jobbat 10?000 timmar med sitt företag, det är en regel som verkar gälla alla.
• Du kommer att åka på motgångar, då gäller det att tro på det du gör. Det måste vara kul och du måste tro på din idé.
• Pengar är en dålig motivation för entreprenörer. Sannolikheten att du blir rik är låg, du kommer att jobba mer och tjäna mindre under den första tiden.