Friday, April 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuFrån idé till färdig...

Från idé till färdig produkt

En idé på en produkt som både är snygg och funktionell har många fått. Men det är inte många som verkligen jobbar fram produkten, marknadsför och säljer den. Det har Björn Bengtner och Emelie Söder gjort. Idén till Bringbag föddes på gymmet för två år sedan. Nu är produkten färdig och de jobbar stenhårt för att bygga varumärket.

Skicklighet, ihärdigt arbete och en gnutta tur. Alla komponenter som tagit Björn Bengtner och Emelie Söder dit de är idag. De fick en idé, skissade och funderade, tog fram prototyper, gjorde marknadsundersökningar och nu är deras produkt Bringbag färdig att möta kunderna. De har lagt mycket krut på bra kvalitet och att få fram rätt nyanser på färgerna. Aldrig hade de kunnat tro att det finns så många nyanser av brunt.
– Vi har valt ett konstskinn som är fukttåligt och vegananpassat. Enligt våra marknadsundersökningar är det viktigt för många att inga djur används till produkterna. Vi har verkligen försökt att ta fram det kunderna vill ha, berättar Emelie.

Bringbag är ett telefonfodral som man fäster på ett bälte med en klickfunktion. Ska man använda telefonen är det bara att klicka av den. Vill man inte använda det medföljande bältet kan man ta loss klickfästet och sätta det på sitt eget skärp eller i byxlinningen. Den passar alla modeller av smartphones och det finns fack för kreditkort och nycklar.
– Jag vet att man inte får säga så, men vi riktar oss mot alla målgrupper, säger Emelie och skrattar.

Fick idén på gymmet

Idén fick Emelie för två år sedan
– Vi var på gymmet och flyttade som vanligt runt våra värdesaker mellan träningsstationerna och upptäckte då att de flesta på gymmet gör likadant. Det låg telefoner, nycklar, kreditkort och plånböcker överallt. När vi sedan pratade med våra vänner blev det tydligt att det här problemet dyker upp lite varstans. På jobbet, caféet, restaurangen, i offentliga miljöer, hemma hos vänner och bekanta.
Därför marknadsför de inte Bringbag som en gymprodukt, utan en modeaccessoar med funktionalitet. 

När de började marknadsundersökningarna 2017 var det inte rätt tid för produkten. Det har förändrats.
– Nu när har midjeväskan blivit så populär. Men det är fortfarande ett negativt ord i Sverige, därför beskriver vi Bringbag som en modeaccessoar. Ett mobilfodral med tillhörande bälte.

Idag säljer de produkten via en webbutik.
– Vi har satsat på säkra betallösningar och erbjuder Klarna, kort och Swish. Vi hoppas på att snart få ut den via de kedjor som visat intresse, säger Emelie.
– Först vill vi connecta med en stor kedja, nu har vi satsat på teknikkedjor.

De försökte få patent, men det gick inte. Varumärket är skyddat.
– Att verkligen kolla upp allt sånt är viktigt, säger Björn.

Jobbar hårt för att nå ut

Som nystartad vet ingen vem man är, därför jobbar Björn och Emelie stenhårt med att sprida varumärket. För att nå ut har de använt sig av Facebook och Instagram. Under sommaren har de varit runt på en Sverigetour för att visa upp sin produkt. Något som gett resultat.
– Vi vill nå ut i hela Sverige, men det tar tid, säger Emelie.

De har även stått på marknader för att visa hur produkten fungerar. Nu börjar de titta efter större mässor att medverka på.
– Först tänkte vi nej till marknader, men det har funkat bra. Marknaderna är mitt i städerna där folk rör sig. Vi har fått många spontanköpare och det har lett till ökad trafik i webbshopen, säger Emelie och fortsätter.
– Vi har testat oss fram och att ställa ut på marknader har gett mer än sociala medier.

En anledning till att det funkar bättre när de får visa upp produkten.
– De måste få klämma och känna. Därför vill vi jobba med butiker.
– Det är svårt att beskriva i text och bild hur produkten fungerar, därför måste vi visa upp den, fortsätter Björn.
Att det är de två grundarna till företaget som representerar på marknader har också visat sig vara positivt.

Det som visat sig fungera digitalt är att använda sig av ambassadörer.
– Att låta andra gå ut i sociala medier med rabattkoder har genererat bra med köp.
Även företag visat intresse för att köpa in Bringbag till sina anställda.

Fått vässa sin pitch

De har ställt upp i olika tävlingar, bland annat Venture Cup och Swedbank Rivstart.
Tävlingarna har gett en nyttig erfarenhet i hur man pitchar sin produkt.
– Juryn har ställt massa frågor vilket har gjort att vi blivit tydligare i hur vi presenterar produkten, säger Emelie.
I Almi Innovation kom de till slutskedet, men det föll på att Bringbag inte är någon teknisk produkt.

De har lyckats få bidrag från två olika instanser, resten av finansieringen har bestått av eget kapital och arbete vid sidan av företagandet för att slippa ta lån. De har fått hjälp av NyföretagareCentrum och Starta Eget-bidrag samt en mentor från ETU, via Arbetsförmedlingen.
– Vi är försiktiga med pengar, jobbar mycket med kontakter och satsar bara på det vi verkligen tror på, säger Björn.

Som extraarbete har de bland annat jobbat med olika events.
– Det är mycket jobb, men vi har stora drömmar, säger Emelie och fortsätter:
– Vi brinner för det här och vill kunna leva på Bringbag. Vi vill ha anställda som packar varor och utveckla flera produkter och olika mönster samt färger. Butikerna som vi varit i kontakt med älskar att vi har visioner. Först måste vi bara nå ut med vilka Bringbag är. Vi har skrivit ned alla strategier och mål och jobbar hårt för att nå dem, avslutar Emelie.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X