Wednesday, April 24, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörslivKrönikaFöretagare behöver en tydlig...

Företagare behöver en tydlig kompass

Det finns olika typer av företagare och olika anledningar till varför man vill driva ett eget företag. Många är eldsjälar som brinner för något och som har kapaciteten och kunskapen att omvandla drömmen till något verkligt. För andra handlar det om en envis och starkt vilja att nå ett uppsatt mål eller önskan.

Av Susanne Jönsson

Oavsett vilken typ av företagare du är behöver du alltid kunna lita på dina beslut och på din förmåga att välja rätt riktning, både långsiktigt och med kort varsel. När du står inför planeringen av ett nytt år är det kanske ännu mer viktigt att kunna sätta mål som du vet är bra för dig och för ditt företag.

När du sätter upp nya mål eller när du får en ny idé eller önskan behöver du vara säker på att det är ett nytt mål eller en inriktning som är bra för Dig på alla plan.

Du behöver också veta vad som driver dig att fortsätta. Vad är det Du brinner för? Vad är den egentliga anledningen till att du gör just det som Du gör?

När du vet vad som driver dig, då är det också lättare att sätta mål, att välja riktning för att nå dit du strävar.

Det är få företagare som har pengar som enda drivkraft. Självklart ska vi tjäna pengar, men det är sällan pengarna i sig som är det egentliga skälet till att vi väljer att vara företagare.

För många handlar det om en önskan att förbättra, förändra eller att bidra med något. Är du helt säker på vad som är just Din egentliga drivkraft? Den drivkraften som får dig att göra lite mer än många andra, för att du kan och för att det känns bra…

När du tar reda på vad din egentliga drivkraft är har du två vägar att välja mellan. Antingen frågar du ditt ego eller så frågar du ditt hjärta. Svaren du får från ditt ego skiljer sig oftast åt svaren som du får från ditt hjärta.

Min absoluta rekommendation är att du väljer att lyssna på ditt hjärta för då vet du att de svar du får är bra för dig på alla plan. Svar som även är bra på de praktiska och de ekonomiska planen, men framförallt så får du svar som gör att du mår bra och kan behålla din glädje i det du gör.

Lär dig att lyssna på ditt hjärta – på din inre kompass.

När du har tillgång till ”din inre kompass” och lärt dig lyssna på den, då kan du alltid vara trygg i att du fattar snabba och rätt beslut. Beslut och målsättningar som är bra för dig på alla plan,

Som företagare behöver du också kunna fatta bra beslut, även “i stridens hetta”. Att direkt kunna få ett säkert svar från ditt hjärta gör att du alltid kan vara säker på de beslut du tar.

Det är kanske inte alltid de enklaste svaren du får från ditt hjärta men det är alltid svar som är bra för dig, både på kort och på lång sikt.

Lär dig lyssna på ditt hjärta, det får dig att må bra och ditt företag att gå bättre!

Susanne Jönsson
Soul & Heart Journey School

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X