Friday, December 13, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...
HemInspirationIntervjuEntreprenör från 6 års...

Entreprenör från 6 års ålder

 

Vad har julgranar, böcker med billigare restaurangbesök och spaupplevelser, en bok om jordgubbar och en rosa kokbok där alla pengar går till cancerforskningen gemensamt? Jo, Anna Benson. 
När hon insåg att hon inte kunde bli bäst i världen på bordtennis bestämde hon sig på att bli bäst på någonting annat – entreprenörskap.

Valpen K, uttalas kej, springer glatt in och hälsar. Anna Benson ursäktar sig att hon är sen, då hon blev tvungen att vänta på hantverkare. Hon kommer i sin Rosa Kokboken-Volvo, fylld med böcker, bokställ och den rosa mattan som hon rullar ut vid olika event.
Anna började sin entreprenörsresa tidigt, när hon var sex år gammal hade hon sitt första försäljningsställe på Öland där hon sålde jordgubbar.
– Jag har fått höra av mina gamla grannar att jag gick runt och sålde allt. Min första enskilda firma startade jag när jag var 18 år. Då var jag svensk mästare i bordtennis och behövde firma för att fakturera sponsorer.

Planen var att bli världsmästare i bordtennis, men när hon kom underfund med att det inte gick ville hon bli bäst på någonting annat.
– I min värld var det att bli vd. Jag flyttade till Stockholm och började på IHM Business School.

Efter utbildningen fick Anna jobb som marknadskoordinator, efter några år var hon vd, men sa upp sig efter ett år.
– Jag la ned min själ och offrade allt, men det kändes inte bra att göra det för någon annan. Jag ville göra det för mig själv.
I stället flyttade hon till Miami, skrev, målade och funderade över livet.

IMG_2097Få och ge någonting samtidigt
Den rosa kavajen, som hon alltid bär vid signeringar av Rosa Kokboken II, åker på. Hon slår sig ned för fotograferingen, med K hoppandes runt benen.
Nu är det bråda dagar. Sedan Rosa Kokboken II släpptes på Bokmässan i september har hon besökt flertalet mässor, hållt sin föreläsning Why Not, som går ut på att man ska våga tro på sig själv och följa sina drömmar, och signerat böcker runtom i Sverige.
– Jag är så stolt över boken, det är många hjältar som har gjort det möjligt. Alla arbetar ideellt, boken kostar 219 kronor och alla pengar som blir över går till Cancerfonden, minst 100 kronor per bok, men ambitionen är att det ska bli mycket mer. Någonting som är bra med boken är att man bidrar till forskningen samtidigt och får man någonting.

Förra året kom första versionen av Rosa Kokboken, där 20 kända kvinnor lagar sin paradrätt och samtidigt delar med sig av sitt möte med cancer. Flera av kvinnorna berättar sin historia för första gången så boken fick mycket uppmärksamhet när den släpptes.
– Det är så generöst av dem att dela med sig. När Rosa Kokboken kom hamnade den på löpsedeln fem dagar i rad, jag vet ingen annan bok som gjort det.

Anna har planer på en tredje rosa kokbok, men inte till nästa år. Eller?
– Det är svårt att säga nej. Men Rosa Kokboken innebär fyra månader av ideellt arbete, det utrymmet finns inte nästa år. Kanske blir det även en blå kokbok någon gång.
Anledningen till att Anna väljer att ge så mycket tid till ett ideellt projekt är att hon själv upplevt sjukdomen på nära håll.
– Jag förlorade mitt ex i cancer och är engagerad i att lösa gåtan. Som anhörig kände jag mig helt hjälplös. Alla har historier med cancer, en av tre, nästan två av tre drabbas och det är ett helvete att gå igenom. Under tre år har jag samlat in 2,6 miljoner till Cancerfonden, det är så kul och stimulerande.

”Planen är att bredda sortimentet. Nya idéer kommer hela tiden och jag vill göra allt. Men det gäller att ta en sak i taget”

IMG_2177Etablerad granexpert
Samtidigt står ett av hennes andra företag, Smålandsgran som hon startat med sin lillebror, inför högsäsong.
– Min far är en av Sveriges största granodlare. Han har sålt granar i 42 år och såg att marknaden började avta så vi tvingades att hitta ett nytt sätt. Via oss kan du köpa en gran online till samma priser som på torget och få den hemlevererad för 65 kronor extra.

Hon har även släppt en ny bok inom ämnet, Granboken.
– Mycket kretsar kring granar just nu, det är superhögsäsong. Jag är uppvuxen i granskogen och har sålt granar sen jag var 12 år, med vissa uppehåll. Tidigare har någon skogsmulle från LRF pratat om hur granarna ska överleva julen. Jag har koll på alla led, från odling till kostnader samt trender och har blivit någon form av granexpert.

Innan har de själva tagit hand om alla julgransleveranser, men i år är logistiken outsourcad.
– Det är svårt för oss att växla upp från 10 till 20 lastbilar över en natt om det blir högtryck. Tidigare har jag hoppat i granstället och kört från morgon till midnatt. Jag älskar kontrasterna från gala och röda mattan till att hugga gran.

Annas far är även jordgubbsodlare, så till våren kommer Jordgubbsboken.
– Det är så inne med nördböcker nu. Ingen köper Allt om trädgården längre. Folk köper Så odlar du din solros.

Kopplar ur och kopplar av
Livet som superentreprenör, med flera företag som peakar samtidigt, är hektiskt.
– På julafton, när sista granen är levererad, drar jag ut kontakten.

Då brukar hon åka till Miami ett par månader för att fokusera på hälsan, träningen, vila. Det är också då inspirationen kommer och nya idéer tar form. Hon skriver böcker och målar.
– Det är så häftigt, efter en vecka i Miami börjar jag se och höra saker igen, sinnena kommer tillbaka. Egentligen är det inte hälsosamt att jobba så mycket som jag gör nu.

Hur det blir med Miami i år är än så länge oklart.
– Nu har jag ju skaffat hund. Jag har köpt en lägenhet i Barcelona, dit kan hon följa med. Det är också närmare till hands, då kan jag träffa min sambo mer, hon jobbar som sjuksköterska och då är det inte lika enkelt med ledighet. Men det är inte lika varmt där.

Slipper dela med andra
Ett annat av Annas projekt är böckerna EATSweden, ett koncept där man köper en bok och får äta två till priset av en på tolv utvalda restauranger.
– Grundidén kom från en tysk man vid namn Jochen Schmelzer för 11 år sedan. Sen jag kom för 4 år sedan har konceptet utökats kraftigt. Nu finns vi i 22 städer i 10 länder. Under nästa år kommer boken ut i ytterligare tre städer. Vi har även utvecklat SPASweden.

EAT-böckerna trycks endast i 5?000 exemplar och SPA-böckerna i 2?000 exemplar.
– De har sålt slut alla år. Eftersom restaurangerna och spa-anläggningarna inte kan ta emot hur många som helst kan vi inte trycka böckerna i fler exemplar, därför utökar vi antalet städer i stället.

I och med att många av Annas verksamheter går ut på böcker har hon startat ett eget förlag, Benzer Publishing. Där ger hon ut Rosa Kokboken, EAT- och SPA-böckerna samt Granboken och Jordgubbsboken.
– Rosa Kokboken är en speciell produkt, varenda krona redovisas till Cancerfonden. Jag måste ha 100 procent koll på alla siffror, då är det enklare med ett eget förlag.

Anna tar en klunk av årets första kopp glögg, K är nyfiken och vill vara med på allt som händer runt omkring. Att valpen fick namnet K är inte en slump, Anna har en fascination för bokstäver. De självbiografiska böcker hon har givit ut har fått titlarna C och A, och snart kommer det fler böcker i samma genre.
– Min första bok skrev jag som 18-åring, det var ett projektarbete i skolan. Jag har alltid haft en stark tro på mig själv och skickade boken till alla förlag, men ingen ville ge ut den. När jag dammade av boken för några år sedan insåg jag snabbt varför.

Rosakokboken-II-Framsida4Boken är självbiografisk och handlar om föräldrarnas skilsmässa. Den fick titeln M och är ännu inte släppt.
– Sen kom hela storyn med mitt ex cancer, då la vi om utgivningen. C handlar om det och A är uppföljare till C.
Att hon döpte den till C beror på att hennes ex var en offentlig person som inte ville komma ut med sin läggning, därför kallar Anna henne C i boken.

Shoppen sköter sig själv
Förutom att utveckla de olika produkterna säljer Anna dem själv, via 13 olika webbshopar. Givetvis säljs böckerna även i de traditionella kanalerna.
– Det som är så fantastiskt med e-handel är att jag kan ha sålt 100 julgranar medan jag sitter här.

Hon berättar att de viktigaste ingredienserna för att lyckas med en webbshop är en bra idé och en produkt som har en marknad.
– Sen sköter det mesta sig själv. Men en sak som är viktig är att ha en snabb och användarvänlig plattform. När vi startade Smålandsgran knapprade jag ihop en hemsida. Sen bad jag bloggare att rekommendera sidan. När Blondinbella länkade kraschade sidan och låg nere i två dagar. Det misstaget sved.

En annan viktig del är betalningsmetoden. Där gäller det att hitta någon aktör som erbjuder alla betalsätt och passar verksamheten.
– Vissa erbjuder bara Paypal, men det är bara fyra procent av svenskarna som använder det. Till Smålandsgran använder jag Payson. Det går att komma igång med samma kväll och det är bra för vi behöver samla in mycket information från kunderna. Till EAT- och SPASweden använder jag Klarna. Då kan kunden bara skriva in sitt personnummer så kommer alla uppgifter upp automatiskt.

För att marknadsföra sina sidor har Anna testat alla möjliga olika metoder.
– Första året med Smålandsgran satsade jag på direktreklam och skickade en snygg folder med rabattkod till 30?000 hushåll med barn mellan 0 och 15 år. En enda person använde rabattkoden, säger hon och fortsätter.
– Jag älskar onlinemarknadsföring, på Facebook har jag fått bra resultat i alla kanaler. Och med ett klick kan jag lägga upp en annons från Sverige för EATSingapore till exempel.

Vilka är de största misstagen du gjort under din karriär?
– Misstag gör man hela tiden, men som tur är glömmer jag dem snabbt.


Tips och trender från granexperten
Trenden går mot att allt fler väljer kungsgran, men fortfarande utgör den skogsdoftande rödgranen 80 procent av de 3 miljoner granar som säljs i Sverige till jul.
– Kungsgranen är mer allergivänlig och har man tur och sköter om sin gran kan barren sitta kvar till midsommar.
Någonting som blir allt mer populärt är tall. När det kommer till julgranspynt är det svart och marinblått som gäller i år.


Fem steg för mindre barr på golvet
• Fråga när granen är huggen, är den färsk håller den längre.
• Ett färskt snitt öppnar ledningsbanorna. När granen kommer in i värmen vaknar den till liv och blir törstig.
• Låt granen mellanlanda innan du tar in den. Kommer den från minus 20 till plus 20 grader får den en chock.
• Ge den mycket vatten, under de första två dygnen kan en stor kungsgran dricka fem liter.
• Placera inte granen för nära en värmekälla.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X