Pernilla Ramslöv – Drivs av att göra det omöjliga möjligt

Hon är utsedd till Näringslivets mäktigaste kvinnliga entreprenör, driver ett bolag med ett nätverk av 5000 konsulter och var med och startade ett företag inom AI redan år 2000. Pernilla Ramslöv har kommit dit hon har tack vara sin orädsla, att hon vet om sina brister och styrkor. Hon har omgivit sig med ett team som kompletterar varandra och driver företag med hjärtat.

Det riktigt lyser i ögonen på Pernilla Ramslöv när hon pratar om entreprenörskap.
– Har man en gång gett sig i den den här världen går det inte att sluta.
Hon pratar om drivkrafter, motivation, krig och kärlek. Om värderingar, att göra rätt saker istället för saker rätt, teamet och värderingar.

Trots att regnet öser ner letar sig det lilla ljus som finns in i de sneda takfönstren på Nox Consultings kontor. Pernilla berättar om sin trygga barndom och föräldrar som trodde och stöttade henne när alla idéer poppade upp, vilket ledde till att hon är en orädd människa.
– Jag hade känslan av att allt är möjligt när jag var liten, det har format mig.
När hon ville bli den första kvinnan på månen sa föräldrarna; “självklart ska du bli det”.

Entreprenörskapsresan startade när hon som 11-åring blev avundsjuk på att hennes tre år äldre syster fick ett sommarjobb och tjänade egna pengar.
– Då gjorde jag en lista med tjänster mina föräldrar kunde köpa av mig. Det blev lyckat, även grannar köpte tjänster. Den sommaren tjänade jag mer än min syster och entreprenörsdjävulen föddes, skrattar hon och fortsätter:
– Att man kan skapa någonting från ingenting satte sig i hjärnan hos mig redan då. Jag drivs av att göra det omöjliga möjligt.

Hon utbildade sig inom materialteknik på KTH. Under tiden drev hon ett cateringbolag. Efter examen tog hon en anställning, men insåg snabbt att hon ville starta eget företag.
– Jag hade så mycket idéer som bubblade i hjärnan. 

Gör inte saker rätt – gör rätt saker

Vi är inne på år 2000 och Pernilla träffade en tjej som hade startat ett företag inom AI. De bestämde sig för att köra tillsammans.
– Det var bleeding edge technology. Ingen förstod vad vi höll på med, knappt vi själva. Bolaget hade kunnat bli sjukt framgångsrikt. Vi gjorde mycket rätt, men applikationen var helt fel.
Idén gick ut på att automatisera systemutvecklingsprocessen med intelligenta agenter. De lyckades sälja sin produkt till stora bolag globalt.
– Men det blev aldrig någon braksuccé. Vi lärde oss mycket och hade fantastiskt kul.

Främst fick hon insikt i hur andra länders kultur påverkar affärsklimatet och hur viktigt det är att inte göra saker rätt utan att göra rätt saker.
– Jag lärde mig vikten av ha en produkt eller tjänst som någon faktiskt är intresserad av att köpa. Man kan bygga en hur fantastisk produkt som helst, men är den bara nice to have, inte need to have, kommer det aldrig att lyckas. För mig har det blivit nummer ett. Man måste göra en marknadsundersökning innan och vara modig nog att kill your darlings. Vi höll på lite för länge.

De sålde företaget och Pernilla blev kvar, men efter ett tag ville hon göra någonting nytt.
– För mig var det helt naturligt att starta bolag igen. Jag var helt ointresserad av att ta en anställning. Har man fått smak på det här är det svårt att tänka sig göra någonting annat.

Förbättra en existerande idé

2011 startade hon tillsammans med två andra Nox Consulting. De såg gapet mellan konsultbolagen och mäklarna.
– Vi ville ta det bästa av två världar och göra det ännu bättre.
Hon berättar att när man pratar med unga människor om att vara entreprenör tror de flesta att man behöver hitta på någonting som inte existerar.
– De allra flesta idéer handlar faktiskt om att förbättra redan existerande idéer. Man behöver inte komma på något världspatent för att starta bolag.

De traditionella mäklarna tecknar ramavtal med kunder och lägger sen ut uppdrag på en digital portal.
– Det handlar om CV-matchning. I ett traditionellt konsultbolag är det mer individbaserat. Vår grej blev att kombinera detta. För de frilansande IT-konsulterna är vi det konsultbolagen är för sina anställda. Sälj, marknadsföring, kompetensutveckling, erfarenhetsutbyte och sociala sammanhang.

Nox har idag ett community med 5000 frilansande IT-konsulter.
– För oss är de inte bara ett CV. Vi har träffat dem, vet vilka de är, vad de har för bakgrund, vad de brinner för och vilken specialistkompetens de har. Vi känner även våra kunder, deras värderingar, kultur, situation och vilka utmaningar de har. Sen matchar vi det mot kundernas behov likt ett rekryteringsbolag. Det är inte vad vi gör, utan hur vi gör det som är det unika i vårt företag.

Hos konsulterna togs idén emot bra.
– De fick helt plötsligt vara en person, inte bara ett CV. Någon bryr sig och vill att de hamnar på rätt plats.
För kunderna tog det längre tid att förstå vad de gör.
– I början bad vi dem testa oss med svåra förfrågningar och vi lyckades. Vi bevisade oss, det har varit vår tanke hela tiden. Visa vad vi kan, vad vi kan hjälpa till med. Allt börjar med att ge istället för vad vi vill ha. Sen var det spridit sig word by mouth.

Gigekonomi – en global megatrend

Pernilla berättar att gigekonomi är en global megatrend.
– Allt fler väljer att bli egenföretagare ut ett frihetsperspektiv.

Tittar man tio år tillbaka var det främst medelålders män som gjort karriär och ville kapitalisera på sin kompetens som blev konsulter.
– Idag har vi fyra generationer på arbetsmarknaden och just konsultbranschen växer mest i yngre generationen. Även bland mitt-i-livet-människor som hämtar på dagis och vill ha sju veckors sommarlov. Det funkar inte med en traditionell anställning, säger hon och fortsätter:
– Det är en myt att tro att man blir konsult utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Den viktigaste drivkraften är att styra över sin egen tid och sin egen kompetensutveckling.

Företagen efterfrågar konsulter

Utvecklingen går så snabbt idag. Den kompetens företagen hade för ett par år sedan är inte samma kompetens de behöver idag, eller om två år.
– Därför har vi en mer rörlig arbetsmarknad. Företagen har behov av specialistkompetens på ett helt annat sätt idag.

Pernilla ser en ökad efterfrågan på mer junior kompetens.
– Dels är det en prisfråga och dels beror det på att företag behöver hjälp med enklare uppgifter som seniora konsulter inte tycker är roliga.
Juniora konsulter behöver i större utsträckning ett community att vara delaktig i och få hjälp av.
– Man är sig själv där ute och ska leverera utifrån kundens förväntningar. Då är det skönt med ett nätverk i ryggen.

En mer flexibel arbetsmarknad

Vi går emot en ännu mer flexibel arbetsmarknad.
– Teknikutvecklingen kommer inte gå långsammare, därför behöver arbetsmarknaden bli mer flexibel. Det ställer högre krav på företagen, på employer branding. Man kommer att vara anställd kortare tid och vi kommer få större andel giggare.

I det samhälle som växer fram tycker Pernilla det är viktigt att vi skapar en trygghet för samhället och för individen.
– Sveriges fantastiska välfärdssystem bygget på tillsvidareanställda. Det måste vi ändra på. Och börja se på egenföretagande som en riktig anställning. Vi måste även hjälpa egenföretagarna att inse att de själva är ansvariga för saker som pension och sjukvård.

Man är ingenting utan sitt team

Pernilla bjuds ofta in som talare i olika sammanhang och i år utsågs hon till Näringslivets mäktigaste kvinnliga entreprenör.
– Det är väldigt roligt, men jag är ju galjonsfigur för ett fantastiskt team. Jag är en stolt och ödmjuk ledare för Nox Consulting, säger hon och fortsätter:
– Med makt kommer också ansvar. Det handlar om att vara en god förebild för det jag tycker är sunt företagande. Kärleksfullt ledarskap där man lyfter individen och göra skillnad. Ge tillbaka till nästa generation, till samhället. Det tar jag på största allvar.

Hon berättar att hon inte kommit dit hon är utan att omge sig med personer som kompletterar henne. Inte utan sitt team.
– Tillsammans blir man stark. På Nox är vi noggranna med att vi ska göra saker vi är bra på. Bejakar man de positiva egenskaperna skapar man starkare medarbetare. Det är viktigt att både se sina styrkor och begränsningar.

Pernillas styrka är att hon är helt orädd.
– Jag vågar kliva utanför den komfortabla zonen och göra nya saker. Det blir inte alltid rätt, men det händer grejer. Jag är även en positiv person som hittar möjlighetet när andra ser utmaningar. Det hjälper hela organisationen att bli starkare.

Hon berättar att på Nox finns en gör´t-kultur. Har man idé är det bara att köra, även om den inte alltid lyckas.
– Misstag är erfarenheter som tar en framåt. Vi brukar säga att det växer bra i bajs. Det skiter sig ibland, men då hanterar vi situationen tillsammans.

Drivkraften att göra det omöjliga möjligt är stark hos Pernilla.
– Det är viktigt att hitta sina drivkrafter som skapar motivation. Att vilja göra det man gör varje dag och vilja göra det ännu bättre.
Hon berättar om sitt föredrag Krig och kärlek i entreprenörskap och ledarskap.
– De två faktorerna är bra drivkrafter, i alla fall för mig. Att bli lite förbannad är sjukt bra motivation. Alla människor vill bli bekräftade, jag finner mycket styrka i den kärlek som finns i bolaget, i hela nätverket.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X