Så får du fler att läsa dina nyhetsbrev

Multipassionerade entreprenören Marie Hagberg är, enligt henne själv, nördigt intresserad av PR och marknadsföring. Hon driver en ”omvänd” PR-tjänst, som heter Hjälp en journalist och Nätverkspodden. Här ger hon tips på hur du skriver säljande ämnesrubriker i mail och nyhetsbrev. 

I Nätverkspodden pratar Marie Hagberg och Nina Jansdotter om nätverkande, PR och marknadsföring. Hennes PR-tjänst Hjälp en journalist är helt på journalisternas villkor. De berättar vilka de söker efter och Marie försöker hjälpa dem att hitta lämpliga intervjupersoner. Andra aktiviteter hon har på gång är ”Film för filmskygga” och coacha i PR och marknadsföring. Marie har själv blivit intervjuad närmare 1 600 gånger i radio, TV och tidningar, samt det senaste projektet – skriva säljande ämnesrader/rubriker!

Hur kommer det sig att du började intressera dig för att lära dig mer om hur man skriver säljande ämnesrader i mail?
– Den så kallade ”öppningsgraden” för nyhetsbrev ligger på cirka 20 procent (källa: Berghs). Min ligger på runt 55 procent i genomsnitt. Rekordet är hisnande 69,5 procent.

Att ha en hög öppningsgrad kan vara skillnaden mellan ett blomstrande företag och konkurs. Och hur får du en hög öppningsgrad? Jo, genom att ha en intressant rubrik eller ämnesrad som det heter när det kommer till e-brev, fberättar Marie entusiastiskt
– Tänk dig själv när du får ett e-brev. Vilka öppnar du först? Förmodligen de från släkt, vänner och kunder. Flertalet av resten åker förmodligen raka vägen ner i papperskorgen. 

Det vill du inte råka ut för om du kämpat och slitit i timmar med att författa ett nyhetsbrev! Så ta nu ett djupt andetag och kolla hur många som öppnade ditt senaste nyhetsbrev. Hur många var det?
– Eller har du ens något nyhetsbrev kvar? Allt för många nyhetsbrev har gått i graven på grund av onödigt låg öppningsgrad. Cirka 30 procent brukar anses acceptabelt, men varför nöja dig med det? Ha som mål att 50 procent ska läsa!

Hur viktiga kommer nyhetsbrev vara framöver för företagens verksamhet?
– Förmodligen fortsatt mycket viktiga. Det blir svårare och svårare att nå ut i media, antingen det är ”gamla” eller social media. Tidningarna blir tunnare och journalisterna färre. På sociala medier är det färre och färre som kan se dina inlägg. 
Det betyder att det blir viktigare och viktigare för dig att ha dina egna kanaler i form av nyhetsbrev, för att kommunicera med potentiella kunder.
– Ponera att Facebook och Linkedin lades ner, kommer dock förmodligen inte att hända. Hur skulle du nå dina kunder, om du inte hade ett nyhetsbrev? 
Med ett nyhetsbrev är det dessutom lättare att kommunicera personligare med kunderna och analysera vad de faktiskt är intresserade av, så att du kan ge ge dem mer av det.

Marie tipsar:

 Om du vill bli bättre på att skriva ämnesrader, analysera vilka som fångar din blick. Kolla efter ämnesrader och rubriker överallt – när du står i kön i mataffären, sitter på tunnelbanan och tittar på reklamen, i din skräpkorg.
– Skräpkorgen är för den delen bäst för att få tips på vad du inte ska skriva!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X