Edtech: Kunskap för moderna människan

Microlearning, bite-sized learning och att gör lärandet mer effektivt är stora globala trender. Men i Sverige ligger vi efter. Moderna människan behöver erbjudas kunskap på ett effektivt och snabbt sätt i olika format, gärna individanpassat. Just det löser Ewa Hutmacher. 

Ewa Hutmacher startade Snabbfoting för fem år sedan, då som ett friskvårdsföretag.
– För tre år sedan dök idén upp om att jag ville digitalisera utbildningsdelarna jag hade i företaget. Jag ville komplettera dem med bra och enkla sätt att få information digitalt i mobiltelefonen.
Hon började leta efter olika microlearning plattformar, utbildningsplattformar med ett format för innehåll baserat på mindre information.
– Jag letade efter plattformar för den moderna människan som inte har så mycket tid och ett behov av lärande i mindre portioner.
Under åren hittade hon en rad olika alternativ med bra kvalitet.
– För ett år sedan insåg jag inriktningen på friskvård och utbildning inte riktigt bär. Jag hade inte tillräckligt hög lönsamhet och blev tvungen att transformera om hela mitt företag.

Var det ett jobbigt beslut att ta?
– Nej, det var ganska skönt att inse att jag hade för många olika delområden. Det var svårt att etablera sig på marknaden och hitta rätt samarbetspartners. Jag behövde fokusera på någonting med rätt affärsidé och rätt affärsmodell.

Effektivare och snabbare lärande

Ett halvår efter att Ewa bestämt för att styra om företaget gick hon ut med att hon nu är edtech-rådgivare.
– Jag hjälper företag med strategier kring innehåll och val av microlearning plattform samt implementerar och rådger hur innehållet ska in på ett effektivt sätt, säger hon och fortsätter:
– Lärandet behöver digitaliseras så som vi fungerar idag. Dels sker mycket utbildning fysiskt, inget fel i det, men det behövs digitala delar ovanpå det. Och delar av det digitala lärandet behöver effektiviseras och förbättras.

Verktygen hon arbetar med är olika LMS-system, learning management systems, CMS-system, content management systems, olika digitala läroverktyg och digitala verktyg för att skapa och sprida content på ett enkelt sätt till exempelvis en organisation.
– Syftet är att skapa enkla, moderna och effektiva lärolösningar.

Första partnerskapet hon ingått är med ett schweiz-kanadensiskt företag. Detta innebär att hon är nordisk återförsäljare av en microlearning plattform och lärapp med anpassat och förstärkt lärande.
– Den har en algoritm som stärker upp lärokurvan. Man glömmer ju lätt efter utbildningstillfällen. Lärappen hjälper dig att trigga minnet genom att ställa kluriga frågor med ett annat perspektiv. Det handlar inte om repetition, man får tänka till. Ta till exempel en säkerhetsutbildning på ett byggföretag, där är det viktigt att säkra upp kompetensen.

Anpassat lärande handlar om att utbildningsmaterialet påverkas av vem det är som gör kursen.
– Är det 10 personer som går en utbildning kommer alla få olika portioner av materialet. Lärappen märker vilka delar de olika deltagarna måste träna mer på. 

Olika plattformar för olika syften

De olika plattformarna hon valt att jobba med skiljer sig åt.
– När jag väljer partners tänker jag att de inte ska konkurrera med varandra, utan komplettera. Och de ska addera ett värde för mina kunder.
För någon är det viktigt att kunna ta del av utbildningen utan att vara uppkopplad, för en annan är individanpassat lärande ciktigt och en tredje vill bara få upp några videofilmer.
– Det blir både en pris- och en funktionalitetsfråga.

Något som även är möjligt inom microlearning är gamification och olika simuleringar. Hon visar en demo där man kan lära sig det man ska genom att spela olika spel och gå upp i level.
I vilket format utbildningarna presenteras kan man välja själv.
– Det ska passa alla. Därför kan det vara alla möjliga format: video, text, pdf:er eller podcasts.

Sverige ligger efter

Edtech-branschen i Sverige släpar efter sett till den globala marknaden.
– Alla mina leverantörer och partnerskap ligger utomlands. Vi behöver snabba upp tempot här.
Edtechföretag i Sverige sysslar främst med blended learning.
– Det handlar om en mix mellan att träffas fysiskt och på plattformarna bokar man in deltagarna på exempelvis webinars. Jag ser det som enkla lösningar, därför blickar jag utomlands.

Just microlearning, det lilla formatet, är vad som trendar globalt nu.
– Definitionen av microlearning är olika. Endel tänker en film på 3 timmar som man delar upp i 30 minutersblock. Efter 7 sekunder bestämmer sig en människa om den vill se på filmen eller inte. Då måste man ha ett intressant innehåll och det får inte vara särskilt långt. För mig handlar microlearning om filmer på 45 sekunder till 3 minuter, upphackade i mindre bitar.

En annan trend som kommer är bite-sized learning.
– Det handlar om att göra lärandet effektivt i ett mindre format. Det kan vara olika feedbacklösningar av kursinnehållet, det behöver inte alltid vara en algoritm som tickar. Utan bara en bättre struktur för att få ut mer värde av det lilla materialet.

Fokus utomlands ligger även på hur man ska höja kvaliteten på utbildningarna.
– Vi har inte mycket tid för lärande idag. Traditionell e-learning är ofta inte format som är anpassade och innehåller inte information som är relevant för deltagaren. Det blir ineffektivt att gå igenom flera sidor för att hitta essensen i utbildningen. Fokus ligger på att möta hur vi lever idag och att vi inte har så mycket tid över. Det försöker jag ta till Sverige och Norden.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X