Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemSponsrat inläggMade in Sweden -...

Made in Sweden – Fjällräven och piratkopiering

Handel med piratkopior är ett ökande problem – dels för företagen själva, men framförallt för deras kunder. Detta visar en nyligen publicerad studie* beställd av PRV, Patent och registreringsverket. Ett företag som tidigt uppmärksammade problemet med piratkopierade produkter och som på ett framgångsrikt sätt arbetat med detta är friluftsföretaget Fjällräven. 

Åke Nordin grundade Fjällräven i Örnsköldsvik på sextiotalet med kvalitet och funktion som ledord. Under de kommande åren utvecklades Fjällrävens produktsortiment i en rasande fart då Åke ständigt drevs av att hitta nya praktiska lösningar för friluftsmänniskan. Sedan dess har flera av produkterna blivit närmast ikoniska. Idag är till exempel Grönlandsjackan, Expedition Down Jacket och Kånken-ryggsäcken populära världen över.
Ända sedan Åke startade Fjällräven har det varit viktigt att varumärket förknippas med hållbara och slitstarka produkter. Christian Dalsgaard, säkerhetschef på Fjällräven, berättar att Åkes ledord är precis lika viktiga idag och därför prioriteras ett aktivt varumärkesarbete. En viktig del i att vårda och bevara det starka varumärket är att motverka piratkopiering.

Fjällräven i världen

Fjällräven har inte bara registrerat varumärke, design, mönster och patent hos PRV utan även i och utanför EU; de har även etablerat samarbeten med bland annat tullverk och internationella e-handelsplattformar för att bevaka sina immateriella rättigheter. Registreringarna av företagets immateriella tillgångar hjälper om företaget behöver vidta juridiska åtgärder mot piratkopiering eller andra intrång.
– Vi har ett antal medarbetare som bevakar den globala marknaden för att upptäcka piratkopierade produkter. Vi arbetar dessutom på fysiska marknadsplatser, både i Sverige och internationellt för att förhindra försäljning av piratkopior.

Piratkopierade produkter genomgår aldrig de tester som krävs för att få säljas i till exempel Sverige.  Eftersom både produktens ursprung och tillverkningsprocess är okänd så är riskerna för en hälsovådlig produkt stor. Det finns helt enkelt inga garantier för att piratkopian är av samma kvalitet som originalet eller är säker att användas.
– Detta är ett nog tydligt exempel för oss på vilka risker som finns med piratkopiering. Dessa produkter är tillverkade utan tanke på kvalitet, miljö eller hälsa utan drivs enbart av vinstintresse, säger Christian Dalsgaard.

En del av säkerhetschefens arbete går även ut på att ta kontakt med kunder som råkat ut för piratkopierade produkter och erbjuda dem hjälp med att göra en polisanmälan. Han berättar att det är viktigt för Fjällräven att deras kunder känner sig trygga med våra produkter.
  Kund och produktsäkerhet är starka drivkrafter bakom det arbete vi lägger ner för att motverka problemet och vi är glada att ha kommit så här långt.

PRV om piratkopiering

Studien Counterfeiting and Piracy and the Swedish Economy –  Making Sure ”Made in Sweden” always is har gjorts av OECD på uppdrag av PRV och blev klar maj 2019.

  • Piratkopiering av svenska produkter omsätter mer än 28 miljarder kr årligen.
  • Svenska konsumenter luras på 4,5 miljarder kr per år i tron av att de köper ett original.
  • Sverige går miste om mer än 7 miljarder kronor per år i förlorade skatteintäkter.
  • Piratkopiering bidrar till dåliga arbetsförhållanden och produkter som innebär risker för hälsa och säkerhet.

Läs mer om piratkopieringens konsekvenser

Har ditt företag dolda tillgångar?

PRV genomlysningen får du svaret genom ett enkelt test.

Där hittar och omvandlar du dina immateriella tillgångar till värdefulla resurser.
Tillgångar som kan dölja sig i patent, varumärken, design, företagsnamn, arbetsmetoder, kundregister, avtal och mycket annat.
Tar du hand om dina immateriella tillgångar kan du utveckla dina affärsstrategier och stärka ditt företags konkurrenskraft. Och öka lönsamheten.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X