Att göra en kalkyl innan man anställer är att rekommendera då man kan ta upp den ökade utgiften i budgeten.
Tänk på att förutom lönen tillkommer bland annat semesterlön, arbetsgivaravgifter, avtalsförsäkringar och särskild löneskatt. Erbjuder ni några andra förmåner?
Björn Lundén Information har gjort en kostnadskalkyl för att anställa:
- Lön
- Semesterlön 12 %
- Arbetsgivaravgifter: normalt 31,42 %
- Premier för avtalsförsäkringar
- Särskild löneskatt på pensionskostnader 24,26 %
- Andra förmåner, till exempel bilförmån
Räknar man med en att avtalsförsäkringarna hamnar på 5 procent, 4 procent i pensionsförsäkring och en lön på 20 000 kronor i månaden blir kostnaden 30 775 kronor, ett påslag på 54 procent.
Men det är viktigt att inte bara se en anställd som en ökad kostnad, det handlar om en möjlighet till ökade intäkter i företaget.