Tuesday, April 23, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemEntreprenörskapHemsidaSå bygger du en...

Så bygger du en hemsida som konverterar

Att skapa en hemsida för sitt företag är det första steget in i den digitala världen, men räcker det verkligen med “bara” ha en hemsida? I den här artikeln kollar vi närmare på vad som krävs för att skapa en konverterande hemsida.

Av: Michael Mizerski 

Allt fler företag flyttar sin verksamhet till nätet. Trots detta är det fortfarande många som inte förstår sig på begreppet “konvertering”. Först och främst vill jag påpeka att en konverterande hemsida skiljer sig väsentligt beroende på bransch och företagets egna mål.
Ett vanligt missförstånd är att en konvertering innebär att en besökare blir en kund, men i verkligheten kan en konvertering i princip vara vad som helst, beroende på vad du vill mäta och uppnå.

Vanliga konverteringsmål:

  •   Att en besökare kontaktar företaget genom ett formulär på sidan.
  •   Att en besökare lägger till produkter i varukorgen.
  •   När en besökare klickar på en specifik knapp.

Det finns inget magiskt trick som passar alla företag, men några knep man kan använda sig av för att skapa en hemsida som konverterar.

En konverterande hemsida – såhär gör du

Det första och absolut viktigaste steget i den här processen är tänka efter vad ni vill uppnå. Är det mer förfrågningar genom kontaktformuläret eller vill ni att fler besökare ringer?

Använd er av “Call To Action”
Genom att använda sig av CTA (Call To Action) kan man på ett enkelt och effektivt sätt uppmana en besökare att slutföra en handling på hemsidan, till exempel att kontakta företaget.

 

Fokus ligger på att besökaren ska kika på företagets tidigare uppdrag. Både titeln och rubriken på knappen är vad man kallar ett CTA.

Flytta upp det viktigaste
Visste du att långt ifrån alla besökare scrollar igenom en hel sida? Ungefär 20 procent scrollar ner till botten, resterande 80 procent försvinner någonstans längs vägen. Det är inte heller ovanligt att man inte alls scrollar ner. Därför är det superviktigt att man har viktiga konverteringsmål så långt upp som möjligt på hemsidan.

På KMC har man sett till att kontaktformuläret är högst upp på kontaktsidan.

Minimera mängden klick
Uttrycket “less is more” funkar på hemsidor också. Ju enklare det är för en besökare att hitta till viktig information, som kontaktformulär, desto större är chansen för en konvertering. Kan du minimera mängden klick är du nästan garanterad att öka konverteringsgraden.
Även de största företagen gör det här misstaget. Man lägger ner enorma summor för att få en snygg och modern hemsida, men glömmer helt bort användarupplevelsen. Det finns företag som omsätter miljarder, men ändå kräver att man klickar sig igenom fem olika sidor för att kunna hitta ett kontaktformulär.

Håll det enkelt
När man utvecklar sin hemsida har man oftast flera olika idéer om hur hemsidan ska se ut och vilka funktioner som ska finnas med. Men det gäller att veta när man ska säga stopp innan det går för långt.
Kontaktformulär är ett bra exempel på funktioner som brukar vara alldeles för avancerade, det är inte ovanligt att man blir efterfrågad att fylla i förnamn, efternamn, e-postadress, telefonnummer och personnummer för att kontakta företaget. Det räcker oftast med ett namn och e-postadress, eller bara en e-postadress.

Logisk navigering
En lättnavigerad hemsida är en konverterande hemsida. Ju mindre onödiga undersidor och flikar man har, desto bättre blir det. Dessutom är det viktigt att man döper alla knappar och länkar så de överensstämmer med innehållet. Klickar man på “om oss” vill man hamna på en sida som pratar om företaget och historian bakom, inte deras tjänster och produkter.

Dubbelkolla så allt funkar
Ni har implementerat CTA, flyttat upp allting och gjort användarupplevelsen så bra som möjligt. Men fortfarande får ni inga förfrågningar som kommer in… Eftersom någon glömde att koppla formuläret till korrekt e-postadress. Se till att ALLTID dubbelkolla er hemsida, från början till slut så allting verkligen fungerar som det ska.
För längesen skötte vi annonseringen för en kund, men oavsett hur mycket trafik hemsidan fick så ledde det aldrig till några kunder. När deras webbansvarige dubbelkollade visade det sig att kontaktformuläret skickade alla förfrågningar till en icke-existerande e-postadress.

För dig som vill ta konverteringen steget längre

Punkterna ovan ger dig en bra grundläggande överblick på hur en hemsida ska byggas upp. Allt det här kallas för CRO (Conversion Rate Optimization) eller konverteringsoptimering på svenska. Nedan har jag listat några ytterligare steg du kan ta för att förbättra din hemsida.

Mät och spåra konverteringarna

Det är superviktigt att man mäter och spårar konverteringarna på sidan, annars kan det resultera i att man lägger pengar på fel ställe. Extra viktigt blir det om man får trafik från flera olika källor, till exempel Google, Facebook, Instagram och så vidare. Det kan vara så att Facebook står för all vinst, men eftersom man inte mäter och spårar fortsätter man lägga pengar på Instagram och Google.

A/B Testa

Genom att utföra A/B tester kan man mäta två versioner av hemsidan för att se vilken som leder till flest konverteringar. Ett exempel på ett A/B test vore att ändra färg på knappen för kontaktformuläret. Version A (originalet) har en gul knapp, medan version B har en röd knapp.

Man visar version A för 1000 besökare, och version B för 1000 andra besökare. Därefter analyserar man resultatet och ser huruvida det gav någon positiv effekt eller ej.
Mitt tips för dig som ska utföra ditt första A/B test är att endast ändra en grej i taget. Ändrar du tio grejer på version B kommer du aldrig kunna avgöra vad som faktiskt ökade konverteringen.

Grymma verktyg
Vad vore den här lilla guiden utan några tips på grymma verktyg, som dessutom är gratis att använda? Nedan hittar ni tre verktyg vi på Mizific använder oss av dagligen.

Google Tag Manager – Enkelt sätt att lägga in konverteringar och koppla till diverse källor.
Google Analytics – Mät, spåra och analysera trafik och handlingar på din hemsida
Google Optimize – Skapa A/B tester
HotJar – Se hur dina besökare integrerar med din hemsida

Några sista ord

En konverterande hemsida handlar alltså inte om några hemliga tricks eller speciella koder, utan helt enkelt ge den informationen besökaren är ute efter, utan svårigheter. Det ska vara barnsligt lätt att använda din hemsida.
Sen är det självklart att varje hemsida är unik och det som funkade på en annan hemsida behöver nödvändigtvis inte funka på din. Nyckeln till framgång är att experimentera! Testa att flytta formuläret lite högre upp, gör telefonnumret lite större, ändra färg på knapparna och se vad det ger.
Men samtidigt vill jag ge en varningens ord… CRO är en konstant process som aldrig tar slut och det är lätt att gräva ner sig i att man ska optimera sidan till 100 procent. Men i vissa fall kan det vara mer lönsamt att satsa mer trafik istället.
Ponera att en hemsida får 1000 besökare varje månad och 5 procent av dessa konverterar. Att öka konverteringsgraden till 6 procent kan kräva otroligt mycket tid och pengar, samtidigt som det skulle endast ge tio nya kunder. Hade man istället satsa på att öka trafiken till 2000 besökare per månad, något som oftast är mycket enklare, hade man fått 50 nya kunder. Någonting som är värt att ha i åtanke innan man djupdyker in i världen av CRO.

Om Mizific
Michael driver webbyrån Mizific. De hjälper sina kunder med att skapa hemsidor, öka konverteringsgraden och fixa mer trafik. De har hjälpt företag i hela Sverige med att öka deras närvaro på nätet och generera mer försäljning.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X