Med 22 butiker och 900 återförsäljare på 20 olika marknader har Lexington Company vuxit till ett av Sveriges största varumärken inom inredning och mode. Kristina Lindhe var med från början, och har tagit företaget hela vägen från Sverige till USA och Kina. Starta & Driva Företag träffade en av Sveriges mest framgångsrika företagare.
Livet är långt ifrån inrutat när man är VD och Creative Director på ett växande internationellt företag. Arbetet sker i otaliga tidszoner inom minst lika många ansvarsområden och arbetsdagarna kan stundtals bli riktigt långa. Med tanke på det mångsidiga arbetet kommer det kanske inte som en överraskning att Kristina Lindhes väg till toppen varit allt annat än spikrak. Efter gymnasiet utbildade hon sig till lärare och arbetade sedan i fem års tid som svenska- och geografilärare på en högskola i en Stockholmsförort.
Hur var tiden som högstadielärare?
– Jag tyckte faktiskt väldigt mycket om den tiden, även om den var väldigt kort, och jag har haft väldigt mycket nytta av erfarenheten. Om man klarar av en stökig högstadieklass, då klarar man av det mesta. Som lärare får man lära sig hur man presenterar saker och ting, och hur man får med sig personer – det här är viktiga kvalitéer hos en entreprenör.
Vad gjorde du efter din tid som lärare?
– Mitt första projekt var att öppna sommarbutiker. Jag hade lagt märke till att det fanns flera stycken sådana butiker på västkusten, men de fanns inte alls på östkusten. Butikerna gick bra, men samtidigt är sommarsäsongen väldigt kort. Man var tvungen att få ihop en årsinkomst på sju veckor, vilket inte var helt enkelt. Det var också vid den här tiden jag bildade familj, och då vill man såklart helst inte arbeta hela sommaren. Efter ett par år med sommarbutikerna startade jag ett nytt företag som sålde ullfiltar. Jag hade hittat ett väveri i Norrland som tillverkade produkterna, och de skulle komma att sälja väldigt bra. Det var efter de framgångarna som jag var med och startade Lexington.
Lexington lanserades i Sverige 1997. Inledningsvis såldes textiler, till exempel lakan och kuddar, och senare introducerades även en klädlinje för damer och en för herrar. Inspirationen kom från den amerikanska östkusten, men genomslagskraften visade sig vara global. Varumärket har nått stora framgångar internationellt, både inom inredning och mode, och finns numer på 20 marknader. Antalet återförsäljare överstiger 900, och företaget har 22 egna butiker.
Vad låg bakom valet av namnet Lexington?
– Vi ville skapa ett internationellt varumärke och vi såg en lucka i marknaden; New England-stilen fanns redan i modebranschen, men saknades helt inom inredning. Vi köpte namnet Lexington av ett par svenskar eftersom vi tyckte att det var ett bra namn som passade för det vi ville göra, och dessutom fanns det redan registrerat på flera marknader. Det var en lycklig slump, helt enkelt. Lexington är namnet på en liten stad utanför Boston där New England-stilen är väldigt stark. Staden utgjorde även startpunkten för den amerikanska revolutionen, så det var ett passande namn – vi ville ju själva bryta mot traditioner!
”Alla som går och funderar på att starta eget borde ta chansen. Det blir inte bara ett arbete; det blir en livsstil!”
Var befinner sig Lexington idag?
– Just nu arbetar vi mot den amerikanska marknaden. Vi har
öppnat två butiker så här långt, och vi letar aktivt efter butikslokaler i flera amerikanska städer. Vi arbetar även i övrigt med att utveckla vårt koncept. Det händer saker hela tiden, och vi måste ständigt jobba för att bibehålla och expandera vår verksamhet.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Det beror helt och hållet på var jag befinner mig. Det som mest kan likna en ”vanlig” arbetsdag är när jag befinner mig på Lexingtons huvudkontor.
Då blir det väldigt mycket möten och vi diskuterar väldigt konkreta saker: design, ränder, rutor, sömmar och kvalitéer. Vi har även
regelbundna möten om marknadsplaner där vi till exempel går
igenom våra månadsrapporter. Sedan är det såklart en hel del kampanjarbete, bland annat när vi är ute och fotograferar. Där handlar det om tidiga morgnar och väldigt långa arbetsdagar.
Om vi går tillbaka till när du först startade eget, hur löste du allt det praktiska?
– Jag hade en partner som kunde en hel del, men annars så frågade vi oss fram. Just det praktiska utgjorde faktiskt inte några större problem, utan utmaningarna handlade snarare om tillväxten, finansieringen och rekryteringen.
Våra läsare består främst av nyblivna företagare. Vad skulle du ge dem för råd?
– Jag skulle råda dem att tänka igenom sin affärsidé väldigt noga. Entreprenörer kan ha en tendens att bli lite överentusiastiska, och kanske inte fokusera lika mycket på det som kan gå fel. Då är det bra att ha ett bollplank, att kunna få lite mothugg för att vässa idéerna ytterligare. Längre fram i tiden, när det att dags att börja rekrytera, är det också viktigt att ta in personer som har den kompetensen man själv saknar – det finns ingen anledning att anställa en kopia av sig själv. Slutligen är det viktigt att sätta upp en realistisk budget, och att se till att man håller den.
”Vi ville skapa ett internationellt varumärke och vi såg en lucka i marknaden; New England-stilen saknades helt i inredningsbranschen.”
Vad skulle du säga till de som kanske tvekar inför sitt val av utbildning eller karriär?
– Jag är ett levande bevis på att det löser sig till slut. Jag har aldrig haft en utstakad karriärplan, utan jag har hoppat sicksack mellan olika saker. Jag har egna barn som är i den åldern när man ska välja bland utbildningar och karriärmöjligheter, och jag har sagt att det är viktigt att välja något som man är intresserad av – allt går så mycket lättare då! Så mitt råd är att fundera ut vad man tycker är roligt, snarare än att försöka välja det mest taktiska alternativet.
Du och din make arbetar tillsammans på Lexington. Är det här en lösning som du tror kan passa andra par?
– Jag tror att det där är väldigt individuellt. Jag vet att det finns de som inte har klarat av det, men för oss är det här det bästa beslutet vi har tagit. Vi har väldigt olika ansvarsområden, så vi tillbringar inte all tid med varandra, men det är väldigt skönt att ha någon som man kan lita på i alla lägen.
Har du upplevt några svårigheter som företagare?
– Det har definitivt funnits saker som varit särskilt svåra. I första hand handlar det om personalrelaterade frågor, inte minst när företaget fortfarande är litet. Som småföretagare kommer man varandra väldigt nära, och man saknar möjlighet att omplacera en anställd om det skulle vara så att han eller hon inte är rätt person för ett visst jobb. Man blir tvungen att ta beslut som inte är roliga att ta, och de besluten är påfrestande. Det finns också utmaningar när företaget växer, speciellt när man jobbar med säsonger. Det är viktigt att vara noga med likviditeten, och det är inte alls roligt under perioderna när pengarna inte rullar in. Likviditeten kan vara svår att hålla även när det går väldigt bra för företaget, så det är verkligen något som alla behöver se upp med.
Kristina Lindhe är onekligen en person som brinner för företagandet, även om hon håller med om att det stundtals kan vara svårt. På frågan om vad hon skulle säga till dem som funderar på att starta eget blir svaret givet:
– Alla som går och funderar på att starta eget borde ta chansen. Det blir inte bara ett arbete; det blir en livsstil! Det finns så många fördelar, och så mycket glädje, och det väger upp för alla svårigheter och utmaningar man kan möta.