Att driva en camping är speciellt, det är någonting Maria Jonasson kan skriva under på. Det är en speciell bransch då man måste vara expert inom så många områden. Något som gör den är unik är att alla aktörer samarbetar mot det gemensamma målet. Att leverera semesterupplevelser.
Det hör inte till vanligheten att man får välja plats på den stora parkeringen vid Gålö Havsbad. Man brukar få knö in sig där utrymme finns. De enorma gräsytorna som nu ekar tomma kommer inom kort att fyllas upp av lekande barn och föräldrar. Lugnet är påtagligt, det enda som bryter tystnaden är fågelkvitter. Några säsongsgäster som redan hittat hit promenerar i sakta takt mot stranden med hörlurar i öronen.
Pulsen sjönk så fort jag klev ur bilen, det går liksom inte att skynda sig till Marias kontor. Men hon är inte lugn, det är nu personalen har högsäsong. Maria gillar att sitta på trappor, så naturligtvis slår vi oss ned på den stora trappan framför receptionen och restaurangen.
– Sommaren är normalsäsong, då går vi in på våra stationer. Resten av året går åt till att göra allt för att sommaren ska bli bra. Det du inte har gjort klart innan hinner du inte göra klart.
Tillsammans med sin man Johan Blomqvist driver hon Gålö Havsbad sedan 10 år tillbaka. Innan jobbade hon som lärare och drev ett glasscafé under sommaren. Att hon skulle ta över campingen var inte planerat, utan kom sig utav en slump.
– 2004 var vi här och fikade. Då pratade jag med han som drev restaurangen. Jag bad honom att ringa om han skulle sälja och skrev ned mitt nummer på en parkeringsbiljett. På hösten ringde han.
“Först är det jättelugnt, sen säger det pang. Alla kommer på en gång”
Hon övertalade Johan och redan efter första sommaren fick hon ytterligare ett samtal: “Vill ni utöka?” Hon frågade hur mycket och fick svaret “mycket”.
– Vi tog över hela anläggningen. Jag såg så mycket jag ville göra annorlunda och tänkte att vi provar och ser hur det går.
Då var den tvåstjärniga anläggningen nedgången. Att det skulle bli mycket jobb kom inte som en överraskning, snarare allt de behövde lära sig.
– Allt från bokningssystem till vad gråvatten är. Hur gäster fungerar, alla tillstånd och hur man skriver avtal.
Anläggningen består av många delar: restaurang, camping, konferens och bröllop, vilket betyder många kundgrupper som vill ha sina önskemål uppfyllda.
– Bröllops- och konferensgästerna blir ju hittvingade i och med att de är bjudna, säger Maria med ett skratt. Vi har stora grupper som kommer hit för kollo eller läger och så dagsturisterna som kommer för naturen, stranden och klipporna. Det gäller att lära sig att paketera, prissätta och marknadsföra för att erbjuda någonting för alla. Det är mycket att lära sig och man kan inte göra allt på en gång. Man måste sortera, vad måste jag lära mig nu och vad kan vänta?
Maria har främst ansvar för bokningar, men favoritstället är glasskiosken på stranden.
– Jag fick en företagscoach under ett år i present. När jag sa: “jag ger upp, jag orkar inte mer, sa han “finns det ingenting som är kul?” Jag svarade: “jo, glasskiosken.”
När sådana svackor kommer hjälper och stöttar de anställda varandra.
– Jag och Anna som jobbar här på kontoret har 10 minuter varje morgon då vi får gnälla av oss om vad som helst. Vi gnäller gärna om samma sak flera gånger om. Att få älta lite hjälper.
Struktur och rutiner
Innan Maria och Johan tog över Gålö Havsbad låg fokus främst på säsongsgäster, nu skulle de flyttas för att göra mer plats åt turisterna. De hade 86 stugor som skulle gås igenom och det behövdes ett nytt servicehus.
– Allt var viktigt. Det blev mycket renovering och ombyggnation. Beståndet hade för låg standard, folk förväntar sig dusch och toalett i stugorna. Vi jobbar också hela tiden för att skapa struktur och rutiner.
Efter ett år hade anläggningen gått från två till fyra stjärnor och då byttes kundgruppen automatiskt.
För att marknadsföra Gålö Havsbad gick de till en början med i branschorganisationen SCR för att göra sig sökningsbara.
– Det var innan sidor som booking.com kom.
Nu har de främst jobbat med att göra hemsidan mer attraktiv och Google Adwords.
– Förra året anlitade vi en PR-byrå som tog fram en logga och hjälpte oss med en storytelling-text. De hjälpte oss att jobba med cirkeln, vad gör man för gästen före, under och efter besöket.
De utländska gästerna kommer främst från Holland, Tyskland, Danmark och Norge, men än har de inte marknadsfört sig så mycket mot utlandet.
– För de flesta utländska gäster är Stockholm destinationen, sen hittar de oss via Google, camping.se eller Asci, en Holländsk resebyrå som säljer åt oss.
Nu när anläggningen är i ordning känner Maria att det är dags att ta nästa steg och exponera Gålö Havsbad mer mot utlandet.
– Det gäller att företaget är exportmoget innan man satsar utomlands, det kan man kolla på exportmogen.se.
Svårt att hitta personal
För att driva campingen är Maria beroende av säsongsanställd personal. När frågan om hur rekryteringen går blundar hon och tar sig för huvudet och säger att det är den största utmaningen.
– Att hitta rätt personal är en jättesvår bit.
När jag la ut en annons på Arbetsförmedlingen fick jag 1?500 ansökningar, många av de sökande har inte de kvalifikationer som krävs.
“Hej, jag söker jobb på er flygplats” eller “jag vill vara kock för jag gillar att laga mat”, har hon fått inskickat.
– Jag har gått en utbildning genom SCR där vi pratade om att nu för tiden är arbetet en plats där man vilar upp sig, fritiden har blivit viktigare. Att locka 90-talister är en utmaning. Många kan inte ta skrivna instruktioner, de vill ha en youtube-film och schemat i en app. Jag har också haft anställda som har gått mitt under säsongen när de har fått pengar, trots att de lovat att jobba hela sommaren.
Har man inte så mycket arbetslivserfarenhet är det svårt att kastas in i ett säsongsjobb.
– Först är det jättelugnt, sen säger det pang. Alla kommer på en gång. Man måste kunna läsa av kunder, tackla olika situationer, ge bra service och lösa problem. Jag har märkt att ungdomar som idrottar är bra. De är vana att samarbeta och lyssna på tränaren.
Vad är det bästa med att driva Gålö Havsbad?
– Jag är aldrig klar, jag kan alltid lära mig mer. Arbetsuppgifterna skiljer sig hela tiden och det finns ett utrymme att välja vad man vill göra. Campingbranschen är speciell, vi har en unik sammanhållning. Vi hjälper varandra mot samma mål, att leverera semesterupplevelser, och är öppna med våra misstag. Jag kan ringa till Daftö eller Böda och säga: “hej, vi har samma bokningssystem, kan ni hjälpa mig med det här”. Vi har inga företagshemligheter, det är så härligt att vi kan dela allt med varandra.
Marias tips till er med campingtankar
1. Se till att skaffa goda vänner i branschen.
2. Man behöver inte uppfinna hjulet flera gånger. Ta del av den kunskap som finns, skriv en affärsplan och gör en marknadsanalys. Se framför allt till att ta reda på vad du behöver ta reda på.
3. Ge bort saker du inte är bra på. Kan du inte bokföring, låt då någon annan ta hand om det.
4. Tänk ekonomiskt, men var inte rädd för att investera i saker som ger dig mer tid.
5. Turistbranschen ändrar sig fort, se till att hänga med.
6. Se till att ha en balans i livet, hur mycket du än brinner för det du gör så håller du inte i evighet. Man måste ta ledigt, det är inget du får.
7. Ta hand om personalen, de måste få vara delaktiga. Låt dem få prova och misslyckas.