Lär dig älska försäljning

Ärlighet, kunskap, mål, struktur och redskap. Alla grundbultar för att lyckas med försäljning. Emmanuel Hylleruds definition av försäljning är att det handlar om att utbilda kunder så att de själva inser värdet i din produkt och varför de behöver den.

Emmanuel Hyllerud hade inte en enkel start på sin försäljningskarriär. Han kunde aldrig föreställa sig att behöva ringa 350 samtal för att få ett ja. Efter att enträget ha arbetat vidare var han nere på tre samtal för att få ett positivt besked.
– Under resans gång lärde jag mig att visa vilka fördelar jag såg i produkten för mina kunder. När jag ringde i början ville de inte lyssna på mig. Jag hade inte argumenten, inte rätt tonläge och jag kunde inte produkten tillräckligt bra.

Idag driver han företaget Älska Försäljning som både utbildar, hjälper till med säljstrategier och hjälper företag att ringa kalla samtal för att boka möten. 

Emmanuels definition av försäljning är att han ser något du behöver och hjälper dig att inse det.
– I grund och botten handlar det om att utbilda. Jag har en bra produkt eller tjänst som du har nytta av, men du vet inte om det än. Därför är det min uppgift att se till att du får kunskap för att själv inse att du behöver min produkt eller tjänst.
Emmanuel tror på ärlig försäljning.
I mitt företag har jag förbjudit gråa lögner, även om det innebär att vi kan sälja mer. Stå för sanningen och hitta sätt att presentera den på ett bra sätt. Ska man jobba långsiktigt är ärlighet en av grundstenarna. 

Vad köper folk på?

– Det beror på vad du säljer på. Pratar du bara om pris blir det avgörande. Skyltar du med kvalitet eller fördelar bli det mer attraktivt.
Han har sålt produkter till ett dyrare pris än vad konkurrenter gör på grund av att han visat att han kan leverera något annat.
– Det handlar om strategin. Ofta hamnar man i fällan att man tror att priset är det viktigaste, men frågar du en kund handlar det om kvalitet och att de inte vill känna sig lurade. De vill få ett förtroende för den som säljer

Om man ser försäljning på det sättet blir det enklare att komma över sin rädsla för försäljning.
– Min huvudmålgrupp är de som är rädda. Stor del av rädslan ligger i synen vi har på försäljning. Att det handlar om att luras istället för att hjälpa.
Det handlar även om att man tror att man ska vara någon annan.
– Ska du lyckas inom försäljning måste du vara dig själv.

Glöm inte att följa upp

Att följa upp samtal med potentiella kunder är någonting många missar.
– Står jag exempelvis på en mässa kommer inte personer du träffar att ringa upp dig. Du måste ha en plan för hur du ska följa upp. När ska du ringa och vad ska du erbjuda?

Säger en kund nej, det är inte läge nu kan du inte förvänta dig att den ringer upp när det är rätt läge.
– Då måste du ha ett system så du kontaktar kunden när det är rätt tillfälle. Du måste alltid veta vad nästa steg är med dina potentiella kunder.

Det är även viktigt att följa upp efter en försäljning.
– Det är stor chans att en kund som redan köpt vill köpa igen. Och har de någonting att klaga på vill jag vara den första som vill veta det. Har de bara positiva saker att säga kan jag använda det som referens.
En nyckel i att lyckas med försäljningen är att våga göra fel.
– Gör du inte fel satsningar kommer du inte heller göra rätt.

Öka försäljningen redan nu

Visitkort – Ha som mål att dela ut ett visst antal visitkort varje vecka. Det öppnar upp möjligheter att börja prata.
Ring en kund om dagen – Ha en lista som du betar av. Gör du det under ett år har du ringt 220 potentiella kunder. Får du ja av 10 procent har du 22 nya kunder på ett år.
Uppföljning – Ha en struktur och en plan för vad nästa steg är.

Fyra Grundpelare för att lyckas

Målbild – Var vill du och varför vill du dit. Det blir både en drivkraft och kompassen för hur du ska jobba. Det behöver inte handla om pengar, innan behöver du göra research och boka möten. Men passa dig för att fastna i att göra research, du måste bedriva aktiv försäljning.
Struktur – Gör en arbetsplan för hur du ska nå dina mål.
Kunskap – Kring försäljning, vad ska du säga, hur ska du agera när du möter kunder.  Gör även en behovsanalys. Vilka argument funkar? Varför ska kunden köpa produkten och varför ska de köpa av dig? Även kunskap om kvaliteten på det du levererar är viktigt.
Redskap – Vilka redskap behöver du? En hemsida, broschyr eller vara med på en mässa?

Tips – Så blir du en bättre säljare

  • Du måste ta för dig. Våga ringa första samtalet och fråga om du får presentera din produkt.
  • I mötet med kunden måste du vara dig själv och använda dina egna ord. Annars blir det inte trovärdigt.
  • Plocka nycklar från andra, men hitta dina egna vägar att nå fram.
  • Du måste tro på produkten eller tjänsten för att få motivation att kunna övertyga andra.
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X