Ingen lyssnade – då gick han sin egen väg

Han hade lösningen på ett problem en hel bransch har, men ingen ville lyssna. Utbränd efter allt kämpande var han nära att ge upp. Efter att ha blivit övertalad startade Lars Kristensson den egna flygsökmotorn Avionero, efter övertalning av medgrundaren Anton Tyulenev.

Flygsök – en av de mest konkurrensutsatta branscherna. Ändå valde Lars Kristensson att starta just en flygsöksajt. Anledningen är att han identifierat ett problem hela branschen har och hittat lösningen. Men då fick han sparken.
Han valde att gå sin egen väg och blir idag kallad antiinspiratör.
– Det är lite smickrande. Jag är så trött på dem som kallar sig inspiratörer och säger att det bara handlar om att man ska kämpa, tro på sig själv och inte ge upp. Det är bullshit och hånfullt mot dem som verkligen kämpar, men aldrig når fram.

Han tycker man måste respektera komplexiteten i den enskilda människan och situationen.
– Det är principiellt omöjligt att basunera ut allmängiltiga råd som ska funka för alla. Vill du verkligen hjälpa en människa måste du först lyssna.
Att han skulle bli entreprenör var ingen utstakad väg.
– Från början var jag helt inställd på att bli forskare inom kvantfysik. Sen insåg jag att det var inte vad jag ville. Istället gav jag mig på datavetenskap och specialiserade mig inom artificiell intelligens.

Programmerade redan som ung

Redan från ung ålder programmerade Lars egna datorspel.
– Datorspel var mitt stora intresse. Kod hittade jag i 14-årsåldern. När jag var 16 lanserade jag mitt första spel.
Han började jobba som AI-utvecklare inom spelvärlden, men lämnade det bakom mig.
– Jag bestämde mig för att inte återvända, framför allt av etiska skäl. Som AI-utvecklare finns ett antal kriterier på hur du gör ett bra jobb. Ett mått på hur duktig du är, är hur beroendeframkallande du kan göra spelet.

Lars berättar att det går emot allt han står för.
– Ut och res, utmana och förverkliga sig själv, träffa människor, testa dina gränser. Lev och gör saker. Samtidigt satt jag och utvecklade en profession som handlade om att människor skulle låsa in sig och spela. Jag kunde inte komma ifrån mina egna referenser till smart drugs. Jag satt och utvecklade en form av lagliga droger.

Ambitioner att förändra

Han letade efter något annat och hamnade av en slump som programmerare på flygsökbolaget Travelstart.
– Väldigt snabbt plockade jag isär systemet och kunde peka på brister. Jag plockade fram grafer som visade på att systemet inte var byggt för skalbarhet.
Det ledde till att han upprörde teamet och fick i uppdrag att skriva om systemet till det bättre. Han grävde ned sig och försökte förstå på djupet.
– Ju mer jag tänkte igenom det desto mer fick jag känslan att det är någonting jag inte kommer åt. Men jag visste inte vad det var som störde mig.

När han åkte till en resekonferens i London föll pusselbitarna på plats.
– Flysök är en gigantisk och pengatung industri. Av naturliga skäl drivs den av just ekonomiskt skolade. De tittar på revenue, conversion och acquisition. Jag letade efter den psykologiska aspekten, vem är slutanvändaren. Men ingen intresserade sig för det.
Då insåg han att de inte byggt produkten för människor.
– En grundläggande sak är att man oftast har någon form av flexibilitet i datum. Det vanligaste är att man gör en sökning, flyttar sitt avresedatum en dag och gör en ny sökning.
Han tycker att man borde ge den flexibiliteten från början, annars blir det omständigt för kunden.
– När man kommer tillbaka och berättar att vi gjort allting fel, vi måste göra om allt från grunden, då blir man inte så populär.

Fick inget gehör

Lars kämpade sig igenom företag efter företag, men ingen lyssnade. Han fick till och med sparken för att han försökte förändra. Tillslut ledde det till utbrändhet.
– Jag kämpade lite för hårt. Jag var för passionerad, hade för vilda idéer.
Han startade ett aktiebolag för att utveckla tekniken, men insåg att han behövde kapital och det var för omfattande. Därför la han ned det och sökte jobb. Efter en vända på Momondo kom han i kontakt med Anton Tyulenev under ett projekt i Sydamerika.
– Då var jag på väg att ge upp, men jag hade eldat upp Anton och han eldade upp mig tillbaka. Mitt krav för att starta ett nytt bolag var att vi skulle göra det ordentligt från grunden.

De skissade ned allt de ville ha med, hur framtidsplanerna såg ut och brainstormade lösningar.
– Vi fick lite pengar från Almi och byggde en prototyp. Nu behövde vi pengar för att utveckla. Ett problem vi underskattade. Att få andra att förstå att det vi gjort var lysande var inte lätt. Flygsök är en av världens mest konkurrensutsatta branscher, den är fruktansvärd att ge sig in i.
Efter att ha hållit på mer än ett år var Lars än en gång nära att ge upp.
– Många investerare säger att de är med om någon annan går med först. Tillslut hade vi en laddad situation med fyra personer som väntade på att någon skulle gå in först. Vi var desperata, det handlade om vinna eller försvinna. Då gjorde vi en rövare, vi gick till två av dem och sa att vi har två som är med. Vi sa samma sak till de två andra. Alla gick med samtidigt. Det var en chansning och den gick hem.

Aggressiv expansionsplan

Efter att ha utvecklat systemet på rekordtid lanserades betaversionen i januari förra året i Sverige.
– Tre månader senare rullade vi ut i Ryssland, sen kom USA. I oktober lanserade vi i Spanien och nu i Tyskland. Vi växer enormt, mellan 10 och 20 procent per månad.
Att de valt en så aggressiv lanseringsplan är för att den tuffa branschen kräver det.
– Det tvingar hela teamet att tänka internationalisering. Annars är det för lätt att anpassa tekniken efter lokala förutsättningar på den marknad man valt. Det funkar inte i den här branschen.

Kollegan Anton och utvecklingskontoret finns i Moskva.
– Av alla utvecklare jag har jobbat med världen runt är ryssarna bäst. De har en historik av matematik och tekniskt kunnande. Kompetensnivån hos ryssar är potentiellt högre än hos svenskar och de har en arbetsmoral som är helt annorlunda. De är tuffare och har inga problem att sitta 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan om någonting ska levereras.

Planen är att fortsätta lansera sajten i ett nytt land varje kvartal.
– Kunderna kan gå in på sidan och rösta var vi ska öppna härnäst, en intressant tvist vi valt. Vi utvecklar en produkt för människor, därför vill vi involvera människor i de beslut vi tar.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X