Administration ska inte vara ett hinder för att starta företag

Fortfarande är det flera som anger administration som en anledning till att inte starta företag trots att viljan finns. Tack vare tekniken finns allt fler smarta system som tar hand om processer helt automatiskt utan att man behöver några speciella kunskaper.

Rädsla för att göra fel, brist på kunskap om hur ekonomin fungerar och en föreställning om för tung administrativ arbetsbörda är fortfarande invändningar mot att ge sig in i företagarvärlden.
– Vi måste få bort inställningen att bokföringen är ett hinder för att starta företag. Redan i dagsläget kan man tack vare praktiska lösningar ta bort stora delar av den ekonomiska administrationen utan att man själv behöver kunna ekonomi, säger Andreas Egeland, projektledare på Fortnox.
Han arbetar inom Fortnox utbildningsorganisation som bland annat utbildar företagsintresserade människor i vilka möjligheter som finns i samarbete med organisationer som NyföretagarCentrum. Tillsammans försöker de ta bort tröskeln genom att kommunicera vilka tjänster som finns att tillgå.

Med ett klick

En stor fördel med automatiska system är att man slipper flera dubbelarbeta. Andreas tar Fortnox dotterbolag Fortnox Finans som exempel.
– Genom en knapptryckning kan företagare skicka en faktura så sköter systemet allt. Både påminnelseservice och införande i bokföringen när fakturan är betald. I starten har många företagare problem med likviditeten. Det löser systemet genom att se till att man faktiskt får betalt.

Ett annat, relativt nytt, exempel är Fortnox försäkringserbjudande. Även det är automatiserat.
– Det är vanligt att företagsförsäkringar glöms bort, vilket medför en risk för företagaren. På samma plattform som man har sitt ekonomisystem kan man även ha en automatisk försäkringstjänst som exempelvis ökar skyddet när omsättningen ökar. På så sätt har man ett relevant skydd hela tiden. Man är alltid trygg och behöver inte oroa sig i onödan.

Specifika lösningar för olika branscher

Tack vare att Fortnox kan erbjuda fler än 300 integrationer från olika partners som byggt mot Fortnox öppna API går det att anpassa specifika lösningar för olika branscher.
– Bland annat samarbetar vi med Capego som har tagit fram en integration som kan ta fram bokslut automatiskt. Underlaget finns i bokföringen och genom integrationen flyttar man över all information automatiskt och ett bokslut genereras.

På frågan om det är någonting speciellt man behöver kunna för att starta företag i dagens allt mer automatiserade samhälle svarar Andreas nej. Det enda han kan komma på som som är avancerat är löneutbetalningar.
– Även där har vi kommit långt i våra system, men det krävs kunskap om regler och lagar för att löneutbetalningarna ska bli rätt.

Möjlighet att ta nya steg

Nyligen blev Fortnox godkänd som betalningsförmedlare, vilket innebär att företaget kan ta fram ännu fler funktioner som uppfyller visionen att vara småföretagarens bästa vän.
– Konkret innebär det att vi kan få in affärshändelser i ett mer sammanhållet flöde. Vi kommer kunna erbjuda att man kan göra vissa betalningar direkt på Fortnox plattform.

I framtiden är Andreas övertygad om att delar man inte tror går att automatisera kommer att göra just det tack vare till exempel AI.
– Precis vad är svårt att veta. Men jag tror att underlag som kvitton kommer att automatiseras mer och lönehanteringen kommer att förenklas.

Om det är något han skulle tipsa nyblivna företagare om är det att börja använda sig av molnbaserade eller internetbaserade flöden direkt.
– Det är enklare att ta till sig ett digitalt arbetssätt direkt än att försöka ställa om vid ett senare tillfälle. Prata med leverantörer om vad de kan erbjuda för digitala och automatiserade system innan du bestämmer dig.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X