Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemLogistikFrån hemkokt julkola till...

Från hemkokt julkola till storsäljare av smågodis

Det började med att Åsa Rosén kokade julkola hemma i köket och sålde till sina pt-kunder på gymmet. Idag säljer hennes företag Tweek, 24 sorters lösgodis och fem mixade godispåsar – av hälsosammare sort.  
– Vi har lagt mycket tid på att försöka hitta rätt mix och balans i utbudet för att hitta vad kunderna vill ha. Jag har utgått från mig själv och hittat en attraktiv blandning av salt, surt, lakrits och så vidare, säger Åsa. 

Åsa Rosén är utbildad dansare och har alltid varit intresserad av hälsa och kost. 
– Jag är personlig tränare. Och när några av mina kunder på gymmet frågade vad de kunde unna sig började jag fundera. Torkad frukt och naturgodis är ju gott, men det innehåller också väldigt mycket socker, säger Åsa. 

 Julkolan blev startskottet  
Åsa Rosén tog saken i egna händer och utvecklade sin första produkt: 6000 julkolor som paketerades för hand och såldes till kunderna på gymmet. Varenda kola gick åt! Åsa förstod att hon var något på spåren och ville öka produktionen. 
– Jag kontaktade Warberg Candy Group som kunde produktion och nutrition. Där fanns Lennart Arvidsson, som tillsammans med mig blev visionär och som jag driver bolaget tillsammans med idag. Med gemensamma krafter tog vi fram en helt ny typ av godis, säger Åsa. 
Tillsammans skapade de företaget Tweeks som idag producerar och säljer fiberrikt och kalorifattigt godis utan tillsatt socker. 

Från 10 till 100 Coopbutiker  
Utan någon egentlig marknadsföring började de testa godiset i tio Coopbutiker. 
– Vi hade bara våra fyra argument vid displayerna för godiset: ”95 procent mindre socker”, ”högt fiberinnehåll”, ”upp till 50 procent färre kalorier” och ”naturliga färger och aromer”. Det var allt, men kunderna hittade vårt godis och snart fanns vi i hundra Coopbutiker över hela landet, säger hon. 

Omsättningen ökar i stadig takt 
På ett drygt år har omsättningen ökat i stadig takt och produktionen utökats. Produktionen av godiset är i Varberg men en del av produktion sker även i Holland.   
– Just nu växer vi snabbare än vi egentligen mäktar med. Vi är bara fyra personer som jobbar heltid med det här och det är tufft, säger hon. 

Samtidigt ser Tweek över hur de ska expandera. De nordiska länderna lockar, men även Tyskland och Spanien. I Norden är lösgodis en stor grej, men i övriga länder satsar Tweek på färdigpackade godispåsar. 
– Det är mycket enklare för oss, det är en enorm logistik att få försäljning av lösgodis att fungera – att inget tar slut och att inget blir för gammalt, säger Åsa. 

Det här gör DB Schenker för Tweek:  
Nästan alla leveranser från lagret i Veddinge och alla leveranser från fabriken i Holland. 

Kom igång direkt 
 
 Med DB Schenker kan du skicka stort som smått i Sverige, Europa och världen. Du kan boka enstaka sändningar direkt på webben eller be om en offert och bli avtalskund. Se vad som passar dig här! 

 

 

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X