Workscout ger sig in i gigvärlden

Gig-ekonomin, där man själv bestämmer över uppdrag och arbetstid lockar allt fler. Workscout har tagit trenden i beaktning och lanserar nu en plattform där man både kan söka och lägga in uppdrag.

Med en idé grundad i trenderna delningsekonomi och gig-jobb startade de tre vännerna Anton Holden, Boo Olsson och Patrik Roesberg Workscout för ett drygt år sedan. Idén fick de ett halvår tidigare då Antons farmor flyttade till Karlstad och behövde hjälp att slänga saker på tippen.
– Hon fick anlita en flyttfirma och betala flera tusentals kronor för fyra timmars arbete. Jag tyckte att det borde finnas en app där man snabbt kan få hjälp med enkla hushållsnära tjänster, säger han.

På Workscouts plattform kan man lägga upp annonser och hitta personer som kan hjälpa till med allt från att flytta, flyttstäda till att montera upp en tv på väggen och trädgårdsarbeten.
– Alla behöver inte köpa dyra borrmaskiner och skaffa en egen bil. Vi borde hjälpa varandra mer, säger Anton

Gigmarknaden växer sig allt starkare

90-talisterna värderar högt sin frihet och vill själv kunna bestämma över sin tid.
– 2015 var gigmarknaden värd 25 miljarder dollar, till 2025 beräknas den att tiodubblas, säger Boo.
USA har kommit längre på resan än vad vi i Skandinavien har gjort.
– I USA har flera liknande tjänster vuxit sig stora och många jobbar heltid med att utföra tjänster. Uppdragstagarna kan välja exakt hur de vill jobba, vilka jobb de vill ta sig an och vilka tider de vill jobba. Vi ser en liknande uppåtgående trend i Sverige och det ser ljust ut på marknaden för delningsekonomin, säger Anton.
– Vi är vana att använda mobilen för fler saker och tjänster. Vi går mot ett allt mer digitalt samhälle. Det vill vi vara med och bidra till, fortsätter Boo.

När Facebook utvecklades tog det flera år innan användarna började strömma till, detta på grund av pålitligheten.
– Samma sak gäller för gig-marknaden. När man börjar känna sig bekväm med att anställa gig-jobbare, när rutiner och flöden funkar, då kommer det att smälla till. Det handlar om ett nytt sätt att tänka.

Prioriterar bortprioriterade kunder

Boo berättar att Workscout är en plattform för alla som behöver hjälp med sina vardagssysslor och hushållsnära tjänster som de själva inte hinner, har kunskap eller verktyg till att göra själva.
Även för dem som har tiden, kunskapen och verktygen att genomför uppdragen, som då får en extra inkomstkälla. Tanken är att du ska kunna hitta en scout, som de kallar sina uppdragstagare, som kan komma när du behöver det.
Anton upplever att det finns en brist på såna här typer av tjänster på marknaden.
– Du kan få hem det mesta idag på väldigt kort tid, men inte exempelvis en hantverkare. Då får du leta på Google och ringa runt. Den delen vill vi effektivisera.

Boo har tidigare jobbat som rörläggare och servicemontör.
– Kunder ringde och behövde akut hjälp med att exempelvis flytta ett litet rör eller borra upp någonting. Där jag jobbade prioriterades det inte. Vi vill kunna erbjuda de bortprioriterade kunderna kvalitativ hjälp snabbt, säger Boo

Skiljer sig från övriga på marknaden

Med en så stor marknad finns det redan andra aktörer. Vad som skiljer oss Workscout från övriga är att de har valt att lägga en fast kostnad för att annonsera uppdrag medan övriga aktörer har valt att ta ut ett arvode från den som genomför uppdraget. Det innebär att den som utför uppdrag via plattform får 100 procent av den ersättningen som står i uppdragsbeskrivningen. De får även sin ersättning direkt efter uppdraget är utfört.
– Vår målsättning för gig-jobb är att den som utför uppdraget får hela ersättningen och direkt efter att uppdraget är slutfört
, säger Anton.
Nu är entreprenörerna inne på sista finishen och inom kort går plattformen live.

Är man sugen på att ta uppdrag på Workscout skapar man först en profil på hemsidan som tar ungefär 3-5 minuter.
– Man loggar alltid in med BankID. Vårt stora fokus ligger på att det ska kännas tryggt att använda plattformen, säger Anton.
Man scrollar igenom flödet med uppdrag och ansöker om de man är intresserad av.
Uppdragsgivaren får en notis när någon har ansökt om uppdraget.
– De kan sedan läsa en beskrivning om uppdragstagaren och se recensioner från tidigare uppdrag. De kommer även kunna chatta direkt på plattformen. Känns allt bra accepterar man ansökan. Först då får scouten ta del av telefonnummer och exakt adress till uppdragsgivaren.
Efter slutfört uppdrag kommer man kunna recensera varandra åt båda håll.
– Lägger man upp orimliga uppdrag som uppdragsgivare kan framtida scouter se det och bestämma om de vill ansöka om uppdraget eller inte. Vi tar användarnas säkerhet och trygghet på stort allvar, det är viktigt att man känner sig säker som användare oavsett om man är uppdragsgivare eller scout, säger Boo.

Vill öppna upp för fler

– Vi jobbar ständigt med utveckling och håller redan nu på med att ta fram en sida som är mer nischad mot företag, säger Anton
Företag som vill projektanställa folk eller söka efter uppdrag kommer ha möjlighet att göra det.
– Idag arbetar man inte med fasta anställningar på samma sätt som förr i tiden. Många företag anställer projektanställda för små tjänster eller uppdrag. De kan använda plattformen för att hitta rätt person till uppdragen och därmed slippa ta in projektanställda. Vi vill kunna erbjuda snabb hjälp även till företagare, säger Boo och fortsätter.
– Vi har en stor vision och arbetar för att alla bitar ska falla på plats. Men vi ser positivt på marknaden och alla framtida giggare. 

Träffa Workscout på mässan Eget Företag 7-9/11 på Stockholmsmässan!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X