Konkurrensen om kunderna på nätet och nu när Amazon högst troligt gör sitt intåg i landet blir det ännu tuffare. Därför bjuder Emma Lindgren, CMO på Payson, på sina bästa tips på hur du ska lyckas.
- Att tänka mobile first är viktigare än någonsin. Mobilen är det snabbast växande sättet att e-handla, och för varje kvartal ökar siffran. Jag tror att mobilen kommer att vara det primära sättet att e-handla inom de närmsta åren – därför behöver vi se mobilvyn som vårat skyltfönster och inte desktopvyn.
- Att jobba för att rankas högt på Google och anda sökverktyg är viktigt. 90 procent av privatpersoner och 94 procent av företag googlar innan de köper någonting.
- Den som äger en fysisk butik borde redan nu börja steppa upp. Kunder handlar ofta i kombination. Först tittar de i en butik, sedan söker de bästa pris online. Har man ingen digital närvaro är man illa ute.
- Följ din målgrupp. Vad ser de på andra ställen? Vad förväntar de sig hos dig?
- Ikeas AR-app Place tar bort friktioner i köpprocessen genom att man kan titta på hur den tilltänkta möbeln ser ut i sin rätta miljö. Tänk ett extra varv på vad du skulle kunna göra för att ta bort friktioner i din verksamhet. Konsumenter förväntar sig att det ska vara busenkelt att e-handla – och det är din uppgift att skapa den upplevelsen för dina kunder!
- Var inte rädda för att prova!