Thursday, April 18, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuiZettle - Den mobila...

iZettle – Den mobila modellen

Affärsidén är enkel: det ska bli lättare för småföretagare att ta betalt med kort. Men betalningsindustrin visade sig vara mer komplicerad än grundarna hade kunnat föreställa sig. Ändå har iZettle vuxit kraftigt sedan starten för fyra år sedan. Att det dröjer innan de kan uppvisa vinst är helt enligt plan.
– Vi investerar kraftfullt idag för pengar som kommer imorgon, säger medgrundaren Jacob de Geer.

En eftermiddag förra sommaren kom en liten teater till parken i bostadskvarteret. Biljetterna till föreställningen kostade 200 kronor, närmsta bankomat låg två kilometer bort och utan kontanter på fickan var det nära att vi vände på klacken. Men i den hopsnickrade provisoriska kassan satt en kvinna med en liten dosa som var kopplad till hennes Ipad.
– Vi tar kort. Vi använder en tjänst som heter iZettle, förklarade hon.
Det är den typen av historier som Jacob de Geer ville höra när han drog igång iZettle för fyra år sedan. Idén till att förenkla kortbetalningar för småföretagare kläcktes från början av hans fru som drev ett bolag där hon och en kompanjon sålde snygga, billiga läsglasögon. När de var på en mässa var det omöjligt att sälja till privatpersoner, eftersom de inte kunde ta emot kortbetalningar. Hon kom hem och förklarade för Jacob att de traditionella kortlösningarna förutsätter att man driver en verksamhet med en ganska stor volym av korttransaktioner.
– Det kan funka om man driver ett kafé, men inte om man behöver ta betalt med kort någon gång ibland, säger Jacob de Geer när vi träffar honom på iZettles svenska kontor på Kungsgatan i centrala Stockholm.
Tillsammans med medgrundaren Magnus Nilsson började han att undersöka hur många småföretagare det finns i Europa som har mellan en och två anställda.
– Vi konstaterade att det fanns omkring 20 miljoner småbolag som saknade en modell som passade deras verksamhet. Det fanns, och finns fortfarande, ganska dåliga betalningsalternativ. I vissa europeiska länder använder man till exempel fortfarande checkar.
Det är väl bara att tuta och köra, tänkte Jacob.

“Vi konstaterade att det fanns omkring 20 miljoner småbolag som saknade en modell som passade verksamheten.”

– Jag som hade hållit på med marknadsföring och film tidigare tänkte naivt att nu måste vi göra en snygg app och en plastgrunka som man kan stoppa kortet i. Det hade kunnat bli våra last famous words, säger han med ett snett leende.
Inte för att iZettle inte går bra. På många sätt är bolaget en framgångssaga, inte minst för småföretagare. Enligt Jacob är var tredje kortterminal på den svenska marknaden en iZettle. Bolaget har också expanderat till flera andra länder. Från Norden har de även etablerat iZettle i Mexiko, Brasilien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. Bolaget tar hela tiden nya marknadsandelar, men utmaningen, som Jacob underskattade något i början, var hur mycket kraft och personal det krävs för att möta myndigheternas krav. Att bedriva en verksamhet inom betalningsbranschen är komplicerat eftersom det, precis som för bankerna, finns extremt stränga krav, både på nationell och internationell nivå. I huvudsak går reglerna ut på att skydda kunderna och deras pengar. Samtidigt måste företag inom finanssektorn även visa hur man säkerställer att verksamheten inte används av oseriösa aktörer som exempelvis vill utnyttja tjänsterna för att tvätta pengar. I Sverige står Finansinspektionen för tillsynen, och om ett bolag eller en bank inte uppfyller vissa krav kan tillståndet ryka, vilket i praktiken innebär konkurs. Det behöver dock inte gå så långt. Man kan också åläggas bötesbelopp på flera miljoner kronor om Finansinspektionen upptäcker brister i den interna kontrollen.
När Jacob, som numera är serieentreprenör, startade iZettle hade han ingen erfarenhet från denna hårt bevakade industri. Efter sin examen från Handelshögskolan i Stockholm gjorde han lite olika saker, bland annat var han med och startade marknadsföringsbolaget Tradedoubler med kändisentreprenörer som Spotifygrundaren Martin Lorentzon. Efter en lyckad exit fick Jacob många miljoner på fickan, och med det kapitalet investerade han i andra entreprenörers verksamhet. Sedan grundade han bland annat mediebyrån Tre Kronor och videouthyrningssajten Ameibo, som påminner lite om Netflix. Det sistnämnda bolaget blev en ganska seg historia i slutet. Inom entreprenörskap handlar mycket om timing och i princip var han lite för tidigt ute. Företaget såldes utan någon vidare vinst.

jacob-de-geer-izettle-2_Starta & Driva Fo?retag

– Det blir ganska mentalt påfrestande om man driver bolag och det går sådär. Vi hade just fått vårt andra barn och i den vevan hade jag lovat min fru att inte starta fler bolag.
Men så kom hon hem och berättade om betalningsproblemensom hon upplevt på mässan – och så var Jacob igång igen. När han sedan träffade Magnus Nilsson, som också hade kapital att investera i ett nytt bolag, bestämde de sig för att revolutionera betalningsindustrin. iZettle var ett faktum.
Första året drev de iZettle med egna pengar. Det blev ett ganska tufft år med rena investeringskostnader.
– Vi hade tur som båda hade gjort lyckosamma exits förut. Annars hade det aldrig gått, företaget hade aldrig funnits, säger Jacob.
Kontoret ligger högst upp i huset, taken är sneda och försedda med bjälkar. Här jobbar drygt 130 personer. På övriga kontor i världen finns ungefär 60 anställda. Nästan hälften av dem som sitter här arbetar med den tekniska biten, men här finns också en stor grupp som arbetar med riskhantering och regelverk.
En extra skjuts för iZettle kom i samband med att Skatteverket skärpte kraven på handlarnas kassaapparater. I princip ska en kontrollant från Skatteverket kunna komma till vilken handlare som helst och trycka på en knapp för att kontrollera verksamheten. I samband med att kassaregisterlagen kom att omfatta även knallar och gårdsbutiker lanserade iZettle sina virtuella kassaapparater där all information finns i molnet, på nätet.

“Jag tycker det är jätteskönt att ha en partner att jobba med. Man är olika stark i livet och i olika delar av processen.”

Sedan starten har iZettle tagit in externt riskkapital på sammanlagt 80 miljoner euro, motsvarande runt 750 miljoner kronor, av riskkapitalbolag som är kända inom näringslivet. I första rundan kom Index Ventures samt svenska Creandum, som bland annat investerat kapital i Linas Matkasse. Senare investerade riskkapitalbolaget Greylock Partners som exempelvis har LinkedIn-grundaren hos sig och därefter kom Northzone in, som tidigare investerat i Spotify. Därtill har American Express och MasterCard blivit minoritetsägare. Det innebär att Jacobs och Magnus andel i iZettle har spätts ut. Pengarna från riskkapitalbolagen används för att kunna driva bolaget vidare och för att få in fler kunder. Eftersom affärsmodellen bygger på volym är målet att få in så många företagare som möjligt. Den främsta konkurrenten heter Square och är grundat av Jack Dorsey – mannen bakom Twitter.
– De är otroligt innovativa och duktiga. Men Square och PayPal håller till i USA och har inte visat intresse för den europeiska marknaden. Det är lättare att hitta skalbarhet i USA än i Europa.
På den här sidan Atlanten har det varit kapplöpning mellan tre aktörer, där iZettle ställts mot konkurrenterna SumUp och Payleven.
– Racet kommer att fortsätta, men det är inte så många nya bolag som dyker upp. Affärsmodellen börjar bli känd: om man inte får tillräckligt stor volym är det svårt att tjäna pengar. Och frågan är vem som vill investera 80 miljoner dollar idag när vi redan har det kapitalet.
Med externa ägare från riskkapitalbolag finns helt andra förväntningar på iZettle idag.
– Om man har tagit in mycket kapital sover man inte alltid bra på natten. Allt är en lottsedel i sådana här sammanhang – de har en förväntan om att det ska bli bra. Allt dras till sin spets när man tar in externa ägare.

Entreprenörer kan vara pressade av olika saker. Hur gör du för att kunna ta nästa steg när det känns motigt?
– Jag tycker det är jätteskönt att ha en partner att jobba med. Man är olika stark i livet och i olika delar av processen. iZettle hade aldrig blivit vad det är idag utan min partner. Det är också viktigt med stöd hemifrån. Min fru har fått göra enorma uppoffringar för att jag ska kunna lägga tid på det här.

Vad har iZettle på gång just nu?
– I dag är vi ledande inom sin nisch i Europa. Vi vill fortsätta hjälpa företag att få verksamheten att växa till nästa nivå. I offlinevärlden är det bara de stora företagen som H&M som har råd att installera system som analyserar kundbeteenden. Men inom e-handel kan minsta e-butik se hur man kan mixa produkter för att sälja mer. Vi bygger verktyg på toppen av betalningen till våra kunder så att de också kan analysera sin verksamhet utifrån betalningsmönster. Den typen av mervärdesskapande tjänster leder till att företagen kan öka sin försäljning.

Hur gick 2014?
– Vi har inte släppt några siffror än. Vi följer den budget och plan som vi har lagt med styrelsen. Men om vi tittar på 2013 hade vi en volym på en miljard dollar som snurrade i systemet. Omsättningen låg på 10 miljoner euro, med en förlust på 20 miljoner euro.
Varje morgon pendlar Jacob De Geer till kontoret på Kungsgatan från förorten Upplands Väsby där han bor på en gård tillsammans med sin fru och deras tre barn, där den yngste är ett år.

Hur ser en vanlig vecka ut för dig?
– Oftast reser jag någonstans. Om det är Europa försöker jag bara vara borta över dagen. Annars går jag upp klockan sex på morgonen och pendlar in varje morgon. Därefter kommer jag till kontoret och då är det en faslig massa möten. Sedan håller jag på här till sex-sju på kvällen och därefter åker jag hem så att jag hinner träffa mina barn innan de går och lägger sig. Efter det umgås jag lite hemma, och sedan sätter jag mig och jobbar lite igen.

Fakta:
iZettle grundades för fyra år sedan av Jacob de Geer och Magnus Nilsson, som träffades av en slump 2010. För två år sedan började de expandera till andra länder. Först ut var Danmark, Norge och Finland, sedan blev det Storbritannien, Tyskland, Spanien, Mexiko och Brasilien, och i december förra året kom iZettle till Nederländerna.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X