Tuesday, April 23, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEkonomiBetallösningarBetallösning - Hjärtat i...

Betallösning – Hjärtat i din verksamhet

Som företagare lägger man kraft och energi på att utveckla verksamheten, inte på hur man ska ta betalt. Samtidigt är just betalningen hjärtat i verksamheten. Gör man det på ett smart sätt kan betallösningen främja businessen på flera olika sätt.

Efter din affärsidé är betallösning en av de viktigaste frågorna för företaget. Trots att ”kunna ta betalt” är kritiskt för att skapa intäkter, är det inte många företagare som fokuserar på den frågan.
– Ska man öppna butik eller en e-handel är det mycket annat att tänka på. Att företagare har passionen för något annat får man ha respekt för, men utan hjärtat i businessen, det vill säga betaltjänsten, går det inte att hålla pulsen uppe, säger Morgan Sellén, vdVerifone.

Han berättar att företagare ofta ringer dem i panik tre dagar innan butiken ska öppnas för att få hjälp.
– Utan att fixa betallösning kan de ju inte öppna. Som e-handlare är det enklare. Då brukar allt vara inkluderat i den plattform man väljer.

Du möter troligtvis Verifone dagligen, i exempelvis butiker och biljettautomater, då de är marknadsledande i Sverige. Även i appar och på nätet, när du checkar ut från en webbshop.
– Vi bygger infrastrukturer och skickar transaktioner från kunder till banken eller finansieringsaktörer som som validerar transaktionerna. Verifone är en fintech-leverantör som erbjuder handlare en effektiv och säker lösning. Detta med ett stort nätverk av partners som tävlar om att få vara handlarens inlösare eller finansieringsleverantör.

Trots att de har kunder i spannet från säljare på torget till de största matvarukedjorna är produkten nischad mot olika segment.
Det som skiljer är vilka krav kunden har på teknik, servicenivå och compliancefrågor

Swish på frammarsch

Hur ska man då tänka när man väljer lösning för företaget. Morgan tipsar om att inte neka något av betalsätten.
Erbjuder man till exempel inte betalning med Swish kan man tappa kunder.
Han berättar att det var mycket enklare för fem år sedan. Då var det kort eller kontant som gällde. Då behövde man inte tänka lika mycket.
– Nu har ni vi ett mer avancerat förhållande till betallsättbetalsätten. De digitala lösningarna har exploderat, idag accepterar vissa inte ens kontanter längre.

Samma förhållande som gällde mellan kort och kontanter för tio år sedan ser man nu mellan kort och Swish.
– Swish börjar närma sig en rejäl procent av alla betalningar som genomförs. Fortsätter det i den här takten är de snart uppe i att vara jämbördiga med kortbetalningar. Swish börjar även leta sig ut i butikerna.

Faktura och delbetalning

Förutom att man ska försöka inkludera alla olika typer av betalsätt kan det vara en idé att även hjälpa till med finansiering. Det främjar företaget.
– Efter den 16:e varje månad går omsättningen för butiksägare ned, människor har då mindre pengar kvar. Mellan den 16:e och den 24:e går kunderna främst och strosar i butikerna. Erbjuder man fakturering eller delbetalning kommer omsättningen under den perioden att öka, men framför allt ökar det snittköpen.

Har man både en fysisk butik och en e-handel är det viktigt att erbjuda samma typer av betalsätt i dem båda.
– Om någon beställer en vara på nätet och hämtar ut i butiken är det bra om betallösningen stämmer så man på ett enkelt sätt kan verifiera köpet.

Skapa dialog med kunden

Om man ger betaltjänsterna lite omtanke går det att skapa smarta lösningar för att kommunicera med kunden.
– När kunden drar sitt kort i terminalen kan du passa på att be dem betygsätta dig på en skala mellan 1 till 5 eller varför inte ge dem personliga erbjudanden?

Håll koll på omvärlden

För att fortsätta vara konkurrenskraftig gäller det att hålla koll på omvärlden, även när det kommer till betallösningar. Morgan berättar om en riktigt nischad produkt, Alipay, som Verifone nu erbjuder.
– Det är en kinesisk app, eller snarare en livsstilsplattform. I appen kan man göra allt från att shoppa och köpa aktier till att boka läkartider.

I och med att turismen från Kina ökat med 200 procent de senaste nio åren, och fortsätter att öka, kan det vara en fördel för endel svenska företagare att inkludera Alipay.
– När kineser kommer till ett annat land och öppnar appen får de tips om ställen att besöka, rekommendationer om var de ska shoppa och trevliga restauranger att äta på. Men appen rekommenderar endast ställen som tar emot Alipay.

Morgan tycker att man ska se tjänsten som ett bra sätt att locka in en viss målgrupp.
– En cool feature samt ett effektivt och kostnadsneutralt sätt att nå kinesiska turister. Go crazy och våga testa dig fram. Utvärdera, fick du någon boost? Om inte är det bara att avsluta och testa någonting annat. Tänk på vad du själv skulle vilja ha som konsument.

 

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X