Som företagare ska man vara generös på LinkedIn, och det är viktigt att ha en tydlig varumärkesstrategi. Det menar Annica Thorberg, aktuell med boken LinkedIn för företag.
Som företagare ska du tänka på vilka sociala mediekanaler kunderna använder och vad de gör där. Om du är konsult och säljer dina tjänster till företag så är LinkedIn perfekt, men om du istället säljer kläder eller barnmat är kanske Facebook och Instagram bättre lämpade som sociala marknadsföringskanaler.
– Många nya företag startar snabbt en Facebooksida eftersom de känner sig hemma där, säger Annica Thorberg.
En annan viktig sak som företagare måste göra är att ställa sig frågan: hur kan mitt företag bli lättare att hitta? Här kan du till exempel bygga upp en bra webbplats, som du även kan länka till på LinkedIn. Därefter kan du börja med content marketing, vilket är det engelska ordet för innehållsmarknadsföring. I princip betyder det att du inte bara ska skriva om saker som rör just ditt företag, utan också närliggande saker eller nyheter i branschen.
– En utmaning på LinkedIn är att skriva om sådant som kunderna har nytta av, till exempel genom att dela artiklar som andra i branschen har skrivit. Om du lägger upp relevant innehåll visar det att du hänger med i vad som händer.
Stalltipset från LinkedIn-experten är alltså att bjuda på så mycket kunskap och kompetens som möjligt.
På LinkedIn är det vanligt att man har kvar gamla kontakter från tidigare arbetsplatser, men just LinkedIn handlar även, eller framförallt, om att bygga upp ett nytt kontaktnät.
– Man måste ta kontakt med de man vill marknadsföra sig mot. Ge tips och råd som bidrar till att förstärka det egna varumärket, säger Annica Thorberg
En annan sak man kan göra som nyföretagare är att engagera sig i grupper via gruppfunktionen som finns på LinkedIn. Det finns en del att välja på: varje vecka poppar det upp runt 8 000 nya grupper. Om man har en bra specialistkunskap och märker att det saknas en relevant grupp kan man även skapa en egen, och på så sätt bli navet i en kunskapsdelningsfunktion.
Du kanske också ska ställa dig frågan om ditt företag ska ha en blogg, för då är det nämligen möjligt att lägga upp den på LinkedIn. Funktionen heter LinkedIn Publisher och där kan man även lägga in bilder och filmer.
– Då hamnar man under Pulse som är LinkedIns egna webbtidning. Du kan följa vem som helst som gör ett blogginlägg, få inspiration och dela vidare.
När LinkedIn etablerade ett kontor i Sverige 2011 blev det ett litet ryck på den svenska marknaden och de senaste två åren har detta sociala forum exploderat stort. LinkedIn har också satsat mer på universitet och högskolor, vilket har breddat målgrupperna ytterligare.
– Ändå kan man se att det fokuseras på tjänstemän, och det är inte så mycket fokus på vård eller hantverkare. Därför kan nog LinkedIn växa med ytterligare en halv miljon användare i Sverige, säger Annica Thorberg.
Om du hamnar i ett läge där du själv behöver rekrytera personal fungerar LinkedIn – beroende på bransch– bra som rekryteringsverktyg. Och då är det bra att ha arbetat upp en blogg, deltagit i grupper och ha en uppdaterad profil. Ett tips är att skaffa sig en rutin kring LinkedIn.
– Gå in och titta på vem som har besökt din profil. Gör en plan så att uppdateringar kommer en till två gånger i veckan, så att folk följer dig och ditt företag. Gör sedan en plan för ditt företag och publicera gärna bilder eller filmer. Även om du bara skriver en kort textrad så ska du se till att bifoga en bild eller en film, för då syns inlägget mycket tydligare och sannolikheten för att det delas vidare ökar.