Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemVäxaEn fråga om att...

En fråga om att lyckas eller tvingas ge upp

Efter att ha läst forskning om varför så många startups misslyckas har Lars Olofsson och Nina Jansdotter tagit fram ett eget koncept för att hjälpa fler att lyckas. Genom sitt gemensamma gigantiska nätverk kan de öppna annars stängda dörrar. Och tack vare sin samlade erfarenhet kan de hjälpa startups att undvika de vanligaste misstagen.

Pengar löser inte alla problem – det blir tydligt när man fördjupar sig i undersökningar från Harvard Business Review.
– De har undersökt företag där investerare gått in med pengar och någon typ av support.
Av de tusentals företag som intervjuats är det bara 9 procent som lyckas, säger Lars Olofsson, som tillsammans med Nina Jansdotter grundat Prio Startup.

Foto Jens C Hilner

Skillnaden mellan vanliga investerare och Prio Startup är att de förutom finansiering går in med ett ekosystem av leverantörer och ett team runt startupen.
– Den uppstyrningen har inte investerare. Får man 3 miljoner i handen är det många som bränner många pengarna direkt. I och med att vi har full kontroll händer inte det.
De pengar man får ska användas antingen till marknadsföring eller produktutveckling.
– Har man inte drivit företag förut blir det mycket trial and error. För en startup kan små misstag vara fatala och göra så man stupar.

Misslyckas trots bra idé

Efter att ha läst rapporten ringde Lars runt till flera bekanta som är early investors och även till Almi. De bekräftade siffran.
– Inom early investor business är det accepterat att det ser ut så. De 9 procent som lyckas ger så pass bra avkastning att det täcker upp för dem de förlorar pengar på. Man har blivit lite fat cat – det fungerar ändå.
En annan studie visar att av de 91 procent som misslyckas beror det endast i 4 procent av fallen på en dålig affärsidé.
– Det betyder att 87 procent har en bra affärsidé och ett bra team med tillräcklig kunskap, men klarar inte att överleva ändå.
Därför har Lars och Nina analyserat de 87 procent som misslyckas trots bra förutsättningar.
– Vi kom fram till att man måste vara mycket mer välorganiserad, ha bättre koll på ekonomin och ställa krav för att de ska lyckas.

Tar företag under sina vingar

I Prio Startup tar de företag under sina vingar och hjälper dem framåt.
– Vi koncentrerar oss på att riskeleminera och ta bort så många källor till misstag som många företagare gör som möjligt.
En källa till misslyckande är att man väljer fel leverantör av IT-tjänster eftersom man inte har erfarenhet av att köpa och utvärdera såna tjänster.
– De vi hjälper i Prio Startup får inte välja leverantör själva. Vi har ett nätverk av leverantörer som vi utvärderat och har erfarenhet av så vi säkerställer att de inte väljer fel.
Han berättar att de tar kontroll över administrationen och ekonomin, framför allt kassaflödet.
– Många entreprenörer brinner för sin sak, de är inte bra på bokföring.

Snabbt ut på marknaden

En annan stor anledning till misslyckande är att någon annan hinner före.
– Många teknikföretag är så förälskade i sin produkt. De skruvar, fixar och donar lite till och blir aldrig färdiga. Man måste ha ett good enough-perspektiv och börja sälja för att få in pengar och kunna utveckla nästa version. Du måste ut och presentera din produkt eller tjänst för kunder snabbt och skaffa referenser.
Hur unik man än är finns det minst en person till med samma idé, som jobbar med samma sak i detta nu.
– Det är ett race, vem kommer ut först och tar marknaden? Att vara först är viktigare än att allt funkar perfekt.
Han berättar att investerare i genomsnitt är aktiva i bolag i 3,5 år.
– Alldeles för lång tid. Vår process är mellan 12 och 18 månader.
Genom sina nätverk kan Nina och Lars hjälpa företagen att introducera dem tidigt för sina första kunder.
– I och med att vi går in som referens kan vi öppna dörrar. Stora företag har många gatekeepers, där är det svårt att komma i kontakt med rätt person. Att komma in på marknaden snabbt är en bärande del i vårt koncept.

70 procent ska överleva

Han vågar inte lova att 100 procent av alla företag de tar sig an lyckas.
– Målet är 70 procent istället för 9.
Nu har de tagit sig an 15 cases. Kriteriet för att de ska gå in med pengar, erfarenhet och sina nätverk är att affärsidén och modellen har internationell potential.
– Vi tittar även på entreprenörens ambition, vilja och drivkraft.
De lägger stor vikt vid utbildning och går igenom allt från ekonomi och bokföring till rekrytering.
– När vi lämnar har företaget gått från tre killar med en idé i ett kök till en organisation på 30 personer. Man har gått från entreprenör till företagsledare.
Under processen debiterar de inte någon konsultkostnad, istället tar de en andel på mellan 20 och 30 procent av företaget.
– I de flesta fall lämnar vi över företaget med ett starkt team, ett positivt kassaflöde och kunder och till stora venture capitalföretag som tar det till nästa nivå.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X