Sälj och marknadsföring – Grunden till allt företagande

Ludvig startade företag, tog in kapital, men nådde inte förväntningarna. Istället för press och sura investerare växte motivationen att bygga bolag på ett annat sätt. Genom att börja med försäljning och marknadsföring.

Redan som ung intresserade sig Ludvig Eklund för företagande.
– Jag började i fel ände och ville investera mycket pengar och bygga det därifrån.
För fem år sen fick han en idé om en plattform för spel på e-sport.
– På den tiden var det nytt och innovativt.

Vid uppstart hade projektet kostat en halv miljon kronor. Det skulle krävas lika mycket för att bygga plattformen och ytterligare en miljon kronor i månaden för marknadsföring.
– Vi hade investerare till det, men plattformen höll inte för budgeten. Redan då började pengarna tryta och vissa investerare blev sura. Det väckte min motivation att driva bolag på andra sätt. Utan investerare och pressen som medföljer.

Bolaget lever kvar idag på en hobbynivå och Ludvig har gått vidare till nya satsningen, Inkomstutveckling.
– Jag började istället jobba med försäljning och marknadsföring. Det är grunden för att få vilket företag som helst att fungera.

Skapa förtroende

För att lyckas sälja en produkt eller tjänst finns tre förtroenden man måste först måste bygga. Förtroende för ditt företag, för din tjänst eller produkt och för dig.
– Bygger du upp dessa förtroenden innan någon kommer in på din hemsida kan du sälja produkter. Skickar du in någon och förväntar dig att de ska klicka sig runt för att få förtroende tappar du 90 procent av kunderna.

Har man byggt förtroende innan kommer kunderna inte jämföra priser eller klicka sig vidare till andra hemsidor.
– Människor köper av människor, speciellt när det handlar om dyrare produkter. Har du säljare på företag är det dem kunderna ska ha förtroende för. De måste vara helt införstådda i hur produkten fungerar, annars kommer kunden snabbt att genomskåda säljaren.

Steg 1: Hitta leads

Han kom fram till en modell att arbeta efter som fungerar för alla typer av företag. Till en början hjälpte han företagen, nu har Ludvig tagit fram ett mall man själv kan följa.
– Första steget handlar om att få in leads, alltså potentiella kunder.
Driver man en butik är det enkelt, människor som går förbi ser skyltfönstret.
– Det är stor skillnad på att stå i en affär och ta emot kunder och att hitta leads och sälja sin egen produkt.

Vill man hitta leads helautomatiserat är det annonsering som gäller. Tack vare sociala medier kan man göra det gratis idag.
– Vill man göra jobbet själv kan man till exempel ringa kalla samtal. Jag ringer samtal en timme om dagen. Det ger bättre resultat än att bara lägga ut en annons. Annonsen måste vara så specifik mot det du erbjuder och du kan inte ställa de frågor du behöver för att veta om din tjänst passar för just det företaget. 

Ludvig använder sig av tvåstegssamtal. Först ringer han för att han vill skicka ett e-mail med mer information. Han ställer då ett par frågor för att kunna anpassa sina tjänster efter vad just den personen behöver.
– Det säger de flesta ja till, det är inget åtagande. Sen säger jag att jag vill återkomma för att boka ett möte.

När han återkommer till dem som fått e-mailet har han en konvertering på 80 procent.
– Pratar man om annonsering på exempelvis Facebook är konverteringen låg, man försöker uppnå 1-3 procent.

Jobba med Facebook och Messenger

När du scrollar i ditt Facebookflöde möts du av samma annons gång på gång.
– Det är för att företaget vill bygga upp ett förtroende. Företag lägger enormt mycket pengar på att göra det. Jag lär ut strategier för hur man ska ta bort den kostnaden.

När någon visat intresse för din tjänst eller produkt en gång ser Ludvig till att man kan kommunicera med dem på Messenger.
  Att komma in i privatpersoners Messenger är otroligt starkt. Nu pratar vi om 30-50 procent konvertering.
Där kan man fortsätta dialogen, ställa frågor och på så sätt anpassa sitt erbjudande.

Du gör jobbet en gång genom att sätta upp ett Messengerflöde. Personen får tre olika valmöjligheter och lotsas vidare helt automatiserat.
– När man kommer till slutet är målet att kunden ska vara redo att köpa din tjänst eller produkt genom att du byggt upp ett förtroende.
Det man ska ha i åtanke är att man inte får sälja i Messenger.
– De som åker på snytingar är företag som säger köp min produkt. Istället får man skicka dem vidare till en landningssida där de kan köpa din produkt.

Olika landningssidor för olika ändamål

Landningssidor ska endast ha ett syfte, kunden ska bara kunna göra en sak på sidan. Ludvig rekommenderar att man har en landningssida för varje produkt eller tjänst.
Har man haft en annons på Facebook ska man inte leda in kunder på hemsidan. Där finns för mycket information och kunden tappar intresset direkt.
– På landningssidan har du 6-12 ord på dig att få kunden att vilja stanna kvar. Jag brukar dela upp sidan i olika steg. Oavsett vilken typ av försäljning det handlar om har kunden olika invändningar.

I första steget handlar om anledningen till varför kunden är där och vad det kostar. Andra och tredje steget handlar om logik. Där berättar du mer om produkten eller tjänsten.
– I sista steget går du på känsla. Vad kan din produkt eller tjänst ge kunden. Här kan du även referera till andra kunder. Det är ofta vid det sista steget kunden köper.

Han berättar att oavsett hur man säljer får man tre till fyra invändningar innan kunden köper.
– Ger du upp vid första nejet kan du sluta jobba som entreprenör.

För att veta var du ska börja gäller det att identifiera din cash cow.
– Alla företag har någonting som genererar mest pengar. Börja där och bygg sen vidare på nästa gren. Att få ut alla produkter samtidigt är inte att rekommendera. Titta först på vad kunden vill ha och bygg vidare därifrån med hjälp av pengarna du tjänar under tiden.

Varför ska man då ha en hemsida?
– En hemsida är någonting helt annat. Den är ansiktet utåt där man kan klicka sig runt för att få mer information. När kunden väl köpt den första produkten är hemsidan intressant för att se vad du mer har i ditt produktportfolie.

Glöm inte bort kundernas livslånga värde.
– När du väl fått in kunderna är enkelt att få dem att köpa ytterligare tjänster eller produkter.

Om Inkomstutveckling

I Ludvigs mall jobbar man i tre steg. Första steget handlar om det mekaniska. Att skaffa leads, konvertera leads och se ett livslångt värde hos kunderna.
Nästa steg handlar strategier, om vad du ska sälja och hur du bygger på din produktportfolio. Om hur du kan hitta tjänster som inte tar din tid, men som kan ge pengar ändå. Man får lära sig hur man konkurrerar ut andra. Vad har du som de inte har? Hur tar du dig i på marknaden? Sent i processen kommer brand story. Där berättar du om hur ditt företag lyckats nå dit det nått.

Sista steget handlar om människor som jobbar i företaget. Första prioritet har ägaren, sen kommer medarbetarna och till sist kunden. Om företagsägaren och personalen inte mår bra eller inte har tillräcklig kunskap kommer det inte fungera. Därför prioriteras kunden sist.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X