Externa länkar och sökmotoroptimering

Begreppet sökmotoroptimering (SEO) åsyftar helt enkelt hur man på bästa sätt optimerar en sajt för att få en bra och tydlig position i sökmotorernas resultatlistor. Men i takt med att sökmotorerna har blivit allt mer sofistikerade så har det även blivit svårare att säkerställa att en viss sajt sticker ut ur mängden. Detta beror på att de störa aktörerna, så som Google, har börjat tillämpa avancerade algoritmer som mäter allt i från hur länge besökare stannar på sajterna till kvalitetsnivån på innehållet och antalet externa länkar. Därför är det dessa dagar oerhört viktigt att både tillhandahålla kvalitativt innehåll och se till så att relevanta sajter länkar till ens egen material. Men vad innebär det i praktiken? Och varför gör det skillnad?

Vad är en extern länk?

I detta sammanhang så avser en extern länk helt enkelt en länk som leder till ens eget material men som härrör från någon annans sida. Om man driver ett flertal sajter vars innehåll skiljer sig åt så skulle länkar mellan dessa även kvalificera som externa. Därmed är den avgörande faktorn huruvida  sökmotorerna bedömer de olika sajterna som unika. Den bästa garantin för detta är att undvika att sajter som länkar till varandra har innehåll som är strukturellt och språkligt snarlikt. De sajter som länkas till från ett stort antal oberoende aktörer kan snabbt hamna på första sidan i resultaten hos de olika sökmotorerna.

Varför är det viktigt för sökmotorrankning?

För inte så länge sedan var nyckelord en av de mest avgörande faktorerna för att säkerställa bra sökmotorplacering. Ofta kunde man hamna först i resultatlistan bara genom att tillräckligt många gånger nämna ett visst sökord. Numera så leder detta snarare till att man hamnar långt ned i sökmotorrankingen. Detta beror på att sökmotorerna har blivit oerhört sofistikerade när det kommer till att låta användarnas sök- och surfvanor ligga till grund för en sajts rakning. När det förekommer många länkar från externa sajter så signalerar det att sajten i fråga är relevant för andra sajter. Detta kommer i sin tur leda till en bättre sökmotorpositionering.

  • När bra sajter länkar till ens eget material så leder det till bättre sökmotorrankning.
  • Genom att tillhandahålla relevant och kvalitativt innehåll så klättrar man snabbt högre på resultatlistorna.
  • Bra innehåll och externa länkar är en given strategi för sökmotoroptimering.

Spelar det någon roll var de externa länkarna finns?

På samma sätt som att det numera är oerhört viktigt att ha innehåll som engagerar besökare så är det minst lika viktigt att bli omnämnd på och länkad till från sajter som redan håller hög nivå. Anledningen är att det signalerar till sökmotorerna att den länkade sajten har den sorts innehåll som även är relevant för besökare av den sajt där den externa länken finns. Man kan se det som att man tar del av gott rykte genom kvalitativa länkar. Motsatsvis så kan länkar från sajter med dåligt eller irrelevant innehåll ge motsatt effekt. Därför bör såväl kvalitativt innehåll som kvalitativa externa länkar vara en del av varje sajts strategi för sökmotoroptimering.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X