De framgångsrika e-handlarna är överens om hur du ska lyckas med internetförsäljningen. Förutom att hitta efterfrågad nischprodukter krävs en enda sak – hårt arbete. Här får du entreprenörernas främsta tips.

Att lyckas är aldrig en slump – inte heller inom e-handel. Karl Kihlbom är vd för Vendre, ett företag med e-handelskonsulter som arbetar med e-handel och försäljningsoptimering. En av de första sakerna han tycker man ska göra är en praktisk konkurrensanalys med konsumenter som handlar på konkurrenternas sidor.
– Sätt dig bakom dem när de handlar och studera hur de beter sig, vad de gör fel och vad du behöver tänka på att göra bättre. Titta också på hur de söker på internet och vilka sidor de använder för att hitta dina konkurrenter: Vilka ord söker de på? Vilka banners klickar de på? Använd sen denna kunskap när du själv ska marknadsföra dig.
Det är också viktigt att se till att det verkligen finns marginaler i de produkter man planerar att sälja.
– Men prisdumpa inte. Det är dåligt både för dig och din bransch, säger Karl Kihlbom.
Däremot kan man ibland satsa på bra erbjudanden och skapa roliga Facebookkampanjer som kunderna vill dela. Att bygga upp en stor följargrupp har många fördelar och satsa på flera kanaler, exempelvis Instagram.
– De butiker som går absolut bäst hos oss lyckas med sina kampanjer i sociala medier och får på så sätt väldigt snabbt lyft, berättar Karl Kihlbom.
Ett annat handfast tips är att anställa en person som drivit e-handel tidigare. Det är mycket man måste lära sig och en erfaren person kan hjälpa till snabbt. Alternativt ta hjälp av en konsultbyrå eller e-handelsleverantör.
Det gäller också att budgetera för butikens utveckling. En beräkningsmodell är att se vad det kostar att starta en fysisk butik och halvera den kostnaden.
“Det gäller att vara öppen, för nätet är föränderligt. Det som fungerade för två år sedan, fungerar kanske inte idag.”
Finns det någon bransch du tycker att man ska satsa på?
– Nej. Min uppfattning är att det finns riktigt duktiga entreprenörer i alla branscher som tjänar pengar. Det handlar om att tänka efter före, räkna och hitta nya affärsmodeller för att öka sina marginaler. En sak som är guld värd är när kunder prenumererar på produkter. Kan du skapa en shop med många prenumeranter blir det lättare bygga omsättning och vinst.
Jonas Ahlgren äger och driver en av Sveriges största underklädesbutiker på nätet, Uppercut.se. När han började sälja kalsonger på nätet år 2005 satt han och kollegan Lars Brånedal i en källarlokal i centrala Jönköping. Sedan dess har mycket hänt.
Affärsverksamheten har utökats till en mindre koncern med eget logistikbolag, en e-handel för arbetskläder samt ett fastighetsaktiebolag. Deras lokaler på 5 000 kvadratmeter är belägna utanför Jönköping och inom koncernen har de 20 heltidsanställda.
– Vi kunde först ingenting om underkläder men däremot teknik och marknadsföring. Så vi bestämde oss för att sälja små varor som är billiga att köpa in. Det blir lätt så när man varken har utrymme eller pengar, säger Jonas Ahlgren.
Är det ett tips till nya e-handlare?
– Nej, inte som princip. Som liten aktör är det istället viktigare att vara nischad och verkligen ha koll på marknaden. Jag skulle exempelvis aldrig ge mig in på kosttillskott eller skor idag.
“Precis som i en fysisk affär måste det hända något i e-butiken varje dag, annars blir den tråkig och självdör.”
Vilka är dina främsta råd för att lyckas?
– Man ska göra det ordentligt. Många gör det halvdant, som ett hobbyprojekt, men mitt främsta tips är att göra det på riktigt. Startkostnaden när man drar igång en butik är nästan lika dyr oavsett hur det går sen.
Efter att ha kontrollerat att affärsmodellen har hållbara marginaler finns bara tre saker som man ska fokusera på.
– Försäljning, försäljning, försäljning. Många pillar med loggor och texter men det är försäljning som gäller.
Därefter måste man mäta hur det går. Det finns avancerade system att beställa in men till en början kommer man ganska långt med Google Analytics. Mätningen gör att man kan se hur en kampanj går och vad som faktiskt säljer, istället för att skjuta hej vilt.
– Testa, mäta och ändra brukar vara en vinnande melodi.
E-handel
E-handelsmarknaden i Sverige värderas till 75,7 miljarder och växte med 7 procent mellan 2012 och 2013. Konsumenter mellan 35 och 44 år handlar flitigast. Sett till branschernas andel är resor i särklass störst, 30 procent, följt av elektronik 13 procent samt kläder och skor 12 procent. Stockholmare handlar oftare än andra, men ökningen är snabbast utanför huvudstaden. Under 2013 ökade antalet e-handelsköp per konsument med 29 procent på landsbygden och i huvudstaden med bara 2 procent. Allt fler nordbor handlar på utländska webbutiker. Vissa handlare lockar till sig utländska kunder – andra förlorar till utländska konkurrenter.
Källa: Dibs årliga rapport om e-handel, mobil handel och betalningar.