Så skriver du ett pressmeddelande som får genomslag

Har företaget några nyheter, förändringar eller framsteg ni vill nå ut med? Hans UhrusUhrvis tipsar om hur du utformar ett pressmeddelande som når ut.

Rubrik – Ska väcka intresse och beskriva nyheten. Den får inte vara för lång.
Ingress – Ska vara lockande och sammanfatta innehållet för den som inte hinner läsa hela texten.
Bilder – På produkt eller person som uttalar sig, gärna i aktuell miljö. Bilder skapar intresse.
Nyhetsvärde – Vad visste läsaren inte innan? Vilken lösning på ett problem presenteras?
Adjetivinflation – Överdriv inte med förstärkande ord som fantastisk, revolutionerade eller unik. Det förstärker inte nyheten.
Håll dig kort – Lyft fram en specifik sak och vad den innebär. Pressmeddelandet bör vara max en A4-sida.
Citat – Ger personlig prägel.
Buzzwords – Undvik branschord eller förkortningar som  läsarna inte förstår.
Kontaktuppgifter – Viktigt om mottagaren vill göra en intervju. Se till att vara tillgänglig efter att pressmeddelandet gått ut.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X