Friday, March 29, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuDavid Batra: Ju bättre...

David Batra: Ju bättre det går desto högre förväntningar

David Batra utbildade sig till civilekonom, men trivdes bättre med att roa från scenen. När han väl bestämde sig för att satsa på komiken var det tufft att slå sig in på marknaden. Idag är pressen en helt annan, att leverera. Ju bättre det går, desto högre förväntningar och dessutom svårare att överträffa dem.

Text Maria Östlund Foto Robert Eldrim

Vi har sett honom dra skämt från scenen i olika sammanhang, på tv i program som Parlamentet och Talang samt i programserien Världens sämsta indier. Han har skrivit böcker, bland annat Den som inte tar bort luddet ska dö och gett ut en cd med 12 störande ljud. Trots att David Batra höll på med gymnasierevyer under skoltiden var det inte självklart att bli komiker var det han skulle satsa på.
– Jag hade ingen tanke på att man kunde göra det som jobb.

Under tiden han pluggade ekonomi dök det upp en annons om en standup-tävling på ett hotell i Malmö.
– Jag hade sett Släng dig i brunnen och ville testa.
Det gick bra, David fick dela förstaplatsen med Johan Glans.
– Lennie Norman var en stor stjärna på den tiden, han satt som domare. Efter tävlingen bjöd han upp oss till Stockholm som förband. Han blev även min mentor.

Då upptäckte David att det fanns komiker som gjorde 150 gig per år, att det faktiskt gick att leva på att vara rolig.
– Det var fruktansvärt roligt att stå på scenen. Samtidigt pluggade jag klart och tog en masterexamen i marknadsföring.

Kicken väger upp det negativa

Som företagare måste man slita ett par år innan det rullar på ordentligt. Detsamma gäller för komiker.
– Min mamma är lärare och pappa uppfinnare, ingen i familjen har varit egenföretagare. För mig var det helt nytt och en kul tanke.

När David startade sin enskilda firma och bestämde sig för att satsa var familjen orolig.
– Jag hade pluggat ekonomi och skulle dra snoppskämt för folk som var halvpackade. De hade svårt att begripa att det är ett yrke. Föräldrar är generellt oroliga, de vill att deras ungar ska klara sig bra. Hade jag blivit anställd på en bank hade de inte haft samma rädsla. Klart att det smittade av sig lite grann, men jag körde på.

David älskade att både uppträda och hitta på nya skämt. I början gjorde han mycket tillsammans med Johan.
– En gång åkte vi till Göteborg, men det var helt tomt i publiken. Istället fick vi sitta på Burger King halva natten för att vänta på tåget hem.

Trots svikande publik på gigen gav David aldrig upp.
– Det var så himla kul och kicken jag fick av att uppträda var så stark. Det uppvägde det allt dåligt.
Att ha en stark kärlek till sitt yrke är en stor fördel under tuffa perioder.
– Om det bara är två i publiken och jag drar ett nytt skämt som funkar blir jag så glad att det slår ut det negativa. Jag tror det är viktigt att man försöker ägna sig åt något man har en stark passion för. 

Sociala medier – en superkraft

I Davids tidiga karriär fick han fråga lokaltidningarna om någon ville skriva om honom eller knacka på tv-huset med mössan i hand om han ville synas.
– Idag finns en helt annan superkraft – sociala medier. Nu kan vem som helst lägga upp en sketch på YouTube och bli stor. Det har tagit bort att någon ska bestämma vem som ska synas och vem som inte ska det.

Hur tror du sociala medier hade påverkat din karriär i starten?
– Jag gjorde inte så bra grejer i början så det hade varit dåligt för mig. Eller förresten hade det drunknat i allt annat som läggs ut så jag ser mest fördelar med sociala medier. Ska jag till Kristianstad slipper jag annonsera i lokaltidningen. Istället kan jag posta ett inlägg gratis på sociala medier. Det är en fantastisk utveckling. 

En ny typ av press

Innan David blev ett namn uppträdde han främst på firmafester. De som sett honom tipsade andra och så rullade det på.
– Allt nötande gjorde att det trillade in fler och fler bokningar.

Nu när han är en känd komiker för hela svenska folken har en ny typ av press kommit. Att alltid leverera och vara rolig.
– Visst är det jobbigt, med jag tar hellre den pressen. Det betyder ju att det har gått bra. Oavsett vad man gör blir förväntningarna större desto bättre det går. Och fallhöjden blir högre om man inte levererar. Jag överträffar hellre förväntningarna, men det blir svårare ju bättre det går.

Stark samhörighet inom branschen

En fascinerande sak med standup-världen är att många komiker samarbetar trots att man på pappret konkurrerar om samma publik. David berättar att det råder en varm stämning i branschen och att man är noga med att inte sno varandras skämt.
– Jag tror det beror på att vi alla vet hur svårt och utsatt det här jobbet är. Vi är som skyttesoldater som kan dela med oss av våra olika historier. Det skapar en samhörighet. Man behöver inte ha hållit på så länge för att uppleva hur smärtsam den här branschen kan vara.

Sedan David vann tävlingen 1994 har kartan för standup vuxit.
– När jag började hade standup funnits i 5-6 år och första vågen hade gått över. Det var inte nytt och spännande längre, snarare lite töntigt. Ungefär som dansband.
Under åren har populariteten gått i vågor. Idag kan komiker till och med sälja ut hela arenor.
– Varje stad har flera klubbar så konkurrensen är inte lika stor som i branscher som krymper.

Allt grundas i humor

David syns inte bara på standup-scenen. Han har även skrivit böcker, givit ut en cd med störande ljud, varit med i olika tv-program och startat en podcast.
– Allt jag gör baseras på humor, det är min spetskompetens. Sen kan det vara inslag av allt möjligt annat.

Det roligaste han gjort är föreställningen Elefanten i rummet, som han turnerar med just nu.
– För första gången är jag personlig. Alla var så nyfikna om hur det är att leva med Anna, att leva med en partiledare. Jag tyckte det var jobbigt att prata om, men när jag väl rev bort plåstret var det roligt.

Och det har gått hem hos publiken. Han har kört föreställningen i två år och är nu inne på sista säsongen.
– Jag är glad att det funkat så bra.

Varför har du valt att vara personlig nu?
– Det handlar om att våga. Medelålders komiker är roligast, då finns det någonting att prata om. När man är 20 år finns det inte så mycket att gräva i.

Lejer bort allt tråkigt

Idag fokuserar David på det han är bra på, det administrativa i företaget lejer han bort.
– Har man det möjligheten är det smart, om man inte tycker administration är roligt. Det är viktigt att inte leja bort beslut om framtiden och vad man ska lägga sin tid på. Försök att lägga tiden på det som är lustfyllt och knappt känns som jobb. Hitta i alla fall såna moment i ditt företagande.

Ett tips David skulle vilja ge alla företagare är att våga misslyckas.
– Att misslyckas är det enda verktyget man har som människa. Det är genom misslyckanden som världen går framåt.

Vad drömmer du om i framtiden?
– Att få göra tv-serien Världens sämsta indier var en dröm. Att få testa standup i Indien var överraskande kul. Jag kommer åka dit nästa år för att testa ännu mer.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X