Så uppnår du digital balans

Att ha en digital balans innebär att kunna njuta av all den moderna, uppkopplade tekniken men samtidigt må bra. Det kan innebära att aktiviteten online balanseras upp av medvetna val som att stänga av mobilen kl. 21 på kvällen, inte titta på jobbmailen före 8 på morgonen eller att stänga av telefonen under jobbmöten. Jeanette Juhnestam, har arbetat med hälsa på företag de senaste 20 åren varav de senaste åtta åren som hälsokonsult genom det egna företaget Din balans. Här ger hon sina bästa tips.

Hur ser dina digitala vanor ut idag?
Ta reda på hur många timmar du är uppkopplad och vad din digitala tid används till. Fundera på om du känner dig nöjd med dina vanor.

Testa en digital detox
Utmana dig själv och koppla ner digitalt! Journalisten Susan Maushart kopplade ner sig själv och sina tre tonårsbarn i sex månader. Hennes variant ser jag mer som en digital celibat och jag föreslår en betydligt mildare variant med nedkoppling i 48 timmar. Det är tillräckligt kort tid för att inte allt i tillvaron ska rasa ihop, men ändå så pass lång tid så att du hinner uppleva skillnaden mot ditt vanliga liv.

Skapa din digitala balans
Hur vill du ha det framöver och vad kan du själv påverka? Har du till exempel behov av att vara nåbar i ditt arbete kanske du behöver vara mer nedkopplad tid på fritiden? Finns det appar som sparar tid för dig i ditt företag och finns det andra appar som mest slukar din tid?

Bestäm dig
Det finns inga exakta svar på hur många timmar per dag det är hälsosamt att vara uppkopplad eller nedkopplad. Det viktigaste är vad som fungerar för dig själv. Kanske behöver du stänga av helt på helger och semestrar för att få ordentlig vila eller mår du bäst av att kolla mailen under ledigheten för att kunna slappna av? Oavsett dina val så är det viktigaste att du bestämmer dig! Hjärnan behöver veta när den ska få vila, så om du vill kolla mailen under ledigheten – bestäm dig för hur ofta och när du ska göra det, så att hjärnan kan få återhämtning däremellan. Om du vill koppla ner helt så fundera på vilken backup du behöver för att hjärnan ska kunna koppla av i förvissning om att allt är lugnt.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X