Friday, April 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemMarknadsföringSociala medierKraften i sociala medier

Kraften i sociala medier

Hemsidan är navet i ditt företagande och sociala medier är ett bra komplement. Använd dem för att hålla kontakten med kunder och potentiella kunder, locka in nya besökare på din hemsida och dela med dig av erbjudanden.

Att vara aktiv på sociala medier är bra för att hela tiden kunna kommunicera med kunder och potentiella kunder. Det bör vara en betydande del i din marknadsföring. Men, att bara satsa på de sociala kanalerna och inte på en egen hemsida kan vara en risk. Hemsidan har du själv kontroll över medan exempelvis Facebook ständigt förändrar sina algoritmer för att användarna ska få en så bra upplevelse som möjligt. Förändringar du själv inte styr över. Se till att hålla dig uppdaterad om hur de olika kanalerna fungerar och om förutsättningarna förändras.

Idag finns flera företagsrelaterade grupper att gå med i på Facebook. Gå med i de mest relevanta för att få möjlighet att presentera dig och ditt företag för nya människor som ännu inte hittat dig.

Var aktiv och hjälp varandra

Vilken kanal man ska vara aktiv på beror på var din målgrupp finns. Facebook är fortfarande den största kanalen. Fördelen med att vara aktiv där är att du kan nå många, men på Facebook måste man verkligen skapa intressanta inlägg för att nå igenom bruset. Instagram är bra om man verkar inom en bransch där bilder kan tala för sig. LinkedIn är en kanal som växer sig allt starkare. En fördel är att inriktningen på LinkedIn är professionellt nätverkande.

För att lyckas gäller det att vara aktiv. Skapa inlägg som engagerar, ställ öppna frågor och besvara de kommentarer du får. Var personlig och visa vem du är, att bara använda medierna som reklamkanal fungerar inte.

Enligt rapporten Svenskarna och internet delar allt färre inlägg på Facebook. Se därför till att nyttja ditt nätverk för att få större spridning. Hjälp till genom att dela och kommentera varandras inlägg.

Kritiska kommentarer

Du har möjlighet att ta bort negativa kommentarer, men det är inte att föredra. Se iställer till att besvara kritiken och ta kontakt med personen som framfört kritiken för en dialog utanför det sociala medier. Rena personangrepp och kränkningar bör rensas bort.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X