Så pitchar du din affärsidé

Ska du pitcha en idé för investerare och lyckas locka deras intresse är det tre frågor du måste besvara:

  1. Vad är problemet?
  2. Hur löser du problemet?
  3. Hur får du betalt?

– Tyvärr fastnar för många på fråga 2. Man berättar om tekniken och alla fantastiska saker den löser, men inte om problemet och hur man får betalt. Hur produkten fungerar kan du beskriva i bara ett par meningar, säger Lars Olofsson, grundare av PRIO Startup.

Han berättar att de bästa affärsidéerna har en jävlars också-faktor.
– Om tillräckligt många tänker jävlars också, att ingen löst detta problem och du har lösningen, då är idén bra. Vi investerare är intresserade av hur många som har problemet du löser, hur stor marknaden är.

Att titta på affärsmodellen, hur du får betalt, är också viktigt ur investerarens perspektiv.
– Berätta om konkurrensen, hur mycket pengar du behöver och hur snabbt du kan komma igång med försäljningen.

Vill du lära dig mer om hur du ska tänka och vilka knappar du ska trycka på, missa inte Lars Olofssons kostnadsfria föreläsning Vässa din pitch, 6 februari 16.30 på Clarion Collection Hotel Temperance i Malmö. Mer info och OSA!

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X