Smart varumärkesarbete är det rätta för Cloetta

Hela våren och sommaren är det tyst – men i oktober börjar de efterlängtade skumtomtarna att smyga sig fram i butikerna. Cloetta Juleskum har varit ett måste på de traditionsenliga julborden i Sverige i över fyrtio år och sedan 2006 är varumärket skyddat hos PRV, Patent-och registreringsverket.
– Juleskum är ett väl inarbetat och välkänt varumärke som konsumenterna verkligen längtar efter till jul, säger Fredrik Sjöström, kommunikationschef.

Text Stina Lilja och Stina Franzén 

Bockar, pepparkakor, julgranar och tomtar i alla dess former. Det är mycket vi förknippar med julen – inte minst godis. Juleskum har varit ett måste på julbordet i över fyrtio år och populariteten ser inte ut att minska på långa vägar.
Förutom Juleskum har Cloetta registrerat drygt 600 varumärken hos PRV.
– Det är en ganska stor uppgift och vi jobbar hårt för att proaktivt skydda våra varumärken genom att registrera dem. Vi har valt att ta hjälp av externa jurister eftersom att det rör sig om ett omfattande arbete, säger Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloettas Skandinavienkontor i Malmö..

Det svenska konfektyrföretaget Cloetta grundades 1862 och sammantaget säljs produkterna i fler än 50 länder. I det svenska sortimentet hittar du favoriter som Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, Center, Plopp, Sportlunch och Nutisal – samtliga registrerade varumärken.

Värdefulla nissar bygger varumärket

Tomtefavoriten Juleskum säljs bara under en begränsad period kring julen – ändå är det den fjärde mest sålda godispåsen i Sverige på årsbasis.
– Originalvarianten är mest populär och finns i flera olika förpackningsstorlekar, men Juleskum säljs även som stora Julenissar eller doppat i choklad, samt i en unik årgångssmak.
Cloetta är dock långt från ensamma på konfektyrmarknaden och i juletider slåss flera olika tomtar om utrymmet i godishyllorna. I dag kan man varken patentera eller varumärkesregistrera recept i Sverige, därför hanteras unika godissmaker som företagshemligheter.

PRV:s fakta om företagshemligheter

För att något ska räknas som en företagshemlighet måste informationen avse affärs- eller driftförhållanden som, om den avslöjades, innebär skada för företaget.
Informationen kan vara dokumenterad, som i Cloettas fall genom ett recept. Det är viktigt att skriva avtal med de personer som har kännedom om företagshemligheterna så att de inte tar informationen med sig när de slutar eller byter jobb. Kompletterande immateriella tillgångar till det hemliga receptet är exempelvis en väl genomarbetad varumärkesstrategi.

Cloettas Juleskum har funnits i sin nuvarande form sedan 60-talet men registrerades som ordvarumärke hos PRV först 2006. Att det dröjde så länge berodde främst på att produkten började växa i popularitet, att man blev bättre på att synas och att fler konkurrenter började verka på marknaden.
– Vi skyddar våra varumärken av främst två anledningar: dels för att undvika att andra aktörer snyltar på det vi har byggt upp och dels för att bygga ett större värde i företaget. Alla investeringar som görs rent finansiellt, all produktutveckling samt reklam är exempel på aktiviteter som bygger upp ett varumärke. Genom att bygga ut vår immaterialrättsportfölj ökar värdet i företaget ytterligare, säger Fredrik. Man ska heller inte glömma bort ett varumärkes egentliga funktion – att dels tjäna som en ursprungsangivelse och skapa länken mellan ett företag och dess produkter, dels ha en garantifunktion – konsumenten ska veta vad det är man köper och att det håller en hög kvalitet.

Ett inarbetat varumärke

En populär produkt råkar dock tyvärr ofta ut för intrång. Enligt Fredrik har ingen hittills försökt återskapa Cloettas exakta Juleskum-tomte – dock är det flera som har kallat sina produkter för Juleskum eller använt annan förväxlingsbar benämning.
– Cloetta Juleskum är ett väl inarbetat och välkänt varumärke som konsumenterna har tagit till sig som originalet med hög kvalitet. När andra då försöker ”haka på” och döpa sina produkter till samma sak är det fråga om varumärkesintrång och då hör vi alltid av oss till våra externa jurister som tar frågan vidare. Det kan också resultera i att konsumenten blir besviken – att försöka imitera marknadsledande produkter blir sällan eller aldrig bra.
Fredrik tycker att det är viktigt att bevara Juleskum som något svenskarna verkligen vill ha på julbordet tillsammans med julskinkan.
– Ingen jul utan Juleskum.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!