Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEkonomiFakturering4 år senare -...

4 år senare – Från idé till etablerad aktör

 

Att få följa ett företag från idé till startup, få se det växa till en scaleup för att bli ett  väletablerat bolag är en ynnest. När jag först träffade Niclas Josefsson hade han och tre kollegor precis startat Inkassogram. Då kunde han aldrig drömma om att komma dit han nått idag. Ett företag med 20 anställda och drygt 4 000 kunder som han kan erbjuda en fullt automatiserad fakturaprocess. Nu växlar han upp ytterligare i och med namnbytet till Waya Finance & Technology (Vajja). 

När jag bad Niclas Josefsson om hans bästa tips för fyra år sedan sa han “ge inte upp”. Ett råd han själv följt sedan dess. Då hade han, tillsammans med Jörgen Fredman, Simon Stål och Jesper Sundström, precis startat Inkassogram med det tydliga målet att förändra Inkassobranschen, som sett likadan ut under 30 år. Tanken var (och är) att bedriva inkassotjänster schysstare, enklare och hållbarare.
– När fakturor inte betalas handlar det oftast om slarv och brist på rutiner, inte att man inte kan betala. Vi frågar gäldenären om leverantören har skött sig, om de fått varorna/tjänsterna, om de är nöjda? Sen frågar vi om de har möjlighet att betala fakturan så vi kan stänga fakturan. Vi har en mjuk framtoning och vill att båda parter ska bli nöjda, sa han då.

En av de största utmaningarna med att driva ett inkassobolag är att det har en negativ klang. Företagare drar sig för att använda tjänsterna då de inte vill stöta sig med sina kunder. Många till och med skäms för att fråga om att få betalt.
– När du anlitar oss ska du inte behöva vara orolig. Har kunderna några synpunkter, skicka dem till oss. Det är ingen som ringer hit och ifrågasätter varför vi skickat ett inkassokrav. Vi står på båda parters sida, är en faktura felaktig stoppar vi den innan det går vidare till för kravhantering.

Växer och byter namn

Under åren som gått har det hänt mycket. Lansering av nya tjänster, investeringsrundor, sömnlösa nätter och firande av framgång.
Fyra år efter mitt möte med Niclas dimper det ner ett mejl i inkorgen. “Nu växer vi och behöver byta namn”. Företaget erbjuder så många fler tjänster än bara kravhantering, som endast utgör 35 procent av verksamheten, att namnet Inkassogram blivit missvisande.
– Vi är alla stolta över Inkassogram, men jag är övertygad om att vi kan göra större och bättre affärer som Waya Finance & Technology. Affärsmodellen är densamma, att hjälpa kunder att få betalt på ett schysst och enkelt sätt.

Anledningarna till bytet är flera. Namnet Inkassogram kan för vissa ha en lite negativ klang, det fungerar heller inte så bra internationellt, samt att kunder tror att det handlar om inkasso när de ringer om en faktura. En annan anledning handlar om employer branding.
– Vi hade utmaningar att attrahera talanger i och med att inkasso klingar illa. Kollegorna tycker att det är mycket coolare att jobba på ett fintech-bolag, även om det är samma sak.

Är du nervös för hur det nya namnet ska tas emot?
Inte alls, det är bara positivt. Våra partners & större kunder, som vi informerade tidigt i processen, har sagt att det är skönt att vi byter. Det är enklare att presentera att de samarbetar med Waya än Inkassogram.

Under resans gång har de vuxit till att bli ett företag som hjälper såväl enmansbolag som börsnoterade storbolag med att automatisera fakturaprocessen.
– Både säkerheten och tryggheten ökar när man automatiserar hela processen.
Vägen fram till idag har varit lärorik, utmanande och väldigt rolig.
– Från början kunde jag inte se att vi skulle kunna tillgodose så stora företags behov. Det är en gigantisk skillnad på företaget idag och det vi startade för fyra år sedan, säger han och fortsätter:
– Allt har tagit mycket längre tid än vad jag trodde, och det har inte alltid blivit som vi hade tänkt oss. Det har blivit mycket bättre! Istället för att hitta på egna lösningar har vi lyssnat på våra kunder och partners. Alla har samma problem. Skicka ut fakturan, få betalt och minska administrationen. Genom att erbjuda det har vi successivt kunnat skala upp. Jag är sjukt stolt över vårt teamwork. Över kollegor, styrelse, partners och kunder. Utan dem hade det aldrig gått.

Kommer ni nu lägga ner Inkassogram?
Absolut inte! Inkassogram blir en naturlig del i Wayas fakturaprocess, för kravdelen. Vi kommer att öka takten med mer marknadsföring och partnerskap kring inkassogram.se som är välkänt bland våra kunder och partners. Vi kommer öka närvaron med fler kollegor som kommer att förbättra tjänsten för att den skall bli ännu enklare och bättre. Resan fortsätter!

Ville sticka ut i starten

Redan från början visste Niclas att de skulle lägga till flera finansiella tjänster. Att inkasso blev startskottet var ingen slump.
– Först ville vi erbjuda det som är svårast. Vem som helst kan skicka en faktura, hade vi börjat där hade vi inte stuckit ut. Att få betalt är det viktigaste. Och det är ett litet helsike för företagare och organisationer som vi hjälper.
Att de kunnat vara specifika och säga att de jobbar digitalt med inkasso och varit transparenta med prismodellen, har gjort att de fått in de pengar de behövde för att skala upp plattformen ”Erik”.
– Vi har utvecklat nya integrationer i takt med att kunderna har efterfrågat dem. Det har gjort att vi kunnat växa som vi har gjort.

Första nya tjänsten lanserade de 2018. Då kom Fakturagram, som gav kunderna möjligheten att automatisera hela fakturaprocessen, även efterbevakningen.
– Plattformen hade alla delar redan från början och flera tjänster är på gång. Målet är att ha så många tjänster som möjligt som kunderna vill ha. Snart har vi 80 procent av de finansiella tjänster som företagare vill ha i vår portaler. Vi jobbar med fakturans hela livscykel.
Från och med i år kan Waya även erbjuda sina kunder fakturaköp.

Vad har Wayas utökade tjänsteutbud betytt för kunderna då? Jo, kunder som lagt mycket tid på administration och att ringa kunder som inte betalat slipper det.
– Att ha människor som gör de uppgifterna är tidsödande. I och med att vi automatiserar hela flödet spar våra kunder både tid, pengar och frustration.
En kund har berättat att tjänsterna sparat honom 22 dagar som han tidigare lagt på att jaga kunder och att han får betalt snabbare.
– Bara att vi skickar ut en faktura där det står Inkassogram/klientmedelskonto gör att det går mycket snabbare att få betalt. Då förstår kunden att vi kommer att fortsätta tills vi får betalt under förutsättning att fakturan är korrekt.

Måste ta fakturering på allvar

Niclas berättar att obetalda fakturor är ett av de stora hoten inom EU.
– Framför allt ett hot mot att företag ska kunna anställa flera människor. Det har gjorts undersökningar som visar att den största rädslan hos entreprenörer är att inte få betalt. Ser man på det ur ett makroperspektiv kommer EU införa ännu hårdare sanktioner, krav på kunder att betala. Främst större bolag och statliga samt kommunala verk i Europa.
Samtidigt är det många företagare som skäms över betalningen, speciellt att påminna om obetalda fakturor.
– Våra kunder säger att de inte vågar skicka inkassokrav. De vill inte skada relationen med kunden. Under de fyra år Inkassogram varit verksamt har ingen av våra kunder förlorat någon kund på grund av att vi skickat påminnelse eller inkasso, vad vi vet. Vi automatiserar och tar bort känslorna när det kommer till att få betalt. Du kan inte lägga in några värderingar i att betala fakturor.

Han berättar att vi går mot mer utmanande tider. Högkonjunkturen kan lida mot sitt slut och redan har man sett att allt fler fakturor inte betalas i Europa.(European Payment report) Om du inte tar tag i kunder som inte betalar i tid nu du kan det bli problem senare.
– Ta hjälp med administrationen, du kommer behöva mer tid att lägga på att presentera och utveckla dina produkter. Gör det du är bäst på. Vårt fokus ligger på att utveckla plattformen, göra rätt för oss och följa lagstiftning. Det vi är bäst på. Om alla nischar sig blir vi starkare tillsammans. Vi tror att generalister kommer att få det svårare att klara sig framöver.

Förtroende, förändring och respekt

Samtalen med Niclas har blivit flera under årens lopp. De har handlat om allt från favoritfilmen Love actually och att han brukar fira med en Cola Light till logistik på hemmaplan. Något som dock alltid återkommer är förtroende. Även det lever Niclas upp till.
– Förtroende är det som driver mig. Det värsta jag vet är när folk inte litar på mig. När någon tror på mig kan jag gå genom eld och vatten, jag vill inte göra dem besvikna, sa han då.

Respekt är en annan viktig faktor för att lyckas.
– Om du säger att du ska höra av dig klockan 10, gör det. Att skylla på att man är för trött, vad är det för respekt? Ingen gör affärer med företag, utan med människor. Det är en sliten kliché, men det är så det fungerar. Det krävs respekt och förtroende.

Förändring är en tredje viktig ingrediens.
– Om ingen annan gjort det innan vill jag göra det. Säger folk att du är galen är det precis rätt väg att gå. Visst måste man ha en reality check, men hur ska världen utvecklas om ingen hittar på nya saker? Att gå in i en bransch och förändra den till det bättre, är helt fantastiskt!

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X