På ett kontor på Kungstensgatan i Stockholm sitter några av världens främsta utvecklare av digitala leksaker för barn. Med en start tilltro till den egna produkten och en positiv inställning till framtiden har Toca Boca skapat en varumärke som få andra.
På bara några år har Toca Boca gått från idéstadiet till topplistorna, med ett 20-tal appar som köpts nästan 70 miljoner gånger av föräldrar världen över. Toca Bocas medgrundare och nuvarande producent Emil Ovemar berättar för Starta & Driva Företag hur det gick till när de blev en av Sveriges mest framgångsrika apputvecklare genom tiderna.
Hur gick det till när ni startade Toca Boca?
– Jag och Björn Jeffery, vår nuvarande VD, jobbade på Bonnier när vi blev tillfrågade om vi ville startade något eget. Vi hade flera idéer, men fastnade för idén om mobilappar för barn. Vi såg apparna som digitala leksaker, vilket inte riktigt fanns då, och vi såg att marknaden inte var särskilt konkurrensutsatt. De stora leksakstillverkarna förstod inte riktigt den digitala marknaden, och de små utvecklarna saknade musklerna som vi hade genom Bonnierkoncernen. Det här möjliggjorde för oss att satsa på premiumsegmentet, där man slipper jobbiga reklambanrar och extraköp och istället kan betala för appen up front.
Genomförde ni någon marknadsundersökning under uppstarten?
– Vi hade tydlig forskning under hösten 2010 som visade på den så kallade ”pass back-effekten”, där föräldrar som kör bil lånar ut telefonen till barnen i baksätet, så att de har något att leka med. Ungefär samtidigt presenterade Apple sin Ipad, som förändrade allt. Telefonen hade alltid tillhört föräldern, men surfplattan var hela familjens. Vi var ute i precis rätt tid.
“Se till att upplevelsen av din produkt är bra, för det är extremt ovanligt att den billigaste produkten vinner”
Vad krävs för att utveckla en bra app?
– Först och främst behöver du en bra idé. Dessutom krävs bra kunskaper om målgruppen, hur de tänker och vad de vill ha. Det här omfattar även resurser för att göra tester med målgruppen, oavsett om det är marknadsundersökningar eller hands-on-tester. När du väl har de sakerna kommer du att behöver en grafisk designer, en bra programmerare och en interaktionsdesigner som får de båda delarna att fungera tillsammans.
Vad händer sedan när man har utvecklat appen?
– När du väl har kommit så lång att du har en bra, färdig app, kvarstår det faktum att du har en produkt i en affär där det finns miljoner liknande produkter – och ingen vet om att din produkt existerar. Med andra ord krävs det att du har någon som arbetar på heltid med synligheten. Det räcker inte med en bra produkt, och det räcker inte heller med bara bra synlighet, utan du måste ha båda delarna. Till sist gäller det att välja rätt marknader. Ofta räcker det inte med den svenska marknaden, om du inte har väldigt låga kostnader. Då får man istället satsa på resten av världen, inte minst USA.
Hur når man ut till de marknaderna?
– Det är det som är det fina med App Store! Apple tar 30 % av allt som köps, men i utbyte får du tillgång till miljontals kunder i fler än 170 länder. Vi kände ganska tidigt att vi gjorde bra produkter; det gick bra i Sverige och vi fick bra recensioner. Vi ville dock nå ut till USA, så vi tog en av våra mest populära appar, Toca Hair Salon, och gjorde den gratis under en begränsad tid. Resultatet blev att vi kom in på USA:s Top 10-lista över gratisappar, och då fick publiken upp ögonen för våra övriga appar också! Det är mitt tips till de som håller på och utvecklar appar: våga ta din allra bästa produkt och ge ut den gratis.
Kan du berätta lite om loggan?
– Idén till loggan kom från dottern till Jens Peter de Pedro, som var en av våra första anställda. Hon förslog att vi skulle heta Rainbow Teeth. Då skulle man kunna dra fingret över en mun med färgade tänder så att det spelades en liten melodi. Vi gillade idén, men det är svårt att använda ordet ”Rainbow” i ett varumärke. Då kom Jens på namnet Toca Boca. Boca betyder att nudda på spanska och Toca betyder mun. Det lät kul och funkade på den internationella marknaden.
Hur skiljer sig era appar från liknande, konkurrerande appar?
– Vi är framför allt väldigt bra på att förstå barnen, och vi tar dem på stort allvar. Vi vågar tro på leken och på barnen. Många utvecklare resonerar i stil med ”vi tror att föräldrar vill köpa en app som lär ut matematik, går det att göra till något kul?” Vi börjar i andra änden; vi börjar från barnens perspektiv, inte föräldrarnas. En annan skillnad är våra värderingar kring genus. Varför begränsa sig till en produkt för bara pojkar eller flickor? När man skapar något alla, då säljer man dubbelt så mycket! Vi gör inte spel för pojkar eller flickor, vi gör spel för barn.
Hur marknadsför man produkter som är riktade till barn?
– Vi marknadsför oss mot föräldrarna. Barn har inte pengar och kan inte köpa saker. Därför bygger vi upp en relation med föräldrarna, så att de kan lära känna vårt varumärke och känna tillit till våra produkter.
Hur ser framtiden ut för Toca Boca?
– Nu har vi byggt upp vår organisation och vår produktionskapacitet. Vi har tre team som jobbar med tre olika produkter, vilket vi tycker är en lagom nivå. Nu satsar vi på att bygga ut vår marknadsföringsavdelning. Vi har ju ett varumärke som flera miljoner människor känner till, men en enskild konsument kan inte betala mer än 20 kronor per app. Därför tittar vi nu på andra typer av produkter and flera nya plattformar.
Vad skulle du ge för tips till våra läsare?
– För nya entreprenörer är mitt tips att fokusera på kundupplevelsen. Se till att upplevelsen av din produkt är bra, för det är extremt ovanligt att den billigaste produkten vinner. Våga ha ett stort självförtroende. Begränsade dig inte till Sverige, utan våga konkurrera internationellt. Det är ju dumt att begränsa sig själv redan i sin egen hjärna. Stirra dig inte blint på konkurrenter eller topplistor, utan våga testa oprövade grejer.
FAKTA
Namn: Emil Ovemar
Titel: Producent
Ålder: 37 år
Bor: Stockholm
Familj: två barn, 6 år och 9 år gamla.
Vad skulle du säga är en bra första Toca Boca app att pröva på?
– Appvalet beror i mångt och mycket på barnets ålder. För mindre barn är Toca Town ett bra val. Det är en öppen och fri värld, nästan som ett digitalt dockhus, och passar både pojkar och flickor. För de lite äldre barnen rekommenderar jag Toca Hair Salon 2.