Crowdfunding
Istället för att söka kapital från en aktör kan man vända sig till flera. Det är idén med crowdfunding som blir ett allt mer populärt alternativ till att dra in nytt kapital.
Eftersom det är svårt att få finansiärer som nystartat bolag bestämde sig Daniel Daboczy för att lansera Funded By Me i mars 2012. Kronor och ören var inte hans enda drivkraft, utan även tron på att investerare vill känna sig delaktiga i ett projekt. Sedan starten finns de i sju länder och har snart fått in 100 miljoner kronor av de 43 000 medlemmarna som i snitt investerar 29 000 kronor i ett företag som behöver pengar. I dagsläget finns två olika sätt att investera på; en donationsbaserad modell – där man skänker pengar – samt en modell där folk köper aktier i bolaget. Från och med årsskiftet börjar crowdfundingsajten även med crowdlending, där man alltså kan låna ut pengar till ett projekt.
– Tanken är att du ska komma till oss och välja det investeringsalternativ som passar bäst för dig. Där bankerna eller Almi inte kan stötta blir vi ett alternativ, säger Daniel Daboczy.
På Funded By Me är det traditionellt sett konsumentprodukter som ligger ute och söker investerare. Ganska nyligen fick till exempel två kvinnliga entreprenörer in 4 miljoner kronor till ett klädmärke för barn. Bolaget som heter Isbjörn by Sweden hade vuxit stadigt men långsamt, och var nu redo att ta nästa kliv.
– För att lyckas få in kapital gäller det att leverera en bra presentation där man berättar om idén och teamet. Men sedan är det lika viktigt att själv vara aktiv under kampanjens gång, förklarar Daniel Daboczy.
Om man inte lyckas dra in det kapital som man hade hoppats på är det ingen fara, menar Daniel Daboczy som betonar att generalfelet som många gör är att vara passiva. På Funded By Me har de sett att sämre pitchar med aktiva entreprenörer, som förstår sig på sociala medier, har större chans att lyckas än vice versa. Å andra sidan:
– Det är inte så farligt att misslyckas, för det kostar ingenting – till skillnad från om du testar idén på en levande bankman.
Entreprenörerna tipsar
När Sofie Stenmark och Victoria Carlsson grundade Yollibox försökte de få kapital från riskkapitalbolag och affärsänglar till sin första produktionsrunda, men de fick tummen ner. Till slut fick de hjälp av banken och Almi. Här är deras tips.
– Oavsett vilken väg som passar ditt företag bäst behövs en tydlig affärsmodell som beskriver hur du ska tjäna pengar på din produkt eller tjänst. Här är det också viktigt att visa vad pengarna ska användas till – en tydlig plan. En fallgrop som kan vara bra att ha i åtanke är att använda de begärda pengarna till egen lön. Att visa att du själv är villig att satsa på bolaget i form av pengar eller tid är nämligen viktigt.
Om inte du som grundare är villig att satsa, varför skulle då någon annan vilja göra det? Och med det menar vi absolut inte att det krävs miljoner; vi hade inga pengar att tala om när vi startade Yollibox. Vi pluggade och hade extrajobb som gjorde att vi klarade oss för stunden. I övrigt är det bra att tänka igenom om det är någon nyckelkompetens som kommer att behövas i styrelsen. Om så är fallet kan det vara värt att titta på affärsänglar som är villiga att investera både pengar och tid. I övrigt funderade vi mycket kring hur vi själva ville driva bolaget, och vad som kändes viktigt för oss personligen. Vi kom fram till att friheten och bestämmanderätten var överlägset viktigast, vilket gjorde att rena investmentbolag som har höga avkastningskrav hamnade längre ned på listan över finansieringsalternativ.