Thursday, April 25, 2024
spot_img

Utvalt:

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför...

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar...
HemInspirationIntervjuHemsidan - en levande...

Hemsidan – en levande organism

Oavsett vad du jobbar med behöver du en hemsida för att bli hittad av kunder. Ska du hamna högt upp i Googles ranking krävs även relevant innehåll. Fundera över vad just dina kunder vill veta, vilka ord de söker på och försök med hjälp av bilder att förmedla en känsla.

Sociala medier i all ära, men vill du bli hittad på andra sätt än att människor ska söka upp dig behöver du dyka upp när folk googlar. Då krävs en hemsida.
– Visst dyker Facebook– och Instagramsidan upp när man googlar ett företag, men du styr inte de kanalerna själv. Du måste förhålla dig till hur Facebook och Instagram agerar. Hemsidan styr du över själv. Du bör se de sociala medierna som marknadsföringskanaler, inte som plattformen dit du leder folk, säger Carl Netz.
Tillsammans med kollegan Marcus Törnell driver han reklambyrån Beegleton, som hjälper företagare att synas på olika sätt.
– Vår kärnprodukt är bra och smarta hemsidor. Vi hjälper också våra kunder att omvandla besökare till kunder, via annonsering på sociala medier, optimering av hemsidan och annonsering på Google.

Hemsidan är en levande organism, som ska locka besökare och få dem att vilja bli kunder.
– Se hemsidan som ett skyltfönster. Där visar du upp vad du gör för att få folk att komma in. Du måste hjälpa dem att vilja bli kunder.
Du väljer vad du vill att besökare ska göra på din hemsida, visa hur de ska ta sig vidare.
– Ska de handla i din butik, fylla i en intresseanmälan eller skriva upp sig på ett nyhetsbrev?

Försök att sätta dig in vad kunderna vill ha för information för att ta nästa steg. Vad är de intresserade av? Är det priser? En meny? Öppettider? Kontaktinformation?
– Tänk helhet och försök förmedla en känsla med hjälp av bilder. Den som söker på Google har ett behov och vill kunna checka av att du kan uppfylla det behovet. Då gäller det att informationen finns tillgänglig.

Så funkar SEO

Hur man når högt i de organiska sökningarna är en hel vetenskap.
– Det handlar om att tillfredsställa guden Google. SEO är egentligen inte så avancerat, det handlar mer om hur texterna är skrivna och att de innehåller rätt ord. Det kan man undersöka på Google Trends.
I grunden handlar SEO om att Google vill ge den som söker efter någonting en så relevant upplevelse som möjligt  i förhållande till sökningen.
– Google letar igenom alla sidor som innehåller sökordet och rankar dem. Både koden på hemsidan och det som syns läses av. Hemsidor som är mobilanpassade och sidor med SSL-certifikat premieras.

Carl berättar att det var mer viktigt förut hur hemsidorna var kodade och vilka sökord som låg i bakgrunden.
– Förut skrev många in massa sökord  och la dem längst ned på sidan i samma färg som bakgrunden så att de inte syntes. Google har blivit smartare, det funkar inte längre.

Tips

  • De som jobbar med hemsidor sitter vid stora skärmar, människor söker med mobilen. Det måste man tänka på. 
  • Att arbeta med rörligt innehåll får allt större fördelar och besökare än mer benägna att titta på en film än att läsa en text.

- A word from our sponsors -

Most Popular

More from Author

Nyckeln till ett lyckat generationsskifte 

I samarbete med verksamt.se År 2010 står familjeföretaget Kvistberga inför ett vägskäl....

Carolina Lahbo – grundaren av Women in Business

Carolina Lahbo, grundaren av WiB, Women in Business berättar om varför...

Britt-Inger Jonsson driver BitWeb24

Britt-Inger Jonsson som driver BitWeb24 bygger hemsidor. Här berättar hon om...

Matilda Lorén – en av grundarna bakom Equine Academy

Tjugosjuåriga Matilda Lorén är en av grundarna bakom Equine Academy, en...
X
X