Vart är betallösningarna på väg?

Att betala ut lön till personal är dyrt, därför strävar allt fler mot full automatisering. Att hantera kontanter är även det dyrt. Därför går marknaden mot betallösningar som varken blandar in människor eller pengar. 

Vi lever i ett land som är fullt digitaliserat.
– I och med att arbetskostnaden är så dyr strävar vi även mot full automatisering, säger Morgan Sellén, vd på Verifone.
Alla processer ska gå så fort som möjligt, för att effektivisera för alla parter. – Idag digitaliserar vi även till exempel publika toalettdörrar för att bli av med myntinkasten. Det är för dyrt att hålla på med kontanter. 

I den här karusellen har handeln har utmaning. Allt fler börjar säga nej till pengar och det går inte att bara jobba med kort.
– Kunderna vill betala med Swish och pratar om att betala med sitt Klarnakonto.
Morgan menar att det gäller att tänka strategiskt och välja lösningar som passar din målgrupp.
– Man kan använda betallösningar som ett affärsutvecklingsverktyg. Då kan man öka snittköpen genom att exempelvis bedriva kampanjer efter 16:e. Den 16:e köper vi ingenting utan väntar på 25:e. Kan man enkelt erbjuda fakturering eller delbetalning slipper man det problemet.

Vissa tar det ännu längre och vill att kunderna ska betala med en egenutvecklad app.
– Det ger en coolare känsla. De som är först ut med saker och ting får en konkurrensfördel. Vår uppgift är att se till att infrastrukturen fungerar. 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Föregående artikel

Trender i betalvärlden

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X