Det började med krut och musköter. I dag är Husqvarna mest känt för sina motorsågar, snöslungor och robotgräsklippare. Med en rejäl immaterialrättsportfölj innehållande varumärkesregistreringar hos PRV forstätter de att vinna ny mark.
För 325 år sedan arbetade företaget i småländska Husqvarna med att framställa kulor, krut och musköter till kungen. I dag är Husqvarna Group en världsledande tillverkare av utomhusprodukter med allt från motorsågar och robotgräsklippare till jordfräsar och snöslungor i sortimenten hos sina registrerade varumärken. Dessutom är koncernen ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Varumärkesportföljen är omfattande.
– Våra produkter säljs bland annat under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro och Flymo via fack- och detaljhandlare till slutkunder i fler än 100 länder, säger Lars Henriksson, bolagsjurist med inriktning immaterialrätt på Husqvarna Group.
En varumärkesportfölj består oftast av ett huvudvarumärke, i detta fall Husqvarna, samt produktvarumärken som används inom företaget. Tillgångarna kan användas för licensering till externa leverantörer, men även inom företaget.
Oäkta varor kan vara farliga
Lars arbetar mot förfalskningar av företagets produkter – något som är vanligt förekommande. Runt 2007–2008 började förfalskningen av främst Husqvarnas motorsågar och det är ingen hemlighet att de främst kommer från Kina.
– Majoriteten av framgångsrika internationella företag drabbas av kopior och förfalskningar. Det är många andra som drabbas mycket värre än vad vi gör, men det är viktigt att arbeta proaktivt mot förfalskningarna.
Försäljningen av oäkta produkter påverkar inte bara Husqvarna negativt i och med den sämre kvalitet som användaren upplever och som obefogat förknippas med företaget – den kan även innebära en stor säkerhetsrisk för slutkund.
– Vi har ett stort säkerhetstänk i produktionen av våra produkter. Förfalskningar genomgår sällan tester gällande säkerhet, hållfasthet och balans, vilket innebär att användaren kan skadas allvarligt om sågen slinter och kedjebromsen inte fungerar eller om visiret på skyddshjälmen inte håller som den ska.
Varumärkesregistrering är a och o
Husqvarna arbetar internationellt, då krävs ett omfattande varumärkesskydd för att ha möjlighet att motverka förfalskningen av produkterna. Lars menar att det är viktigt att allt är på plats från början – att varumärkesregistrering är a och
o i de länder där företaget bedriver verksamhet. Många produkter är även designskyddade och designers uppmanas försvåra förfalskning genom att lägga in detaljer som är svåra att kopiera och att gravera in varumärket i stället för att enbart använda klisterlappar som kan avlägsnas.
– Att ha varumärket registrerat är otroligt viktigt, exempelvis i Kina. Vi har ett nära samarbete med myndigheterna där och om registreringen inte varit på plats skulle vi heller inte kunnat vidta rättsliga åtgärder mot intrång.
Registrering en avgörande framgångsfaktor
Enligt Lars är orsaken till att man skyddar ett starkt varumärke en avgörande framgångsfaktor för alla – både för förtaget och konsumenterna.
– För att kunna bygga upp en tydlig användarlojalitet gäller det förstås att erbjuda bra och högkvalitativa professionella produkter och tydligt koppla dessa till varumärket. Husqvarna håller en hög kvalitet och har säkra och pålitliga produkter, det är en kvalitetsstämpel som vi är måna om att behålla. Förfalskningar kan skada denna, därför tar vi förfalskning på stort allvar och arbetar hårt med att hitta lösningar som kan begränsa dem.
Hos PRV är grundavgiften för en varumärkesregistrering 1?800 kronor. En investering som ger dig ett registreringsbevis som gör det lättare att investera och som kan vara en förutsättning för framgång i ett intrångsmål. Varumärket är en tillgång och ska betraktas som en sådan, det innebär att det måste vårdas. Produkten kan vara hur bra som helst, men är den förknippad med badwill uteblir kunderna. Inarbetning skapar goodwill och ger ett försprång gentemot konkurrenter.
Vad räknas som ett varumärke?
Ett varumärke är en symbol eller ett kännetecken för en vara eller tjänst. Det kan bestå av ord, figurer, bokstäver/siffror, personnamn, slogans eller ljud. Det kan också vara en specifik utformning av själva produkten eller dess förpackning. Oavsett vilket kännetecken man väljer måste det än så länge kunna återges grafiskt.
Så motverkar du produkter som är piratkopierade
Företagare
• Använd varumärket, då ökar kännedomen och värdet.
• Håll kunden uppdaterad om var dina återförsäljare finns så att de kan undvika att köpa kopior.
• Agera vid intrång – låt ingen snylta på ditt renommé.
Konsument
• Låter erbjudandet för bra för att vara sant? Då är det troligtvis det.
• Är du osäker på om det är ett original eller en kopia? Fråga försäljaren.
• Dubbelkolla varumärket på internet innan du köper något online. Då brukar eventuella tvivelaktigheter komma fram.