Tuesday, March 19, 2024
spot_img

Utvalt:

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine...
HemMarknadsföringFramtidens marknadsföring: Crowd marketing

Framtidens marknadsföring: Crowd marketing

Influencers är ett välkänt begrepp – nu kommer, med största sannolikhet nästa hype. Crowd marketing. Hur vi lever förändras därför måste vi också tänka nytt inom marknadsföring. Att synas hos ett stort antal människor med färre följare istället för tvärtom är en av de stora trender som kommer.

Rekommendationer från människor man litar på är en av de starkaste anledningarna till att man väljer en viss produkt. Som ny, innan varumärket blivit känt, är det svårt att komma in på marknaden. Där kommer Marcus Dahlgren och konceptet crowd marketing in.
– Det går ut på att man tar hjälp av sin crowd för att sprida varumärket. När det synts tillräckligt många gånger fastnar det i hjärnan hos andra människor och blir accepterat.
Begreppet crowd marketing är relativt nytt och har inte fått någon tydlig definition än.
– För mig betyder det att man marknadsför något i sin crowd, ofta i sociala medier. De sociala medierna är uppbyggda som så att människor rekommenderar saker hela tiden. Och man lyssnar mer på personer man känner. Rekommendationer från närstående är en stark kraft i marknadsföringssammanhang.
Marcus har en bakgrund inom försäljning och har sett både styrkor och svagheter i hur företag jobbar. Med sin erfarenhet i ryggen har han under tre år utvecklat och utvärderat sin nya produkt, Devide, som lanserades i maj förra året. Ett koncept unikt i sitt slag. Det fungerar som så att de varumärkesambassadörer som är anslutna till Devide får köpa produkter de ska visa upp i sina kanaler till ett rabatterat pris.
– Vi ser till att nya varumärken blir uppmärksammade och att folk börjar prata om dem. Vi tänker annorlunda och äger minst 51 procent av de bolag vi marknadsför. Det gör att vi kan ge tillbaka hälften av vinsten till våra varumärkesambassadörer.
Han beskriver konceptet som win-win-win.
– Bolaget får ut sina produkter, crowden får köpa produkter till ett billigt pris och har möjlighet att tjäna pengar på att marknadsföra dem.
I dagsläget har de två produkter i sin portfölj, ett klockmärke och ett solglasögonmärke. Inriktningen är livsstilsprodukter som passar i sociala medier.

Lita på sponsrade inlägg?
Även om man litar på rekommendationer från personer i sin närhet markeras inläggen Marcus crowd delar som sponsrade.
Litar människor på sponsrade inlägg?
– Alla som marknadsför produkter måste bygga in en känsla. Marknadsför man produkter bara för att tjäna pengar går det inte hem. Det måste vara äkta, man måste genuint brinna för produkten man marknadsför. I och med att vår crowd får betala för produkterna de marknadsför blir det mer genuint. De skulle inte köpa något de inte gillar.
Är man sugen på att marknadsföra sig via microinfluencers rekommenderar Marcus att man börjar i liten skala för att lära sig hur det funkar.
– Den vanligaste fallgropen är att man inte tar tillvara på de möjligheter, den kapacitet som finns. Hitta människor som har intresse för de produkter du säljer. Skriv artiklar och få ut produkter för att få dem att gilla det du gör.

Hjälper inte bara bolagen
Devide har dörren öppen, alla är välkomna att bli microinfluencers hos dem.
– Människor med små följarskaror har inte samma möjlighet att tjäna pengar som de stora bloggarna har. Med vår idé kan fler tjäna pengar på marknadsföring.
Det som krävs är en för att få vara med är en rekommendation från någon som redan är med i crowden. Sen finns regler som beskriver vad man får och inte får göra.
– Vår största utmaning är att hålla koll. Crowden måste ta snygga bilder och de får inte prata ner något annat varumärke.

Så ser dagens marknadsföring ut
Marcus berättar att det idag finns tre olika vägar att gå inom marknadsföring. Traditionell, där tv, tidningar, billboards, produktplacering och direktreklam ingår; internet, sociala medier och affiliate samt crowd marketing.
– Digital marknadsföring växer sig allt starkare eftersom de sociala medierna vet så mycket om dig och man kan rikta reklamen till dem som är intresserade av just dina produkter. Crowd marketing kommer vara den tredje stora vägen att marknadsföra sig inom kort, säger han och fortsätter:
– Titta bara på Daniel Wellington, han byggde sitt varumärke via influencers innan begreppet ens fanns. Företaget exploderade, de tre första åren använde han sig bara av crowd marketing och la inte en krona på marknadsföring.
Men, för att lyckas tror Marcus att det krävs att man lägger en liten ansträngning inom alla olika marknadsföringsområden.
– I alla fall idag. Ju mer man syns och hörs desto större påverkan har man på sin kundkrets. Många tror att de kan göra en ny Daniel Wellington, men det är en utmanande resa. När det företaget startade visste inte influencers sitt värde. Idag kan de största ta 300 000 kronor för ett inlägg.
Hur tror du det kommer att se ut i framtiden?
– Det finns sån kraft i Google, Facebook och Amazon, data är värt mer än pengar. Därför kommer marknadsföringen bli ännu mer konkret. Vi kommer att få erbjudanden om det vi verkligen är intresserade av. På så sätt blir marknadsföringen mer äkta, det blir mer känsla.
Marcus tror även att produktplaceringar kommer att öka enormt.
– Ingen vill längre se film med reklamavbrott. Men produkterna måste synas för att man ska kunna bygga varumärke, därför kommer vi få se dem i filmer och i tv-serier. I framtiden kommer vi inte prata om produkterna, de kommer att synas ändå, säger han och fortsätter:
– Hur vi lever förändras, därför måste man tänka nytt inom marknadsföring.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...

Therese Olsson VD för Venture Cup Sverige.

Therese Olsson, är VD för Venture Cup Sverige. Det är en ideell...
X
X