Framtiden – Gig-ekonomi, robotar och automatiserad försäljning

Delningsekonomin floppar, gig-ekonomin på frammarsch. Fast anställning kommer att bli en historisk parentes. Enkla jobb tar över av AI, nya titlar tillkommer. Försäljning har gått från hagelbössa till prickskytte.
Med hjälp av framtidsforskaren Peter Siljerud har vi fått en glimt i var samhället är på väg.

I dag pratas det mycket om AI och att robotar tar över jobben. Ändå har vi den lägsta arbetslösheten i Sverige på årtionden.
– Jag ser inga tecken på att alla jobb tas över av robotar. Förr hade vi människor som reste upp käglor i bowlinghallar, ingen saknar det i dag. Enahanda rutinjobb försvinner, men de ersätts av nya yrken och roller. I dag ser vi titlar som youtuber, influencer, sökordsoptimerare, nalledoktor, djuradvokat och framtidsforskare. Titlar som inte fanns för tio år sedan, säger framtidsforskaren Peter Siljerud.

Han berättar att man tydligt ser en förskjutning på arbetsmarknaden.
– Titta bara på fabriker, de ekar tomma i dag. Människorna har ersatts av löpande band med programmerare bakom kulissen.
Mer avancerade och sofistikerade jobb som ger bättre betalt ersätter enkla manuella arbetsuppgifter.
– Uppgifter som kräver en högre utbildning. Det är en utmaning för samhället. I dag finns 140 000 lediga jobb i Sverige, varför har vi då arbetslöshet? Jo, för att företagen inte hittar rätt kompetens.

Gig-ekonomin exploderar

Peter har drivit företaget Futurewise i tio år. Förutom framtidsforskning gör han omvärldsanalyser inom olika branscher och han är en uppskattad föreläsare. Att Peter skulle bli framtidsforskare var inte självskrivet.
– Livet är som ett bananskal, man halkar in på saker som man inte tänkt från början. Framtiden är spännande och engagerade, att få betalt för att fundera på den är en fantastisk förmån.

Just nu tittar han närmare på delningsekonomi på uppdrag av Konsumentverket.
– En intressant sak som det skrivits mycket om i media. Om man tittar på ekonomin i dessa företag är det få som tjänar pengar, endast några stora bilpooler.
Något som däremot snackats upp och som det finns substans i är gig-ekonomin.
– Tittar man på egenanställning har det en årlig tillväxt på 30 procent. Parallellt med det är 28 procent av arbetskraften antingen frilansare, konsulter eller tillfälligt anställda.

Även bemanningsbranschen växer och står nu för 1,7 procent av den totala arbetskraften i Sverige.
– Jag tror att fast anställning kommer att bli en historisk parentes. Just nu ser man att temporära nätverk bildas och går ihop i olika projekt.

Samtidigt har nyföretagandet sjunkit under året, men Peter tycker inte att man behöver oroa sig.
– Visst minskar det nu, men vi har uppnått en stabil hög nivå där det startas runt 70 000 nya företag varje år.
De mer fria arbetsformer som allt fler lockas av passar inte alla.
– Den mentala biten är inte att underskatta. Får många känns det pressande att själv ha ansvar för att få ekonomin att gå ihop. Även att jobba flytande och aldrig gå i mål kan kännas jobbigt.

Hänger samhället med i utvecklingen?
– I någon mening ja. Förändringarna från industrisamhälle till tjänstesamhälle har skett gradvis. Men tekniken går snabbt, politiken släpar efter. Titta till exempel på delnings- och gig-ekonomi, där har samhället inte hängt med.

Automatiserad försäljning

I november släpper Peter en bok om framtidens försäljning och marknadsföring, Supertrenderna. Den är välfylld med både tips och trender.
– Kalla samtal är på väg att försvinna och marketing automation kommer allt mer.
Det går ut på att när en person går in på en hemsida sparas dennes aktivitet. När samma person återkommit ett antal gånger och börjat kika på kontaktuppgifter och pris är det dags att höra av sig.
– Där har du en intresserad kund. Vi ser allt mer att tekniken tar över en del av jobbet.

Han delar upp försäljningen i två typer. Den ena handlar om e-handel med stora volymer där det är priset som avgör i slutändan. Den andra om mer komplex försäljning där förtroende avgör om kunden köper eller inte.
– Många står mitt emellan och undrar var kunderna är på väg. Man måste välja sida, mitten är det oinspirerande ljumma mellansegmentet. Ska man vara premium eller lågpris?
Vi är på väg bort från one size fits all-budskap till förmån för anpassade budskap till enskilda personer utifrån vilken relation man har och vad de tidigare handlat.
– Prickskytte istället för hagelbössa. Men det finns också en risk att man kliver för långt in i människors privatliv.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Om författaren

Relaterat

KOMMENTERA MERA

DELAD GLÄDJE ÄR DUBBEL GLÄDJE!

X