Low-Code: hetaste tekniktrenden inom apputveckling

Dagens IT-avdelningar är överhopade och hinner inte med sitt arbete då samhället digitaliseras i rasande fart. Och det mesta grundas i appar. Men varför uppfinna hjulet gång på gång? Tack vare low-code plattformar kan man bygga applikationer utan att behöva koda, snarare konfigurera. 

Under två år har Flowfactory utbildat Sverige om vad low-code är, nu har turen kommit till oss. Mats Harneryd, ansvarig för affärsutveckling och försäljning och Frida Höök, CMO, berättar att deras främsta syfte är att snabba på digitaliseringstakten i landet. De stora analyshusen Gartner och Forrester att menar att low-code är en av de hetaste tekniktrenderna inom applikationsutveckling globalt och något som markant kommer accelerera företags digitala transformation.
– Med low-code bygger du applikationer i visuella miljöer, med drag and drop, till stor del utan kod. Det gör att det kan gå upp till tio gånger snabbare att bygga en skräddarsydd applikation jämfört med traditionell utveckling, berättar Frida.

Vad har applikationer för betydelse för digitaliseringen?
– Nästan alla digitala initiativ som tas landar in i att man behöver ta fram någon form av applikation eller gränssnitt i slutändan. Applikationsutveckling blir därför ofta kärnan i all digitalisering.

IT-chefens dilemma idag är att vi ska göra fler saker, billigare och med utvecklare som inte går att anställa. För de finns inga.
– Företag skriker efter nya applikationer för olika behov, för att effektivisera eller för att möta marknaden på ett nytt sätt. Man går till IT-avdelningen och de är redan överbelastade. De ska ta fram fler appar och det snabbt för att det ska vara relevant. Samtidigt får inte komplexiteten i applikationsportföljen öka och det ska helst kosta mindre. Den ekvationen går inte ihop. Där kommer Low-Code in. Dels tack vare hastigheten och den minskade belastningen på utvecklarna, men också för att det blir möjligt att bygga många olika typer av applikationer på en och samma plattform vilket i sin tur minskar komplexiteten i portföljen över tid, säger hon.

På Flowfactory plattformen bygger du i huvudsak webbapplikationer.
– En applikation som är byggd i low-code skiljer sig inte mot applikationer som utvecklats med andra tekniker, skillnaden ligger i hastigheten det tar att producera applikationen. Du lägger inte längre tid på utveckling, utan på vad applikationen ska åstadkomma och att trimma appen så att den gör sitt jobb på bästa sätt, säger Mats.

Frida menar att inga applikationer är statiska i dag. Världen och behov förändras hela tiden, vilket gör att apparna ständigt behöver förfinas och vidareutvecklas.
– Det är över tid som fördelarna med en low-code plattform blir än mer påtagliga . Att ändra eller bygga ut funktionalitet i en applikation kan upplevas ta minuter istället för veckor. Detta är också något som i stort sett vem som helst klarar av, vilket betyder att du inte kommer vara beroende av konsulter, säger Frida.

Fördelen med en low-code plattform

Det finns flera olika typer av low-code plattformar, de som är mer nischade mot ett speciellt område och de som är av bredare karaktär, på vilka du kan bygga nästa vilken typ av applikation som helst på, så kallade General Purpose Low-Code development plattform. Flowfactory är av den bredare typen och kan tillgodse många olika applikationsbehov.

När en första applikation utvecklas inom ett företag krävs det ofta en hel del jobb med integration med andra viktiga system.
– Gör man jobbet med struktur och integration rätt första gången har man grunden för att kunna öka hastigheten ännu mer för nästkommande applikation. Då kan plattformen ligga som ett agilt lager ovanpå standardsystemen och främja innovationskraft och möjligheten att snabbt och enkelt testa nya idéer, säger Mats.

En annan fördel med att bygga på Flowfacory plattformen är att den inte genererar kod när du bygger en applikation. I praktiken bygger du en applikationsdefinition som tolkas i runtime-miljön. På så sätt behöver du varken bekymra dig för tekniken bakom eller hantering av kod. Allt som skapas på plattformen bygger på samma kodbas.
– Om någon upptäcker en bugg på plattformen rättas den och tvättas för alla. Det gör att våra kunders applikationer i princip upplevs som helt buggfria. Utvecklarna är helt saliga, efter att man lanserat ett projekt går annars ofta flera månader åt att bara rätta till buggar, berättar Frida. 

Möt marknaden på ett nytt sätt

Flowfactory riktar sig i dag främst mot medelstora företag som behöver skapa applikationer för att effektivisera verksamheten.
– Många behov vi stöter på handlar om att digitalisera ineffektiva och delvis manuella processer. Det kan till exempel handla om en applikation som ska stötta planering, aktivitet och rapportering av olika slag, säger Mats.

Både han och Frida är helt övertygade om att Low-Code är någonting som även mindre bolag kommer att ha stor nytta av.
– Man kan dra paralleller till att bygga hemsidor. Det har gått från att vara hårdkodning till drag and drop. Beroende på behov och hur snabbfotad man är väljer man det verktyg som är bäst för sin verksamhet. Med de utmaningar vi står inför i framtiden tror jag att den här typen av visuella utvecklingsverktyg, där fokus ligger på vad applikationen ska åstadkomma istället för hur man ska få det att fungera, kommer att växa, säger Mats.

Tittar man på startupscenen i Stockholm kommer det skriande behovet av utvecklare inte att minska.
– Kan startups sätta sig ner i en WordPressliknande studio och själva göra sina första appar kommer affärsidéer till marknaden mycket snabbare. Vi är inte där riktigt än, men det ligger inte alls långt bort, säger han.
– När vår studio är mogen för att du ska kunna logga in, komma igång och börja bygga, utan någon som sitter bredvid kommer det att öppnas en helt ny värld. Vår modell är en perfekt match för startups. De har inga pengar i början när de behöver ta fram sin första version av appen och det kostar heller ingenting att bygga på vår plattform. Vi tar betalt per användare på den applikation som ligger på plattformen. Det är inte förrän de bjuder in användare till applikationen och själva börjar få intäkter som vi börjar ta betalt, avslutar Frida.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!