Hur beter du dig?

Att svara på tilltal, komma i tid och leva som man lär låter självklart, men det är inte alltid så. Tänk på hur du beter dig i affärssammanhang, ryktesspridningen är kraftfull i dagens digitaliserade samhälle. Och ofta är det just dåligt beteende som leder till tappade affärer.

Annmarie Palm, som driver företaget Relationista, tycker det är intressant att vi inte kommit längre när det gäller det affärsmässiga uppträdandet.
– Människor förmår sig inte att ta tag i de sakerna. Dåligt beteende sprider sig snabbt, ännu mer nu tack vare sociala medier. När konkurrensen är så stor är det företagen som är bra på service som kommer att överleva.

Hon berättar att det är allt fler företag som förstår hur viktigt bemötandet är, men det är minst lika många som fallerar.
– Det är ofta små saker som gör att man får en känsla av att trivas och vilja komma tillbaka.

Att leva som man lär, svara på tilltal och komma i tid är det viktigaste för ett gott affärsmässigt uppförande. Det kan låta banalt, men det är fler som behöver sig en påminnelse om detta.
– Just nu ser jag många företag som har utarbetade värderingar, men det är bara kosmetika. Glöm inte att leva som du lär, det gäller inte minst ledningen också. I min värld är alla lika, det handlar om respekt.

Var rak och ärlig

Att svara på tilltal är inte heller helt självklart. Annmarie berättar att det beror på två saker: stress och brist på mod.
– Många saknar konsekvenstänk. Har du mycket att göra måste du avsätta tid för att svara på mail och meddelanden, annars kan du uppfattas som nonchalant. Att inte anse sig ha tid att svara ger ett dåligt intryck.

Du behöver inte alltid vara tillgänglig, våga ha integritet.
– Bara du är tydlig. Att förmedla när du är tillgänglig skapar trygghet, folk tycker att det är skönt.
Om någonting går snett måste du be om ursäkt, även om det känns jobbigt.
– Allt för många mörkar sina fel. De rättar till dem, men struntar att be om ursäkt först. Att erkänna sina misstag är ett sätt att komma samman i en svår situation.

Mötesdiciplinen i Sverige är inte alltid den bästa, även där gäller det att tänka till.
– Undvik att ta mobilsamtal i möten. Använd tiden väl och sätt upp en tydlig agenda innan så blir mötet mer effektivt. Sista punkten ska alltid vara: hur går vi vidare?

Sista tipset handlar om att våga vara rak och ärlig.
– Det vinner du på i längden och ärlighet fördjupar relationen. Allt som har med business att göra handlar om relationer. Trots automatisering och robotisering går relationer inte att förhandla bort.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X