Fem miljoner kunder som tillbringar tusentals timmar framför datorn. Paradox Interactive tillverkar datorspel för en krävande publik. Företaget har växt med 45 procent om året sedan 2008 och redovisade en vinst på 240 miljoner kronor 2015.
– Mycket tack vare våra immateriella tillgångar som vi skyddat hos PRV – och spelarna som är medutvecklare, säger grundaren Fredrik Wester.
Text Stina Lilja och Stina Franzén
De flesta av oss har någon gång spelat datorspel. För en särskild grupp i samhället har spelandet dock blivit en livsstil och användarna utgör en community som diskuterar, spelar och utvärderar spel.
– Det är spelcommunityn som hjälper oss att utveckla programmen, säger Fredrik Wester, vd och grundare av det svenska spelföretaget Paradox Interactive.
Paradox Interactive skapades 2004 och har sitt säte i Stockholm. Företaget är mest känt för sin produktion och distribution av internationellt framgångsrika spel som exempelvis Europa Unversalis och Magicka. De står bakom ett hundratal olika datorspel och har drygt fem miljoner kunder. Fredrik och hans kollegor arbetar främst med historiska strategispel, men hjälper även andra spelstudios att utveckla och komplettera sina program.
– I dag gör man mest saker som är lätta att förstå och ta till sig. Vi jobbar precis tvärtom, våra spel är svårare och djupare. Vi tilltalar gruppen som är ute efter en krävande upplevelse med ett stort, strategiskt djup.
Värdefullt att skydda sina varumärken
– Att ha välskyddade varumärken och rätten att utnyttja dem utger det största värdet i datorspelsbranschen, säger Fredrik. De varumärken vi har är registrerade hos PRV, Patent- och registreringsverket.
Hos PRV är grundavgiften för en varumärkesregistrering 1?800 kronor, en investering som ger ett registreringsbevis som kan vara en förutsättning för framgång i ett intrångsmål. Varumärket är en tillgång och ska betraktas som en sådan, det innebär att det måste vårdas. Produkten kan vara hur bra som helst men är den förknippad med badwill uteblir kunderna. Inarbetning skapar goodwill och ger ett försprång gentemot konkurrenter.
“I dag gör man mest saker som är lätta att förstå och ta till sig. Vi jobbar precis
Ett varumärke är en symbol eller ett kännetecken för en vara eller tjänst. Det kan bestå av ord, figurer, bokstäver/siffror, personnamn, slogans eller ljud. Det kan också vara en specifik utformning av själva produkten eller dess förpackning. Oavsett vilket kännetecken man väljer måste det än så länge kunna återges grafiskt.
Fredrik berättar att Paradox Interactive främst skyddar sina kreativa uttryck med konst och upplevelser i spelen.
– För oss är det viktigt att skydda våra program så att vi hela tiden kan fortsätta bygga och utveckla dem, alltid i samspel med våra kunder. Det kommer ofta nya appar som försöker stjäla våra idéer och jobbet vi lagt ner genom att erbjuda precis samma spel i en annan plattform. Det tycker inte vi är acceptabelt.
För att skydda sin upphovsrätt samt motverka intrång i sina varumärken har Paradox Interactive två jurister och en paralegal fast anställda i företaget. Det är vanligt att spelare hjälper till att utveckla spelet genom att skapa små modifieringar – men så fort någon börjar ta betalt för dem agerar företaget.
– Det är vanligt att det ligger missförstånd bakom sådana händelser; skaparen tror att han eller hon skapar värde åt oss när det egentligen är tvärtom. Vi brukar föra en dialog och lösa problemet på det sättet.
Vill ha ensamrätt på sina risker
Bra skydd är grunden för att bygga en långsiktig verksamhet, menar Fredrik. Paradox Interactive vill ha ensamrätt på riskerna de tagit – inte minst på ett finansiellt plan.
– Vi satsar hårt och mycket på att ta fram de allra bästa spelen. Tar vi fram fem nya program kanske två av dem blir bra. Vi kan skriva av ett femtonmiljonersprojekt om vi inte känner oss hundra procent nöjda med resultatet. Folk har höga förväntningar på oss och vi fortsätter att ge dem vad de vill ha och förväntar sig. För att kunna fortsätta experimentera måste vi kunna försäkra oss om att vara ensamma om våra produkter, något vi kan göra genom att skydda dem hos PRV.
Förra året stängde Paradox Interactive årsboken med en omsättning på 604 miljoner kronor och en vinst på 241 miljoner före skatt. Företaget har växt med 45 procent per år sedan 2008, något Fredrik menar beror på bra produkter, genomtänkt immaterialrättsstrategi – och en bra advokat.