Per Holknekt. En omskriven man som skördat stora framgångar i vitt skilda sammanhang, från skejting till mode. Hur ser han på varumärkesbyggande, sitt eget namn och den nya modesatsningen Non Sense?
Text Stina Lilja Foto Fredrik Skogkvist
Holknekt. I databasen hos Patent- och registreringsverket (PRV) ser vi att det finns 33 bärare av namnet, ingen av dem har det som registrerat varumärke trots att samtliga har möjlighet att registrera det. Det väcker nyfikenhet då en av dessa Holknektar sticker ut. Särskiljer sig.
Varför är det oregistrerat?
– Jag arbetar medvetet med mitt personliga varumärke och använder det som en språngbräda för att komma in på marknaden, så varför jag inte har skyddat det… det har jag aldrig tänkt på förrän nu, säger Per Holknekt.
Enligt Statistik från PRV registrerades 8 483 varumärke i Sverige 2014. Flera offentliga personer har sitt namn registrerat som varumärke, bland annat Carola, Carolina Klüft, Zlatan, Björn Borg, Martin Dahlin, Salming och Astrid Lindgren. Listan kan göras lång.
“Blir det ett bekymmer kommer jag, genom mitt namn, använda press och skapa publicitet”
Vi återkommer till namnet och varumärket Holknekt senare, först ska vi titta på Pers senaste varumärkessatsning Non Sense. Per är noga med att påtala att han inte är ensam vid rodret. Karin Jimfelt-Ghatan finns med i det han kallar för ett kreativt äktenskap. Två kreatörer vars personliga varumärken handeln tror på, de vet att duon levererar med stor skicklighet. Tillsammans har de Odd Molly bakom sig, även skatewearföretaget Svea finns i Per Holknekt personliga arkiv. När Per ger sig in i modeindustrin brukar det sålunda bli bra.
Den här gången är det fullt fokus mot kvinnor. Det fungerar bäst. Post fire dew blev ett kortvarigt sidospår som riktade sig mot män.
– Klädespaletten för herrar är så enormt trist, kvinnor är mer lustbejakande och utvecklingsunderbara, förklarar han leende i en utandning.
Snårig varumärkesdjungel
Non Sense, varumärket med den genetiska koden inkluderande istället för exkluderande. Lustbejakat och oförutsägbart. Ett varumärke som tar kvinnornas parti. Varumärkets födelse börjar i ett gap, det du läser mellan raderna.
– Vi börjar med att titta var det finns en lucka i marknaden. Därefter formulerar vi ledord med ett ledande värdeord. Sedan skapar vi en story som bygger varumärket.
Känslostyrt med mjuka värden alltså. Men den legala biten då? Per Holknekt förklarar att det är en snårig djungel som krånglar till det. Han berättar om att det lätt blir intrång i andras rättigheter och att man ständigt trampar folk på tårna.
– Det finns alltid en näsknäppa. Det är jättesvårt, usch. Det är inte så enkelt som vi hade hoppats och trott. Vi ångrar att vi inte gjorde sökningar och registrerade Non Sense i ett tidigare skede. Det hade underlättat en massa.
Per Holknekt önskar att det fanns en enklare mall och struktur för vad som är rätt och fel när det gäller registrering av varumärken. Det är dyrt att hyra in advokater för att komma framåt. Men han har en fördel, sitt namn.
– Blir det ett bekymmer kommer jag, genom mitt namn, använda press och skapa publicitet. Då brukar det ordna sig.
Benjamin Winsner är varumärkesjurist på PRV, han betonar vikten av att tänka på företagets varumärkesstrategi i ett tidigt skede.
– När du ska bygga en verksamhet och lansera nya produkter under ett nytt varumärke behöver du göra research. Du behöver försäkra dig om att det tilltänkta varumärket har potential.
PRV arbetar med något som kallas förhandsgranskning, det innebär att de kartlägger de varumärken som redan finns på marknaden och kontrollerar varumärkets särskiljningsförmåga, det innebär att namnet granskas så att det inte beskriver de varor och tjänster som märket omfattar. Benjamin berättar att PRV levererar förhandsgranskningen inom en vecka och därigenom får du en fingervisning om det är värt att fortsätta satsningen på varumärket. Grundavgiften för en förhandsgranskning är i dag 2 200 kronor.
Mitt namn är min dörrkod
Vi återvänder till namnet Per Holknekt, det viktigaste han har enligt honom själv. Namnet är hans dörrkod in till de butiker han önskar. En fribiljett till tidningsuppslag. Ett namn som innebär ansvar, kan man tänka. Ett namn som till och med påverkar börskursen.
– I samband med min otrohet för 2,5 år sedan slutade jag helt att ta möten för Odd Mollys räkning. Jag behövde skydda företaget från mitt då smutsiga namn. Jag fick försöka sitta på mina händer, låta glömskan gro och tiden ha sin gång. Då hade jag aldrig kunnat starta ett nytt modeföretag.
Tiden fick ha sin gång. Terapi, medieträning och ensamma nätter på Ingarö gjorde sitt till. Sedan ett halvår tillbaka har Per höjt blicken igen och han gasar. Tiden är inne. Tillsammans med Non Sense lyfter han igen.
Att tänka på vid val av varumärke
• Gör ett ordentligt förarbete om du har internationella ambitioner – du vill inte göra intrång i andras immateriella rättigheter. Välj ett varumärke som inte ligger för nära dina konkurrenter.
• Kolla upp vad varumärket (ordet, figuren, färgen) kan ha för betydelse och hur det kan tolkas i andra länder. Det är viktigt att det inte väcker anstöt.
• Ansök om varumärkesskydd innan lanseringen så att du verkligen vet att du äger rätten till det. Det kan bli väldigt kostsamt att byta varumärke i ett senare skede.
• Kolla att ditt tänkta domännamn inte redan är registrerat av någon annan. Registrera!
• Använd ditt varumärke, bygg upp det och öka kännedomen om det. Då har du möjlighet att exempelvis sälja licenser och expandera verksamheten.
• Bevaka din rättighet. Du vill inte att dina konkurrenter ska dra nytta av de investeringar du gjort i ditt varumärke.
På prv.se/foretagare kan du testa ditt företag och hitta dolda tillgångar.