Saturday, September 14, 2024

Utvalt:

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Blossa – en självklar del av det svenska julfirandet

På det svenska julbordet finns julskinka, Janssons frestelse – och självklart Blossa. Det var i mitten av 1800-talet som glöggen, som i dag är en av julens kanske viktigaste smaker, framställdes för första gången. Och visst känner vi igen ljudvarumärket? B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa. Det ursprungliga varumärket är registrerat hos PRV sedan 1993.
Text Stina Lilja & Stina Franzén

blossa_ljud_starta-driva-foretagAtt servera glögg har varit en svensk jultradition sedan 1800-talet. På den tiden hade många vinhandlare en egenkomponerad glögg, men en av Stockholms mest framstående vinhandlare, J. D Grönstedt, var känd för att framställa den allra bästa i sin lagerkällare i Gamla Stan. I början av 1900-talet förvärvade det då svenska vin- och spritmonopolet Vin & Sprit Grönstedts firma och tog över produktionen av Blossas ursprungliga recept: en kryddblandning med bland annat kardemumma, kryddnejlika och ingefära från handplockade leverantörer i Kina och Guatemala samt vin från lokala producenter i södra Spanien.
– Det satte normen för hur glögg ska smaka och det är fortfarande samma unika recept vi använder i dag, säger Nathalie Mallédant, varumärkesansvarig på Blossa.

Företagshemlighet och ett unikt ljudvarumärke skapar mervärden
Receptet är en väl bevarad företagshemlighet som Blossa vårdar ömt, det går inte att skydda med exempelvis ett patent. Genom att bevara receptet som en affärshemlighet behålls kunskapen inom företaget. Däremot har Blossa valt att bygga ett starkt varumärke som finns registrerat både nationellt hos PRV (Patent- och registreringsverket) och inom EU genom den europeiska varumärkesmyndigheten OHIM.

Glöggen såldes under namnen Vin– eller Starkvinsglögg till fram på 1990-talet, då import- och tillverkningsmonopolet av vin och sprit upphörde. Alla kunde plötsligt få rätt till licens för import och tillverkning av drycken – därför kunde den inte längre kallas enbart för ”glögg”. Ett marknadsföringskoncept behövdes.
– 1993 registrerades varumärket Blossa av driftiga personer på Vin & Sprit, det var en grupp som stått bakom många framgångshistorier och visste hur man ska ladda produkter med rätt värden. För att det nya namnet skulle kommas ihåg komponerades även melodin som nästintill har blivit synonymt med vår glögg: ”B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, B-L-O-S-S-A, glöggen heter Blossa”.

Varumärket Blossa är registrerat i hela EU. 2008 köptes företaget upp av den finskägda tillverkaren och distributören Altia, sedan dess produceras glöggen i Finland men säljs i resten av de nordiska länderna samt i delar av Baltikum. Nathalie Mallédant menar att registreringen av varumärket, vinjetten, loggan, typsnittet och delar av etiketten var viktig – inte minst för igenkänningen av produkten.
– Designen på vår produkt har varit relativt lik över tid; loggan etablerades när marknadsföringskonceptet drog igång och eftersom att glöggen är ett original förväntar sig konsumenterna en högkvalitativ dryck som de känner igen från år till år. Vi vill undvika att andra härmar den kända logotypen eller vår design eftersom det hade kunnat få konsumenterna att felaktigt tro att innehållet är detsamma som vår produkt. Det hade varit förödande både för oss som varumärke men även för konsumenten som får en produkt som inte uppfyller förväntningarna på smak och kvalitet. Smaken har som sagt satt normen för hur glögg ska smaka och förknippas av många med både Blossa och jul.

Tips från PRV
Ingredienser för att bygga ett starkt varumärke som särskiljer dig från dina konkurrenter:8394_2_starta-driva-foretag
• Registrera varumärket, det är den viktiga länken som gör att kunderna förknippar produkten med ditt företag.
• Tänk igenom vilka länder du kan tänkas etablera verksamhet i och sök skydd där.
• Kontrollera att domännamn finns tillgängliga och se till att de går ihop med varumärket.
• Hur fungerar varumärket på den internationella marknaden?
• Var rädd om dina företagshemligheter och använd dem som affärsverktyg.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Claes Mårtén satsar stort på sin app Hummy

Claes Mårtén är entreprenören som satsar stort på sin app Hummy,...

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...
X
X