25 maj är det ett år sen GDPR-lagstiftningen infördes. Fortfarande har var fjärde småföretagare inte satt sig in i vad det innebär.
För ett år sedan trädde EU:s dataskyddsförordning, GDPR, i kraft. Trots att företag som hanterar personuppgifter på fel sätt riskerar kostsamma viten har var fjärde småföretagare inte koll på vad lagen innebär, visar en undersökning från Visma.
– Seriösa företagare måste ha koll på GDPR. Det är alarmerande att så många ännu inte har satt sig in i regelverket. De som fortfarande inte har en plan behöver sätta fart och ta fram en så snabbt som möjligt, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Varannan småföretagare har inte vidtagit några konkreta åtgärder sedan lagen instiftades och 89 procent är oroliga att bryta mot reglerna.
Tips för dig som inte kommit igång:
Få en överblick – Inventera vilka personuppgifter som hanteras i verksamheten, även de på papper, i e-portprogram och datafiler.
Kategorisera – Kategorisera uppgifterna. Är det kunder, potentiella kunder eller anställda.
Specificera syften – Dokumentera varför ni sparar uppgifterna och i vilket syfte de ska användas.
Be om hjälp – Om du inte själv har möjlighet att sätta dig in i reglerna.