Krönika – Framtidens Silicon Valley fyller 70 år

Ett globalt mindset i vårt entreprenörskap kan vara bra att ha oavsett bransch. Arbetar du globalt? Förra året tog jag mina första internationella steg. I oktober 2018 träffade jag universitetsstudenter som siktade på att studera utomlands och jag lärde mig snabbt att San Diego inte ligger 1:a längre, utan Asien och framförallt Kina. Varför? Det andas framtid, är morgondagens Silicon Valley, fullt av möjligheter och vibrerar entreprenörskap.

Av Maria Berghäll

Jag började lära mig mer om Kina och hur jag som entreprenör från Sverige kan inspireras, växa och se om mitt företag och andras bolag kan skalas upp utanför Sveriges gränser.

Jag är en person som lär mig bäst genom att prata med andra människor som testat att till exempel importera eller exportera innan mig. Jag gjorde som vår yngre generation, jag åkte över till Shenzhen i Kina, en av flera ekonomiska och entreprenöriella hotpots, precis som den kända Kinesiska maträtten med alla möjliga spännande ingredienser.

Jag blev inspirerad och såg direkt likheter i vårt entreprenörskap. Efter min resa förstår jag varför vår nästa generation som pluggar på Universitetet idag blickar mot Asien och Kina. Det finns en stor innovationskraft, företagsanda och en bubblande entreprenörskapsvibe. Öppenheten och globala samarbeten växer hela tiden.
Det finns oändligt många innovationhubs, startupcommunitys, science parks och entreprenörskapsprogram. Jag åkte med bland annat några av Sveriges Science Park chefer och andra ScaleUps dit och har redan planerat in nästa resa.

Boken jag skriver på, Empatiministeriet har en röd tråd och det är människor och kulturer. Culture Intelligente blir allt viktigare. För mig har det blivit viktigt att lära mig mer om andra kulturer för att skapa det bästa för mig som entreprenör och våga skala upp mitt företag. När vet man om man är redo att tänka större? Bli modigare eller lära sig nytt?

På ett event träffade jag Kinas ambassadör här i Sverige och passade på att göra en intervju. Jag valde att fokusera på vilka framgångsfaktorer som finns, företagande och framtid:

Vilka är Kinas framgångsfaktorer?
Ambassadören svarar att några av framgångsfaktorerna är politisk och näringslivsmässig stabilitet. En annan faktor han berör är hur det är prioriterat att lyfta befolkningen ur fattigdomen samt öppna upp landet för samarbeten, investeringar samt stort fokus på gemensamt klimatarbete.

Varför ska vi företagare ha modet att växa globalt i Kina?
Svaret jag fick, små och medelstora bolag får gärna inspireras av Svenska framgångssagor som exempelvis ABB och Volvo som tidigt tog steget till att växa globalt. Är du företagare i Sverige, välkomnar vi dig att resa till Kina och lära känna möjligheterna där. Kuriosa: första telefonen i Kina levererades till Qin Dynastin av Ericsson.

Hur ser framtiden ut?
I framtiden skådar en fundamentalt stark ekonomi under en lång tid. Visionen är att vi ska utvecklas hela tiden. Precis som i Sverige tycker vi att livslångt lärande är viktigt för att främja innovationskraft och företagande.

Jag sitter just nu på ett fik på Arlanda och skissar på en vision om att våga ta större steg i mitt företagande och läser på ännu mer Culture intellegens som är en av det starkare nycklarna för tillväxt för oss alla, oavsett storleken på bolag.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X