Export – Dags att se sig om efter nya marknader?

Börjar Sverige kännas för litet? Lugn, det finns en hel värld med människor du tack vare dagens teknik når från bakom dataskärmen. Först och främst krävs en plan för din internationella satsning. Vi ger dig värdefulla tips och guidar dig genom vilken hjälp det finns att få på vägen.

Att börja exportera produkter kräver mycket research. Man måste bland annat kolla upp tull- och handelsregler, frihandelsregler, vilka dokument som krävs, leveransvillkor, transport och logistik samt vilka finansieringslösningar som finns.

Verksamt.se/utland finns massor med information att hämta för dig med exporttankar. Där finns även en checklista för tull och skatt, för hur reglerna ser olika ut beroende på vilken marknad du vill in på. Du får även reda på vilka myndigheter du bör kontakta och om det finns något annat du behöver göra innan du startar din satsning.

Hur ligger vi till idag?
Sveriges utrikeshandel ökar. Under 2018 ökade varuexporten i värde med 10 procent och volymmässigt med 4,4 procent. Sveriges viktigaste handelspartners när det kommer till export är Tyskland och de nordiska länderna. Även Storbritannien är en viktig partner, speciellt när det kommer till tjänstehandel.

Vad händer med Brexit?
I och med att Storbritannien är en så viktig handelspartner är vad som händer med Brexit högaktuellt. Som det ser ut nu har EU förlängt utträdesperioden till 31 oktober, om inte det brittiska parlamentet godkänner utträdesavtalet innan dess. Då lämnar de EU månaden efter. Se därför till att hålla dig uppdaterad om vad som händer.

I och med att avtalet inte är färdigt vet man inte vad som händer. Men Brexit kan komma att påverka tullhantering av varor, transport och lagerhållning, märkning, offentlig upphandling, avtal, dataöverföring av till exempel personuppgifter och den fria rörligheten för människor.
Kommerskollegium har tagit fram en lista med frågor att börja fundera över redan nu. Även Tullverket har ett frågeunderlag för dig som handlar med varor med Storbritannien.

Val av marknad

Gör en marknadsundersökning för att ta reda på vilken marknad som lämpar sig bäst för din produkt. Titta på om det finns någon efterfrågan och hur konkurrensen ser ut. Kan du konkurrera med pris eller är din produkt unik?
Sen gäller det att ta reda på vilka regler som gäller på den tilltänkta marknaden. Tänk även på att dina varor eller tjänster kan hindras av andra företags immaterialrättsskydd i det aktuella landet.

Finansiering och rådgivning

Att etablera sig utanför Sverige kostar pengar. Som tur är finns en hel del stöd att få. Bland annat har Almi ett exportlån, som riktar sig till små och medelstora företag i alla branscher. Exportlånet fungerar som ett företagslån, men skillnad att man kan ta lån i utländsk valuta.
Tillväxtverket erbjuder Utvecklingscheckar och Business Sweden erbjuder både strategisk rådgivning och praktiskt stöd.
Du kan också få hjälp via nätverket Enterprise Europe Networks, vars syfte är att hjälpa små och medelstora företag att nå ut på nya marknader. Genom nätverket får du både kostnadsfri rådgivning, utbildningar och seminarier och hjälp att hitta passande affärspartners.
Lär mer om vilka möjligheter till hjälp med finansiering och rådgivning som finns på Verksamt.se

Hur ska du sälja produkten?
Tack vare de digitala möjligheterna är e-handel ett bra alternativ. Men det är inte så enkelt som det låter. Du måste anpassa din webbsida till de krav som ställs och även tänka på vilket språk konsumenter på den nya marknaden föredrar. Ta reda på vilka betallösningar som är mest populära.
Business Sweden har en kostnadsfri e-handelsguide, med information, trender och köpbeteenden på 21 olika marknader, som är bra att ta en titt på. De arrangerar även kursen e-handel på export, där du lär dig mer om bland annat tull, moms och logistik.
Att kontakta återförsäljare i det aktuella landet är ett relativt billigt alternativ. Hitta någon som är expert inom just ditt område. Du kan även använda dig av en agent som fungerar som ombud för dina produkter på exportmarknaden. Tänk på att skriva ordentliga avtal med både återförsäljare och agenter.

Glöm inte att skydda ditt varumärke
Tänk på att svenska varumärkesskydd inte gäller utomlands, oavsett om det gäller patent, varumärke eller design. Se till att skydda dig i de länder du tänkt ge dig in i.
För att skydda varumärket i hela Europa skickar man in en ansökan till EUIPO, EU:s immaterialrättsmyndighet. En internationell varumärkesregistrering, som gäller i 97 länder, görs via WIPO, World Intellectual Property Organisation. Men först måste du skicka in en ansökan till PRV eller EUIPO.
Den internationella patentansökan, PCT-ansökan kan ge skydd i 140 länder. Håller man sig inom Europa räcker det att söka patent via EPO, det europeiska patentverket.
MEr information finns på PRV:s hemsida.

Tips på vägen

  • Business Sweden har en kostnadsfri onlineutbildning, Online steps to Export. Den tar upp saker som prioritera rätt i val av marknad, vässa säljargumenten och gör en etableringskalkyl. Ett stöd från planeringsstadiet ända till avslut.
  • Den som vill höra hur andra har gjort kan lyssna på SEK-podden, Där spännande entreprenörer som gjort resan intervjuas.
  • Podden Skatteskolan tar upp vad man ska tänka på vid export och affärer med länder utanför EU.
  • Kommerskollegium, Sveriges myndighet för utrikeshandel, EU:s inre marknad och handelspolitik, gör Utrikeshandelspodden. Där pratas det om den digitalisering och globalisering vi är mitt uppe i.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X